SPRn8824 Působení na sociální prostředí klienta

Fakulta sociálních studií
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Roman Baláž, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Roman Baláž, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
So 23. 10. 9:00–10:40 P24b, 11:00–12:40 P24b, 13:00–14:40 P24b, So 20. 11. 15:00–16:40 P24b, 17:00–18:40 P21b
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Získat znalosti a dovednosti potřebné pro analýzu sociálního prostředí klienta a nastavení vhodné akce pro působení na relevantní subjekty v sociálním prostředí klienta.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat nad-individuální problémy plynoucí ze sociální struktury;
- analyzovat sociální prostředí klienta;
- uvažovat o různých intervencích do sociálního prostředí klienta;
- napsat projekt možného působení na sociální prostředí klienta;
Osnova
  • - Etika jednostranného a symetrického působení na účastníky problémových interakcí; - Pojmy sociálního prostředí jako životního prostoru klienta; - Problematika přiměřenosti požadavků sociálního prostředí klienta; - Pojmy a nástroje teorie sítí; - Strategie působení sociálního pracovníka na relevantní subjekty v sociálním prostředí klienta. Poslední teoretický blok a jeho tematické oddíly přesahují do aplikační roviny.
Literatura
    povinná literatura
  • HRUBEC, Marek. Kritická teorie společnosti : český kontext. Vydání první. Praha: Filosofia, 2013, 715 stran. ISBN 9788070074039. info
  • KELLER, Jan. Nejistota a důvěra, aneb, K čemu je modernitě dobrá tradice. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2009, 173 s. ISBN 9788074190025. info
  • MUSIL, Libor. Sociální prostředí. In Matoušek O. a kol. Encyklopedie sociální práce. první. Praha: Portál s.r.o., 2013, s. 213-215. 2110. ISBN 978-80-262-0366-7. info
  • MUSIL, Libor. Interakce. In Matoušek O. a kol. Encyklopedie sociální práce. první. Praha: Portál s.r.o., 2013, s. 217-219. 2110. ISBN 978-80-262-0366-7. info
  • GOJOVÁ, Alice a Libor MUSIL. Práce se sítěmi podpory. In Matoušek O. a kol. Encyklopedie sociální práce. první. Praha: Portál s.r.o., 2013, s. 316-319. 2110. ISBN 978-80-262-0366-7. info
  • BALÁŽ, Roman. Využití teorie sítí při sociální práci s cizinci. Časopis sociální práce|Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2012, roč. 12, 1/2012, s. 92-101. ISSN 1213-6204. info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Reflexivní praxe. In Matoušek, O. Encyklopedie sociální práce. první vydání. Praha: Portál, 2013, s. 133-138. Sociální práce (1). ISBN 978-80-262-0366-7. Odkaz na vydavatele info
  • MUSIL, Libor. Sociální akce. In Matoušek O. a kol. Encyklopedie sociální práce. první. Praha: Portál s.r.o., 2013, s. 324-326. 2110. ISBN 978-80-262-0366-7. info
  • LAAN, Geert van der. Otázky legitimace sociální práce : (pomoc není zboží). Translated by Eva Kušová. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1998, 260 s. ISBN 8085834413. info
    doporučená literatura
  • BALÁŽ, Roman. Možnosti dosahování oborových zájmů sociální práce v organizacích zaměstnávajících sociální pracovníky. Sociální práce|Sociálna práca. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2014, roč. 14, 3/2014, s. 42-60. ISSN 1213-6204. info
  • KOTLER, Philip a Kevin Lane KELLER. Marketing management. Translated by Martin Machek - Tomáš Juppa. 14. vyd. Praha: Grada, 2013, 814 s. ISBN 9788024741505. URL info
  • BORG, James. Umění přesvědčivé komunikace : jak ovlivňovat názory, postoje a činy druhých. Translated by Radek Blaheta. 3., rozš. vyd. Praha: Grada, 2013, 236 s. ISBN 9788024748214. URL info
  • ŠEDIVÝ, Marek a Olga MEDLÍKOVÁ. Public relations, fundraising a lobbing pro neziskové organizace. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2012, 138 s. ISBN 9788024740409. URL info
  • BALÁŽ, Roman. Společenské kontexty sociální práce a jejich vliv na práci s cizinci. Časopis Sociální práce|Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2012, roč. 12, 4/2012, s. 134-149. ISSN 1213-6204. info
  • BEDNÁŘ, V. Mediální komunikace pro management. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011, 153 s. ISBN 978-80-247-3629-7. info
  • VYSEKALOVÁ, Jitka a Jiří MIKEŠ. Image a firemní identita. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 190 s. ISBN 9788024727905. URL info
  • JANOUŠKOVÁ, Klára. Metodické a koordinační dovednosti v sociálních službách. Ostrava: MPSV ČR, 2007, 350 s. ISBN 978-80-7368-229-3. info
Výukové metody
Přednášky a semináře
Metody hodnocení
Přibližně v polovině kurzu absolvují studenti test ze základních koncetů a pojmů. Na konci kurzu budou studenti ve skupinách tvořit projekt (4 - 5 studentů ve skupině).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2021/SPRn8824