ZURb1234 Sound Technology and Creation in Media Practice

Faculty of Social Studies
Autumn 2022
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Filip Johánek (seminar tutor)
Bc. Bibiána Hroncová (assistant)
Guaranteed by
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Supplier department: Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Timetable
Wed 18:00–19:40 Střižna 531
Prerequisites (in Czech)
ZURb1116 Technological competence
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 8 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 2/8, only registered: 0/8, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/8
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studentky a studenti si osvojí technické základy pro zpracovávání a výrobu zvuku v prostředí digitální domény, tj. prostřednictvím software na editaci zvuku. Získají také základní dovednosti pro snímání zvuku pomocí různých technologií. Seznámí se s technologiemi v oblasti zvukově obsahové stránky vstupů a především výstupů zvukové tvorby orientované na mediální prostředí (mikrofony, bezdrátové přenosy signálu, mixážní pulty).
Learning outcomes (in Czech)
Na konci kurzu budou studentky a studenti schopni:
- snímat zvuk pomocí diktafonů, mikrofonů a digitálních záznamových přenosných zařízení, analogových mixážních pultů a software,
- zvolit vhodnou snímací techniku při záznamu a živém přenosu,
- pro účely mediální praxe zpracovávat (tj. editovat a používat processing) dříve nasnímaný zvuk v software,
- zvolit vhodný způsob práce a její posloupnost při editaci a processingu,
- dodržovat zvukové normy pro výstupy do rozhlasu, televize a na Internet,
- technicky a zvukově zvládnout odvysílat vlastní rozhlasový vstup ze studia Radia R a ze studia Muni TV/Studex.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvodní hodina - seznámení s kurzem, zjištění pokročilosti návštěvnic a návštěvníků kurzu, diskuse nad tématy a stanovení obsahových priorit
  • 2. Lokační zvuk (location sound) 1
  • A. technika I.
  • Měniče zvuku - mikrofony
  • Mikrofony - směrové charakteristiky
  • Analogové vícestopé mixy
  • Digitální vícestopé rekordéry - vstupy, výstupy, práce s nahraným materiálem
  • 3. Lokační zvuk (location sound) 2
  • A. technika II.
  • Kabelové přenosy signálu - kabely, konektory, DI boxy
  • Bezdrátové přenosy signálu - mikroporty, handheld mikrofony
  • Bezdrátové přenosy signálu - in-ear monitoring
  • Synchronizace zvuku s obrazem - klapka, linka, timecode
  • 4. Lokační zvuk (location sound) 3
  • B. řemeslo
  • Interiér/exteriér
  • Boom
  • Práce s mikroporty - technika klopových mikrofonů, technika hidden mic
  • Zadání úkolu č. 1 - i.) záznam vlastního hlasu v exteriéru s atmosférou + ii) anketa
  • 5. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 1
  • Rozhlasový a televizní zvuk
  • Zapojení systému
  • Nastavení systému
  • Digitální/analogová režie
  • Mix
  • Monitory
  • Mikrofony
  • Processing na vstupu a výstupu
  • 6. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 2
  • Zvukové televizní a rozhlasové normy
  • Distribuce zvuku v nahrávce - mono, stereo, 5.1
  • 7.„Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 3
  • A. sound design/postprodukce I.
  • Přehled software - Sound Forge, Audacity, Adobe Audition, Reaper, Pro Tools, Cubase, Sonic Visualiser
  • Projekt - import, vstupy, výstupy, export
  • Edit I. - v Sound Forge, Reaper, Adobe Audition (fade in, fade out, crossfade, automatizace)
  • 8.„Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 4
  • A. sound design/postprodukce II.
  • Edit II. - střih - „clicks”, sykavky, výměna slova/slabiky/písmena, hlasitost pomocí clip gain/region gain
  • Zadání úkolu č. 2 - i.) edit úkolu č. 1, ii) voice over a jeho edit
  • 9. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 5
  • A. sound design/postprodukce III.
  • Insert
  • Send
  • Pan/Balance
  • Processing - plug-in, VST vs. analog processing
  • Dynamika - kompresor, limiter, gate, expander, enhancer
  • 10. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 6
  • A. sound design/postprodukce IV.
  • Processing - equalizer, multiband compressor, maximizer, efekt
  • Analýza - RTA, metry
  • Live mix, automatizace
  • Mastering
  • Zadání úkolu č. 3 - i.) processing zeditovaného úkolu č. 1, ii) processing úkolu č. 2, iii) tvorba vlastního zvukového tvaru o délce 4:30-5:00 minut s využitím vlastního mluveného slova, mluveného slova respondenta/ky, ruchu prostředí, hudby včetně editu, mixu (processing) a masteru ve stanovených normách
  • 11. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 7
  • B. přehled hardware pro záznam a processing
  • Studiové monitory - kombinace poslechů, „ideální poslechové místo”, akustika poslechové místnosti/studia
  • 12. Poslechová a analytická hodina - rozhlasové tvary/exkurze/host z oboru
  • 13. Poslechová a analytická hodina - televizní a filmová tvorba/exkurze/host z oboru
  • 14. Ukončení - prezentace odevzdaných příspěvků a diskuse, evaluace kurzu
Literature
    recommended literature
  • BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3. upravené vydání. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2014, 153 stran. ISBN 9788073313036. info
  • VIERS, Ric. The location sound bible : how to record professional dialogue for film and TV. Studio City, CA: Michael Wiese Productions, 2012, xv, 354. ISBN 9781615931200. info
  • VLACHÝ, Václav. Praxe zvukové techniky. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Muzikus, 2008, 297 s. ISBN 9788086253466. URL info
Teaching methods (in Czech)
Kurz je koncipován jako seminář. Studenti budou plnit zejména praktická cvičení a skupinové úkoly.
Assessment methods (in Czech)
Požadována je prezence a aktivní účast (max. 2 absence). Vypracování a odevzdání 2 dílčích úkolů a 1 závěrečného úkolu. Prezentace odevzdaných příspěvků na závěrečném kolokviu. V úsecích o lokačním zvuku a sound designu budou studentky a studenti plnit dílčí praktické úkoly.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught each semester.
The course is also listed under the following terms Autumn 2019, Spring 2020, Autumn 2020, Autumn 2021, Spring 2022, Spring 2023, Autumn 2023, Spring 2024, Autumn 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2022/ZURb1234