FSS:ZURb1202 Studia nových médií - Informace o předmětu
ZURb1202 Studia nových médií
Fakulta sociálních studiípodzim 2023
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 10:00–11:40 N51, kromě Čt 16. 11.
- Předpoklady
- ! ZURb1105 Studia nových médií
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Animátor sportovních aktivit (program FSpS, B-TV)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HE) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS, směr Digitální média)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS, směr Mediální studia)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS, směr Žurnalistika)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS) (3)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS, směr Digitální média) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS, směr Mediální studia) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS, směr Žurnalistika) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-MS) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-MSZU) (6)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-PL) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-PS) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-SO) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-SP) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-TV)
- Cíle předmětu
- Předmět uvádí studující do problematiky nových (digitálních) médií a jejich studia praktikovaného ve společenských vědách a humanitních oborech. Cílem předmětu je zmapovat základní konceptuální a teoretický aparát, vybrané tematické okruhy studií nových médií a technologické a textuální vlastnosti nových médií. Důraz je kladen na zvládnutí základního pojmového aparátu, zahrnujícího koncepty digitality, hypertextuality, remediace a konvergence, virtuality a kybertextu, a role nových médií (a specificky pak sociálních a mobilních médií) ve společenských interakcích a v transformaci privátní, veřejné a politické sféry. Součástí předmětu je osvětlení základních technologických a historických fakt spojených s novými digitální médii.
- Výstupy z učení
- Student získá znalosti základních konceptů a teorií aplikovaných v oblasti výzkumu a studia nových médií; student získá kompetence nutné ke kritickému hodnocení společenské a kulturní role nových médií; student získá znalosti základní oborové literatury podmiňující další teoreticky ukotvenou práci v oblasti studia nových médií.
- Osnova
- 1. Úvodní / informační hodina. 2. Studia nových médií – metapole bádání. 3. Digitální média – technologické vlastnosti nových médií. 4. Mezi textem a technologií – kódy a protokoly. 5. Textualita nových médií I: Kybertext a virtualita. 6. Textualita nových médií II: Teorie a historie hypertextu. 7. Technologická a textuální interaktivita. 8. Konvergence a remediace. 9. Nová média a časová a prostorová transformace každodennosti. 10. Nová média a transformace mediálních publik. 11. Nová média a politický a veřejný prostor. 12. Historie nových médií. 13. Závěrečná shrnující hodina, konzultace k závěrečné zkoušce.
- Literatura
- • Bolter, Jay David – Grusin, Richard. 2005. „Imediace, hypermediace, remediace.“ Pp. 5-40 in Teorie vědy XIV(XXVII).
- • Kůst, František. 2003. „Digitalizace.“ In Revue pro média č. 5: Média a digitalizace. http://rpm.fss.muni.cz/Revue/Revue05/profil_kust_digitalizace_rpm5.pdf (17.9.2008)
- • Landow, George P. 1998. „Hypertext a kritická teorie – Hypertextový Derrida, poststrukturalista Nelson?“ Pp. 9-21 in Biograph (6).
- • Cover, Rob. 2007. „Inter/aktivní publikum: Interaktivní média, narativní kontrola a revize dějin publika.“ Pp. 195-207 in Mediální studia, r. 2, č. 2.
- • Švelch, Jaroslav. 2008. "Počítačové hry jako nová média." Pp. 8-35 in Mediální studia, r. 3., č. 1.
- MACEK, Jakub. Poznámky ke studiím nových médií. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2013, 200 s. ISBN 978-80-210-6476-8. info
- MACEK, Jakub. Úvod do nových médií. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011, 71 s. ISBN 978-80-7464-025-4. info
- The exploita theory of networks. Edited by Alexander R. Galloway - Eugene Thacker. London: University of Minnesota Press, 2007, vii, 196 p. ISBN 9780816650446. info
- LISTER, Martin. New media : a critical introduction. 1st publ. London: Routledge, 2003, vi, 404 s. ISBN 0-415-22377-6. info
- MANOVICH, Lev. The language of new media. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000, xxxix, 354. ISBN 0-262-63255-1. info
- Výukové metody
- Přednáška, samostatná četba.
- Metody hodnocení
- Zápočtová písemka.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2023/ZURb1202