ZURb1614 Current Issues in research of media and audiences

Fakulta sociálních studií
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Iveta Jansová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Vojtěch Mýlek, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jana Jedličková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D. (přednášející)
Shanu Shukla, Ph.D. (přednášející)
Vojtěch Dvořák, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Paulenová (přednášející)
Mgr. Štěpán Žádník (přednášející)
Mgr. Barbora Lisztwan Honusová (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marie Jaroň Bedrošová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Iveta Jansová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 12:00–13:40 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 41/40, pouze zareg.: 6/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 6/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course is designed as a series of lectures and discussions, acquainting students with selected topics in the current research of media and media audiences. The course is taught by experts from the Department of Media Studies and Journalism and the Interdisciplinary Research Team on Internet and Society (IRTIS), who will introduce students to selected areas in their current research interests and activities. After completing the course, the students will have an overview of the current topics in the media studies field and they will learn how to communicate research findings to the broader public.
Výstupy z učení
After finishing the course, the students:
- will have an overview of the current topics research in the field of media and media audiences
- will be able to critically read and engage with academic articles about the topics
- will learn how to communicate research findings to the broader public in the from of popularizations
Osnova
  • Selected topic from media and media audiences research, e.g.:
  • Digital literacy
  • Media and aggression
  • Media and fandom
  • Media and politics
  • Media and sexuality
  • Media and vulnerable groups
  • Problematic media use
  • Writing scientific popularizations, citing sources
Literatura
  • Jansová, I. (2022). Where are the lesbian rom-coms? Building reparative narratives through fan creativity. In S. Schultermandl, J. Aresin, S. S. Pages Whybrew, & D. Simic (Eds.), Affective worldmaking: Narrative counterpublics of gender and sexuality (pp
  • Scott, C. R., & Rains, S. A. (2020). (Dis) connections in anonymous communication theory: Exploring conceptualizations of anonymity in communication research. Annals of the International Communication Association, 44(4), 385-400.
  • Dedkova, L. (2015). Stranger is not always danger: The myth and reality of meetings with online strangers. In P. Lorentz, D. Šmahel, M. Metyková, & M. F. Wright (Eds.), Living in the Digital Age (pp. 78–94). Masaryk University.
  • Lebedíková, M., Olveira-Araujo, R., Mýlek, V., Smahel, D., & Dedkova, L. (2024). The reciprocal relationship between consensual sexting and peer support among adolescents: A three-wave longitudinal study. Computers in Human Behavior, 152.
  • Black, J., Fletcher, T., Doidge, M., Kearns, C., Kilvington, D., Liston, K., ... & Sinclair, G. (2024). “Let the tournament for the woke begin!”: Euro 2020 and the reproduction of Cultural Marxist conspiracies in online criticisms of the “take the knee”
  • Ortiz, S. M. (2021). Racists without racism? From colourblind to entitlement racism online. Ethnic and Racial Studies, 44(14), 2637-2657.
  • van Dijck, J. (2020). The digital divide. Polity.
  • Jaron Bedrosova, M., Dufkova, E., Machackova, H., Huang, Y., & Blaya, C. (2024). Bias-based cyberaggression related to origin, religion, sexual orientation, gender, and weight: Systematic review of young people’s experiences, risk and protective factors,
  • Halversen, A., & Weeks, B. E. (2023). Memeing Politics: Understanding Political Meme Creators, Audiences, and Consequences on Social Media. Social Media + Society, 9(4).
  • van der Schuur, W. A., Baumgartner, S. E., Sumter, S. R., & Valkenburg, P. M. (2015). The consequences of media multitasking for youth: A review. Computers in Human Behavior, 53, 204–215.
  • Lobato, R., Scarlata, A., & Wils, T. (2024). Video-on-demand catalog and interface analysis: The state of research methods. Convergence, 30(4).
  • Humphry, J. (2022). Homelessness and mobile communication: Precariously connected. Springer Nature.
  • Matthews, N., Mattingley, J. B., & Dux, P. E. (2022). Media-multitasking and cognitive control across the lifespan. Scientific Reports, 12(1), Article 1.
  • Foltýnek, T., Černikovský, P. Fontana, J., Gojná, Z, Henek Dlabolová, D., Holeček, T., Hradecký, J., Kozmanová, I., Mach, J., Římanová, R., Tesaříková Čermáková, K., Válová, A., Vorel, F., & Vorlová, H. (2020). How to avoid plagiarism. Student Handbook.
  • Lotz, A., Lobato, R., & Thomas, J. (2018). Internet-distributed television research: A provocation. Media Industries, 5(2), 35-47.
  • Mýlek, V., Dedkova, L., & Mesch, G. S. (2023). Czech adolescents’ face-to-face meetings with people from the internet: The role of adolescents’ motives and expectations. Journal of Youth and Adolescence, 52(1), 15–28.
Výukové metody
Lectures, final assignement in the form of a scientific popularization text
Metody hodnocení
Credit; final assignement in the form of a scientific popularization text
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/ZURb1614