PSY103 Developmental psychology I

Faculty of Social Studies
Spring 2004
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (lecturer)
Mgr. Eva Pavlíková (lecturer)
PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Timetable
Thu 12:00–13:30 G31 and each odd Tuesday 14:00–15:40 G32
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Obecná vývojová psychologie - základní pojmový aparát
  • Postavení vývojové psychologie v systému psychologických nauk. Historické zdroje vývojové psychologie - např. Komenský, Rousseau, Darwin, "století dítěte", u nás Fr. Čáda, M. Rostohar, F. Kratina, V. Příhoda. Předmět vývojové psychologie. Tematické okruhy vývojové psychologie. Pojmy: fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze, aktuální geneze, vývojová změna, vývoj, vývojové stadium, vývojové krize, hlavní vývojové procesy, činitelé duševního vývoje, kritická senzitivní období.
  • Metody vývojové psychologie
  • Metodologické možnosti a meze ve vývojové psychologii. Klasifikace metodologických přístupů: (A) prospektivní (katamnestický) a (B) retrospektivní (anamnestický). Ad (A): longitudinální (podélný) přístup a transverzální (příčný, průřezový) přístup. Základní metodologické nástroje ve vývojové psychologii: pozorování, experiment, rozhovor, dotazník, analýza činnosti.
  • Dědičnost versus prostředí
  • Bio-psycho-sociální determinace vývoje. Pojmy: heredita, dědičné vs. vrozené, socializace jako součást vývoje osobnosti. Extrémní sociální izolace a její vliv na vývoj, separace, depravace, deprivace, subdeprivace (Matějček, Bowlby, Spitz). Vlčí děti. Studie dvojčat, nature vs. nurture (výzkumy M. Mead), kultura a prostředí.
  • Vývojové teorie a vývojové modely - I.
  • Stadiálnost, rozdílné koncepce, rozdílné členění. Biogenetické (endogenní, nativismus, A. Gesell, S. Freud), sociální a behaviorální (exogenní,empirismus, J.B. Watson. B. F. Skinner), teorie respektující obě hlediska. Psychodynamické teorie vývoje, psychosexuální stupně vývoje (S. Freud), psychosociální stupně vývoje (E. Erikson). Behaviorální teorie (B. Skinner), teorie sociálního učení (Bandura, Michel), kognitivní teorie vývoje (J. Piaget), interakční teorie (L. Vygotskij), humanistické teorie (Bühlerovi)
  • Vývojové teorie a vývojové modely - II.
  • Sociobiologie, ekologický model vývoje (Bronfenbrenner). Kultura a ontogenetický vývoj, historická dimenze ontogeneze (Koops). Situační a kontextuální aspekty v ontogenezi (Magnusson, Lerner), vývojová psychologie osobnosti, vývojová sociální psychologie (Durkin). Psychologie celoživotního utváření, pojem "životní cesty", biodromální přístup, life-span psychology (Baltes), socializace osobnosti vers. ontogenetický vývoj.
  • Emocionalita v průběhu života
  • Základní pojmy vztahující se k emocionalitě, k projevům emocí a k citům Emoce a city ontogenezi. Teorie připoutání (attachment), úloha rané citové vazby, vazba v blízkých vztazích. Subjektivní pohoda (well-being) a globální vztah k sobě (self-esteem) v ontogenezi.
Literature
  • PIAGET, Jean and Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 3., v nakl. Portál 2. Praha: Portál, 2000, 144 s. ISBN 80-7178-407-9. info
  • LANGMEIER, Josef and Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998, 343 s. : i. ISBN 80-7169-195-X. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1996, 353 s. ISBN 8071843172. info
  • KOUKOLÍK, František and Jana DRTILOVÁ. Vzpoura deprivantů :o špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. Praha: Makropulos, 1996, 303 s. ISBN 80-901776-8-9. info
  • LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991, 284 s. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. ISBN 80-7038-078-0. info
  • ŠVANCARA, Josef. Kompendium vývojové psychologie [Švancara, 1986]. Vyd. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 235 pp. info
  • KURIC, Josef. Ontogenetická psychologie [Kuric, 1986]. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 264 s. info
  • SCHMIDT, Hans-Dieter. Obecná vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1978, 411 s. info
  • KOCOURKOVÁ, Jana. Problémy psychického vývoje a osobnosti. 1. vyd. Praha: Academia, 1978, 343 s. URL info
  • VYGOTSKIJ, Lev Semenovič and Jan PRŮCHA. Vývoj vyšších psychických funkcí. Translated by Miluše Sedláková. Vyd. 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 363 s. URL info
  • HELUS, Zdeněk. Psychologické problémy socializace osobnosti. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 259 s. info
  • LANGMEIER, Josef and Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963, 297 s. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: Předmět je zkoušen jako součást postupové zkoušky.
The course is taught annually.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2004/PSY103