FSS:HEN601 Team Project - Course Information
HEN601 Team Project SD 1
Faculty of Social StudiesSpring 2007
- Extent and Intensity
- 0/2. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Ing. Ladislav Lakomý (lecturer)
Mgr. Martin Nawrath (lecturer) - Guaranteed by
- Ing. Zbyněk Ulčák, Ph.D.
Department of Environmental Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ivona Tolarová - Timetable
- Thu 14:00–15:40 U32
- Prerequisites (in Czech)
- Kurz je určen zejména studentům inovovaných kurzů projektu (Kurz je vypsán v souvislosti s realizací projektu Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů "Implementace systémového hlediska do vzdělávání při přechodu k udržitelnému rozvoji" registrační číslo CZ.04.1.03/3.2.15.1/0151).
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- European Studies (programme FSS, N-MS)
- Environmental Humanities (programme FSS, N-HE3)
- Environmental Humanities (programme FSS, N-SO)
- Media Studies and Journalism (programme FSS, N-KS)
- European Studies and International Relations (programme FSS, N-MS)
- International Relations (programme FSS, N-MS)
- Political Science (programme FSS, N-PL)
- Psychology (programme FSS, N-PS)
- Social Policy and Social Work (programme FSS, N-SP)
- Social Policy and Social Work (programme FSS, N-SP, specialization Personnel Management and Organizational Development)
- Social Policy and Social Work (programme FSS, N-SP, specialization Social Policy)
- Social Policy and Social Work (programme FSS, N-SP, specialization Social Work)
- Social Policy and Social Work (programme FSS, N-SP, specialization Labour market, employment policy and human resources development)
- Sociology (Eng.) (programme FSS, N-SO)
- Sociology (programme FSS, N-SO)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem kurzu je uplatnit systémové myšlení při řešení aktuálně existujícího problému města. Aktuálně existujícím problémem měst je zde přetrvávající nízká úroveň participace obyvatel při tvorbě a implementaci rozvojových strategií, územního plánu apod. Současně platí, že po participaci existuje poptávka, participace je dnes obchodovatelnou hodnotou. Města potřebují prokázat spolupráci s občany z různých důvodů: ze zákona, z důvodů financování projektů z prostředků EU apod. Stále více měst je zapojeno do nejrůznějších kampaní (například Národní síť zdravých měst), kde je participace považována na nutnou součást hledaní konceptu udržitelného rozvoje. Města si pro zajištění komunikace/participace najímají odborníky na komunikaci (profesionály na public relations, facilitátory apod.). Studenti se seznámí s problémem, je jim poskytnut návod, jak řešit problém pomocí systémového vidění. Účastní se řešení problému (tvorba generelu pěších tras v Brně pro potřeby nového územního plánu) pod vedením konzultantů z Nadace Partnerství a z Občanského sdružení Vaňkovka (partnerů projektu), budou vytvářet návrhy politik zvyšujících participaci obyvatel. Práce týmu FSS je koordinována s činností sesterských týmů partnerských univerzit: Fakulta architektury VUT (problematika brněnských brownfields) a Fakulta multimediálních komunikací UTB (tvorba filmových dokumentů). Kurz rozvíjí u studentů systémové myšlení a zvyšuje tím jejich konkurenceschopnost na trhu práce. Navazující výuka: PSY133 Komplexní a dynamické systémy, PSY421 Modelování dynamických systémů
- Syllabus (in Czech)
- 1. Udržitelný rozvoj a participace – vize a skutečnost (22.2.). 2. Případová studie „Veřejné prostory, trasy pro pěší“ – ing.arch.Robert Sedlák, ing.arch. Eva Staňková (1.3.). 3. Problémové okruhy participace, případová studie „Hypermarket v Ivanovicích“ – příprava komunikace s expertem (8.3.). 4. Případová studie „Hypermarket v Ivanovicích“ – setkání s expertem – Mgr. Eva Slavíková, (15.3.). 5. Veřejná diskuse „Hypermarkety“ – účast na akci (A, 20.3.). 6. Případová studie „Veřejné prostory, trasy pro pěší“ – ing.arch.Robert Sedlák, ing.arch.Eva Staňková, (K, 29.3.). 7. Participace viděná optikou systémové dynamiky (SD, 5.4.). 8. Intervence do systému (SD, 12.4.). 9. Případová studie „Zahrada u smrku“ – Libuše Mičolová (A, 19.4.). 10. Účast veřejnosti v územním plánování - Doc. ing. arch. Karel Havliš (K, 26.4.). 11. Prezentace témat zpracovaných studenty (3.5.). 12. Urbanistické dny – workshop ing. arch. Hurníka (A, 10.5.). 13. Závěrečný seminář "Udržitelný rozvoj a veřejnost" (K, 17.5.). SD - práce s modelem; A - akce v terénu; K - koloqium
- Literature
- STERMAN, John. Business dynamics : systems thinking and modelling for a complex world. Boston: McGraw-Hill, 2000, xxvi, 982. ISBN 0072311355. info
- WALDROP, M. Mitchell. Complexity : the emerging science at the edge of order and chaos. Touchstone Book, 1992, 380 s. ISBN 0-671-76789-5. info
- MEADOWS, Donella H. and Dennis L. MEADOWS. Překročení mezí : konfrontace globálního kolapsu s představou trvale udržitelné budoucnosti. Edited by Jørgen Randers, Translated by Pavla Polechová - Libor Zvolánek. 1. vyd. Praha: Argo, 1994, 319 s. ISBN 8085794837. info
- TUFTE, Edward R. Envisioning information. Cheshire: Graphics Press, 1990, ii, 126 s. ISBN 0-9613921-1-8. info
- VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace (Psychology of the Human Communication). Praha: Portál, 2000, 264 pp. ISBN 80-7178-291-2. info
- Assessment methods (in Czech)
- Podmínky udělení zápočtu: 1. Aktivní plnění role člena týmu (diskuze v rámci kolokvia, účast na aktivitách a lekcích, četba literatury: 100 stran v češtině, 10 stran v angličtině). 2. Podíl na komunikaci výsledků na závěrečném semináři (6-9 minut). 3. Zpracování průběžné a závěrečné zprávy.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Teacher's information
- http://www.fss.muni.cz/~lakomy/217/tymova.html
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2007/HEN601