zur336 Praktikum - základy práce na tiskovém a PR oddělení

Fakulta sociálních studií
jaro 2007
Rozsah
0/4. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Drahomíra Soldánová
Předpoklady
SMER(ZUR)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Přednostní právo zápisu mají studenti oborové specializace "žurnalistika", a to i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných specializací a oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Náplň kurzu: Studenti se zúčastní úvodního semináře, na němž se stanoví další podrobnosti. Po dobu semestru pak studenti navštěvují vybrané tiskové nebo PR oddělení, na které se předem dohodnou s vedoucím kurzu; zúčastní se také semináře v průběhu praxe a závěrečného semináře. Cílem semináře je nejen seznámit se s fungováním konkrétního oddělení, ale především si vyzkoušet vlastní schopnosti a předpoklady profese tiskového mluvčího a pracovníka PR oddělení v praxi.
Osnova
  • Cíle praxe na tiskových a PR odděleních Studenti by se měli komplexně seznámit s každodenní prací tiskových nebo PR oddělení. Pro studenty by měly být běžné nejen tiskové konference, ale i práce v terénu. V průběhu praxe by se měli studenti „osamostatnit“. Tedy nejen plnit zadané úkoly, ale na porady oddělení přicházet rovněž s vlastními nápady. V teoretické rovině by měli studenti nabýt patřičné vědomosti o formě a obsahu tiskových zpráv a PR materiálů, ale i o fungování firem, státní správy, místní samosprávy a dalších složek veřejného života nejméně na okresní úrovni. Na konci praxe by měli studenti bez problémů zvládnout kompletní výrobu tiskových zpráv a PR materiálů: od nápadu, přes získání zdrojů a vlastní výrobu materiálu až po jeho případnou konečnou úpravu a umístění do konkrétního média. Literatura: Bajčan, R.: Techniky public relations, aneb Jak pracovat s médii, Praha, Management Press 2003 Bárta V. – Bártová, H.: Výzkum trhu a chování spotřebitele, Praha, Vysoká škola ekonomická 1993 Bartošek, J.: Kultura manažerské komunikace, Zlín 2000 Caywood, Clarke, L.: Public relations: řízená komunikace podniků s veřejností, Brno, Computer Press 2003 Foret, M.: Komunikace s veřejností, Brno, Masarykova univerzita, 1994 Foret, M.: Marketingová komunikace, Brno, Masarykova univerzita 1997 Karitz, A. von: Umění úspěšné komunikace: jak uspět v každém rozhovoru, Praha, Grada Publishing 2005 Světlík, J.: Marketing a reklama, Zlín, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně 2003 Svoboda, V.: Public relations: moderně a účinně, Praha, Grada Publishing 2006 Svoboda, V.: Základy public relations, Zlín, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně 2005 Tellis, G. J.: Reklama a podpora prodeje, Praha, Grada Publishing 2000 Věrčák, V.: Media relations není manipulace, Praha, Ekopress 2004
Metody hodnocení
Výuka: úvodní, průběžný a závěrečný seminář, individuální konzultace, praxe na tiskových a PR odděleních Místo: semináře v určené místnosti na FSS, individuální konzultace v 5.46, praxe na tiskových a PR odděleních Zakončení kurzu: zápočet získají ti uchazeči, kteří: a.aktivně absolvují úvodní seminář b.aktivně absolvují vlastní praxi c.aktivně absolvují seminář v průběhu praxe a podle potřeby konzultují své působení na tiskových a PR odděleních s vedoucím kurzu; na průběžném semináři odprezentují esej o dosavadních zkušenostech z praxe d.aktivně absolvují závěrečný seminář; odprezentují esej o celkových zkušenostech z praxe
Informace učitele
Kontakt na vyučujícího: Mgr. Jaroslav Čuřík, tel. 549 49 3642, mail: curik@fss.muni.cz
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.