FSS:ZUR409 Televize a publikum - Informace o předmětu
ZUR409 Televize a její publikum v každodenní perspektivě + Ratingová analýza
Fakulta sociálních studiíjaro 2012
- Rozsah
- 2/2. 14 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- St 14:00–15:40 AVC, St 16:00–17:40 PC54
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Jiné omezení: pro studenty 2. semestru magisterského studia platí podmínka absolvovat před zapsáním tohoto kurzu kurz ZUR402. Přednostní právo účasti mají studenti mediálních studií a žurnalistiky i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných oborů. - Mateřské obory/plány
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS)
- Sociologie (angl.) (program FSS, N-SO)
- Sociologie (program FSS, N-SO)
- Cíle předmětu
- Kurs se zaměřuje na roli televize v rámci životních praxí jejího publika a přibližuje těsnou provázanost tohoto média s rutinizovanou povahou pozdně moderní každodennosti. Hlavním cílem jednotlivých přednášek je přiblížení základních témat dotýkajících se televizních funkcí a mechanismů, prostřednictvím kterých se toto médium tak hluboce vtisklo do našich každodenních životů. Bude diskutována především problematika kvalitativního, etnografického výzkumu v rámci mediálních studií. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: reflektovat uvedenou problematiku v širokém spektru různých teoretických východisek zahrnujících především sociologickou, psychoanalytickou a fenomenologickou perspektivu. Dále rozlišit základní teoretické i empirické přístupy k analýze mediálního, respektive televizního publika (Ang, De Certau, Fiske, Gray,Hall, Morley, Lull, atd.). Hlavní tematické okruhy kursu: televize a sociologie každodennosti/ televize jako nástroj konstrukce ontologického bezpečí/ historické proměny výzkumu mediálního publika/ kvalitativní výzkum televizního publika/ televize jako socio-technický systém/ místo televize v rodině/ sledování televize jako forma konzumu/ o povaze televizní narativity/ televize veřejné služby a její regulace. Studenti na základě absolvování kurzu budou moci také: 1/ rozlišit základní teorie chování mediálních publik 2/ porozumět roli televize v kontextu její každodenní role 3/ rozlišit vybrané televizní žánry a formáty
- Osnova
- 1/ Televizní každodennost: vymezení tématu a základních pojmů
- 2/ Televize a moderní každodennost
- 3/ Funkce televize: televize jako nástroj konstrukce bezpečí
- 4/ Televize jako kulturní technologie a spolutvůrce domova v globální perspektivě
- 5/ Televize jako člen rodiny
- 6/ O povaze televizní narativity I.: mýdlová opera
- 7/ O povaze televizní narativity II.: Reality TV
- 8/ Historické proměny výzkumu mediálního publika I. : behaviorální a kritické paradigma
- 9/ Historické proměny výzkumu mediálního publika II.: teorie dominujícího textu
- 10/ Historické proměny výzkumu mediálního publika III.: „každodenní perspektiva“ a "etnografický obrat"
- 11/ Post- kritické paradigma
- 12/ Publikum jako mediální konstrukt
- 13/ Televize jako veřejná služba a její regulace
- Literatura
- Thompson, J. B.: Média a modernita. Sociální teorie médií. Karolinum, 2004.
- Smith, A.: Television: An International History. Sage 1998.
- Abercrombie, N., Longhurst, B.: Audiences. Sage 1998.
- Alasuutari, P.: Rethinking the Media Audience: The New Agenda 1999.
- Morley, D: Family Television: Cultural Power and Domestic Leisure. Routledge 1986
- Postman, N.: Ubavit se k smrti. Mladá fronta, 1999.
- Bourdieu, P.: O televizi. Doplněk, 2002.
- Ang, I.: Watching Dallas. Soap opera and melodramatic imagination. Routledge 1985.
- Meyrowitz, J.: Všude a nikde. Vliv elektronických médií na sociální chování. Karolinum, Praha, 2006.
- Výukové metody
- přednášky, semínáře
- Metody hodnocení
- Kurs je plánován jako dvanáct dvouhodinových lekcí kombinujících formu přednášky a semináře, kde je každé z uvedených témat diskutováno na základě analýzy předložených textů.
Hodnocení: závěrečný test,
formální esej 2000- 2500 slov - Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/struktura/katedry/medzur/denni/volek/
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2012/ZUR409