VPL161 Odborná praxe pro rozvoj a řízení lidských zdrojů

Fakulta sociálních studií
jaro 2014
Rozsah
0/0/12. 150 hodin praxe. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Josef Horňáček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Blanka Plasová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Iveta Zelenková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Lucie Mořkovská, MPP (pomocník)
PhDr. Helena Tomešová Bartáková, Ph.D., M.Sc. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Winkler, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 13:30–15:00 U35
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VPL161/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. B. Plasová, I. Zelenková
VPL161/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Horňáček, B. Plasová, I. Zelenková
VPL161/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Horňáček, B. Plasová, I. Zelenková
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je: - Zprostředkovat motivovaným a talentovaným studentům praktické zkušenosti v oblasti rozvoje a řízení lidských zdrojů ve vybraných zaměstnavatelských organizací. - Poskytnout studentům zpětnou vazbu v rámci získávání prvních praktických pracovních zkušeností na odborných profesních pozicích. Skupinové workshopy a individuální konzultace poskytují možnost konfrontovat praktické problémy, které studenti zažívají během praxí, s jejich teoretickým vysvětlením. Obsahem jednotlivých workshopů je především reflexe podmínek výkonu personální práce, rozbor příkladů z praxe a trénování základních schopností a dovedností pro výkon personální/manažerské práce. - Poskytnout zaměstnavatelským organizacím prostor pro rozvoj a praktickou přípravu vybraných studentů pro jejich budoucí kariéry v rámci daných organizacích.
Osnova
  • 1. Nejpozději do druhého týdne semestru si student dle svého uvážení zvolí organizaci a domluví si v ní praxi (na výběr má partnerské předjednané organizace poskytující praxe nebo si domluví vlastní organizaci). Na začátku semestru studenti obdrží aktuální seznam předjednaných partnerských organizací a dle svého zájmu vyplní a zašle vyučujícím Formulář zájemce o praxi, kde označí organizace, ve kterých má zájem praxi vykonávat. Organizace si pak na základě svých požadavků, podkladů, případně pohovorů, vyberou studenta/ku, která/á bude u nich praxi vykonávat. Studenti, kteří v tomto výběru neuspějí, si musí sami najít jinou organizaci, protože jinak nemohou splnit požadavky kurzu! Studenti musí konzultovat celý proces výběru organizace s vyučujícími předmětu (buď na prvních dvou skupinových setkáních či individuálně).
  • 2. V prvním či maximálně druhém týdnu semestru si student vytiskne ze stránek katedry „Smlouvu o spolupráci při realizaci odborné praxe studentů FSS MU“ – tuto smlouvu vyplní, nechá potvrdit statutárním zástupcem a školitelem v organizaci a předá ji ve třech vyhotoveních do kanceláře 5.57, která ji nechá potvrdit děkanem FSS a garantem praxí na katedře. Jeden výtisk potvrzené Smlouvy zůstává ve škole, jeden je předán studentem v organizaci praxe a jeden zůstává studentovi (o podpisu Smlouvy jsou studenti upozorněni elektronicky). V některých organizacích je již tato smlouva podepsána (informaci podá vyučující kurzu). V takovém případě je však nutno vyplnit a vytisknout pouze Přílohu 1, která specifikuje obsah praxe.
  • 3. Další organizační pokyny student získá při první skupinové konzultaci.
  • Harmonogram seminářů:
  • 1. setkání: Úvodní informace k průběhu kurzu a praxe
  • 2. setkání: Projednání rozmístění studentů v organizacích a případných problémů s podepisováním Smlouvy o spolupráci a Protokolu o přijetí studenta na praxi.
  • Seminář na téma: Úloha personálního útvaru v organizaci
  • Seminář na téma: Benefity v organizaci
  • Seminář na téma: Vzdělávání a rozvoj
  • Seminář na téma: Nábor a výběr zaměstnanců
  • Zvláštní seminář na téma: „Ochutnávka assessment centra“ (pod vedení experta z praxe)
Literatura
  • JONES, G.R. 1988/2013. Organizational Theory, Design and Change. Harlow: Pearson Education Limited. 7th Edition.
  • HRONÍK, František. Jak se nespálit podruhé :strategie a praxe výběrového řízení. 1. vyd. Brno: MotivPress, 2007, 376 s. ISBN 978-80-254-0698-4. info
  • HRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 233 s. ISBN 978-80-247-1457-8. info
  • ARMSTRONG, Michael Stuart. Řízení lidských zdrojů : nejnovější trendy a postupy. 10. vyd. Praha: Grada, 2007, 789 s. ISBN 978-80-247-1407-3. info
Výukové metody
skupinové a individuální konzultace; 100 hodin přímé praxe v pracovních organizacích; reflexe a analýza zkušeností z praxe ve formě pracovních listů a jejich prezentace; hraní her a scének vyvinutých za účelem tréninku základních dovedností a schopností pro HRM pozice
Metody hodnocení
přijetí pracovních listů; slovní hodnocení výkonu studentů na praxi ze strany školitelů v organizaci
Informace učitele


Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, podzim 2013, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020.