PSY103 Developmental psychology I

Faculty of Social Studies
Spring 2017
Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Veronika Hanáčková (seminar tutor)
Mgr. Kristína Chabadová (seminar tutor)
Mgr. Bc. Iva Korábová (seminar tutor)
Mgr. Kristína Kotrčová (seminar tutor)
Mgr. Martina Koubíková (seminar tutor)
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Eliška Moravcová (seminar tutor)
Mgr. Petra Pátková Daňsová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Lenka Pivodová, Ph.D. (seminar tutor)
Bc. Olga Vlachynská (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Timetable
each odd Tuesday 13:30–15:00 exP24
  • Timetable of Seminar Groups:
PSY103/01: each odd Tuesday 15:15–16:45 U35
PSY103/02: each odd Tuesday 17:00–18:30 U35
PSY103/03: each even Tuesday 15:15–16:45 U43
PSY103/04: each even Tuesday 17:00–18:30 U43
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurz je první částí výuky vývojové psychologie (dále jen VP). Jeho úvod je věnován základním teoretickým a metodologickým otázkám, dále pak výkladu vývojových období od těhotenství po předškolní věk, v jehož rámci budou dále prezentovány jak základní teoretické koncepce, metodologické možnosti zkoumání, tak nové výsledky empirických výzkumů vztahující se ke konkrétnímu vývojovému období.
Cílem kurzu je:
- osvojit si nejen základní pojmy a poznatky VP, ale především porozumět zákonitostem a charakteristikám jednotlivých vývojových období v kontextu rozdílných vývojových teorií;
- pochopit variabilitu, unikátnost, typičnost a všeobecné trendy ve vývoji;
- seznámit se s metodami zkoumání intraindividuálních změn a interindividuálních rozdílů v psychickém vývoji;
- osvojit si základní zákonitosti a charakteristiky typické pro jednotlivá období vývoje od prenatálního období do předškolního věku;
- naučit se interpretovat jednotlivé projevy chování, prožívání apod. v rámci tzv. normativního vývoje a naučit se využívat jednotlivé teoretické přístupy k jejich explanaci.
Kurz předpokládá:
- obeznámenost se základními poznatky z biologie a antropologie člověka, syntézu s poznatky z dalších aktuálně studovaných psychologických disciplín, především z obecné psychologie a sociální psychologie, ale též statistiky;
- dovednosti z oblasti práce s odbornými zdroji (včetně elektronických databází);
- znalost manuálu APA6th.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování kurzu schopen:
- rozumět základním pojmům a konceptům ve VP
- rozumět zákonitostem a charakteristikám jednotlivých vývojových období v kontextu rozdílných vývojových teorií
- zahrnout a zohlednit variabilitu, unikátnost, typičnost a všeobecné trendy ve vývoji při analýze lidského chování, prožívání, schopností a dovedností
- rozumět metodám zkoumání intraindividuálních změn a interindividuálních rozdílů v psychickém vývoji
- využívat znalosti základních zákonitostí a charakteristik typických pro jednotlivá období vývoje od prenatálního období do předškolního věku pro pochopení lidského chování, prožívání, schopností a dovedností
- interpretovat jednotlivé projevy chování, prožívání apod. v rámci tzv. normativního vývoje a naučit se využívat jednotlivé teoretické přístupy k jejich explanaci
- zpracovat výsledky empirických studií, přehledových článků, meta-analýz do přehledu dosavadních poznatků ("introduction") ve zvolené oblasti vývojové psychologie
- navrhnout vývojově psychologickou otázku vhodnou pro empirický výzkum
Syllabus
  • Introduction – basic issues and questions, terminology, history. State of art in developmental psychology.
  • Research methods, research questions. Pros and cons of research design in developmental psychology. Formulation of research questions in developmental psychology.
  • Early childhood I. – prenatal development, child-birth, newborn, suckling. Gene-enviroment interaction, heredity, nature vs. nurture, epigenetics.
  • Early childhood II. – toddler/regulation of emotion, psycho-sexual stages of development. Developmental issues in counseling for parents.
  • Early childhood III. – attachment theory. Measuring attachment in infancy, Strange Situation Test.
  • Early childhood IV. – preschooler. Separation, deprivation, subdeprivation, separation anxiety, social learning, theory of mind.
Literature
    required literature
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 9788024609560. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 9788024613185. info
  • ARNETT, Jeffrey Jensen. Human development : a cultural development. 1st ed. Harlow: Pearson, 2014, ii, 760. ISBN 9781292039596. info
  • NEWMAN, Barbara M. and Philip R. NEWMAN. Development through life :a psychosocial approach. 7th ed. Belmont: Brooks/Cole Publishing Company, 1999, xxvi, 638. ISBN 0-534-35798-9. info
    recommended literature
  • Handbook of attachment : theory, research, and clinical applications. Edited by Jude Cassidy - Phillip R. Shaver. Third edition. New York: The Guilford Press, 2016, xx, 1068. ISBN 9781462525294. info
  • BOWLBY, John. Ztráta : smutek a deprese. Translated by Ivo Müller. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 420 stran. ISBN 9788026203551. info
  • BOWLBY, John. Odloučení : kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Translated by Ivo Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 399 s. ISBN 9788026200765. info
  • BOWLBY, John. Vazba : teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 356 stran. ISBN 9788073676704. info
  • MILLER, Scott A. Developmental research methods. 3rd ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2007, x, 405. ISBN 9781412950299. info
  • ERIKSON, Erik H. Dětství a společnost. Vyd. 1. Praha: Argo, 2002, 387 s. ISBN 8072033808. info
  • PIAGET, Jean and Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 3., v nakl. Portál 2. Praha: Portál, 2000, 144 s. ISBN 80-7178-407-9. info
  • VYGOTSKIJ, Lev Semenovič and Jan PRŮCHA. Vývoj vyšších psychických funkcí. Translated by Miluše Sedláková. Vyd. 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 363 s. URL info
  • LANGMEIER, Josef and Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963, 297 s. info
    not specified
  • ARNETT, Jeffrey Jensen. Human development : a cultural development. Second edition. Boston: Pearson, 2016, xxii, 647. ISBN 9780133792423. info
  • ŠVANCARA, Josef. Kompendium vývojové psychologie [Švancara, 1986]. Vyd. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 235 pp. info
  • SCHMIDT, Hans-Dieter. Obecná vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1978, 411 s. info
Teaching methods
Lectures, seminars, group discussion, "introduction" with formulated developmental psychology research question.
Assessment methods
The course is taught two lessons a week. Mandatory seminars attendance. Fulfilling requirements: introduction (max 50 points, min 17 points) Exam: written test - multiple choice, cca 25 questions, (max 50, min 33 points)
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2017/PSY103