EVS105 Instituce EU

Fakulta sociálních studií
jaro 2019
Rozsah
1/1/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Petr Kaniok, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Johana Galušková (pomocník)
doc. PhDr. Markéta Pitrová, Ph.D. (přednášející)
Magda Komínková (pomocník)
Mgr. Magda Komínková, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Markéta Pitrová, Ph.D.
Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Olga Cídlová, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 14:00–15:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy; a Čt 11. 4. 9:00–15:00 U23
Předpoklady
!SEMESTR(1) && !SEMESTR(2)
Kurs je koncipován jako navazující. Předpokládá se proto absolvování kursu Evropská integrace, nebo srovnatelná znalost evropského integračního procesu. Nezbytností je take četba anglických textů v rozsahu cca 200 stran. Rozsah českých textů činí cca 300 stran.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs se zabývá detailně mechanismy a institucionální strukturou Evropské unie. Pozornost je věnována vývoji orgánů a vlivu politických okolností na proces rozhodování EU. V kursu je zohledněn vliv integračních paradigmat supranacionalismu a intergovernmentalismu na vznik a fungování institucí. Na konci kurzu by měli být studenti schopni vysvětlit fungování institucí EU, a to zvláště v kontextu jejich role v rozhodovacím procesu.
Výstupy z učení
Student bude schopen identifikovat hlavní instituce EU
Student dokáže vysvětlit hlavní výzvy institucionální struktury EU
Student dokáže identifikovat hlavní slabiny a možnosti institucionální struktury EU
Student dokáže vysvětlit vliv institucí EU na národní politiku členských států
Osnova
  • 1) Úvodní hodina, seznámení s obsahem kurzu, podmínky zakončení
  • 2) Úvod do institucí: úvod do problematiky institucionálního vývoje ES/U, polarita nadnárodního a mezivládního modelu, specifika EU, úvod do evropského práva
  • 3) Evropská rada: složení, význam a úkoly instituce
  • 4) Rada EU a předsednictví Rady EU: složení, význam a úkoly instituce, předsednictví
  • 5) Vnitrostátní koordinace evropské agendy
  • 6) Evropská komise: struktura, vývoj, mechanismus prosazování zájmů, úkoly Komise v legislativním procesu
  • 7) Beseda s Jaroslavem Zajíčkem, zástupcem velvyslance ČR při EU
  • 8) Evropský parlament: vývoj, struktura a funkce
  • 9) Národní parlamenty jako aktér evropské integrace
  • 10) Hospodářský a sociální výbor, Výbor regionů: postavení poradních orgánů, bankovní systém, evropské agentury
  • 11) Kontrolní instituce
  • 12) Rozhodování v EU (rozpočtové řízení, rozhodovací procedury, souhlasné řízení atd.)
  • 13) Čtecí týden – čtecí týden slouží na dostudování literatury a dokončení eseje
Literatura
  • Portály institucí Evropské unie
  • DOČKAL, Vít, Petr KANIOK a Jan ZÁVĚŠICKÝ. Evropský parlament. 1. vyd. Brno: Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity, 2007, 174 s. mimo edice. ISBN 978-80-210-4329-9. info
  • PITROVÁ, Markéta a Petr KANIOK. Předsednictví: vrcholem rad v EU. In Česká politika v Evropské unii. Evropský integrační proces a zájmy České republiky. 1. vyd. Brno: Mezinárodní politologický ústav, 2006, s. 185 - 202, 17 s. Sborníky č. 29. ISBN 80-210-4076-9. info
  • PITROVÁ, Markéta a Petr FIALA. Evropská unie. Brno: CDK, 2003, 737 s. mimo edice, svazek 1. ISBN 80-7325-015-2. info
Výukové metody
Předmět je realizován formou přednášek.
Metody hodnocení
a) Volby do Evropského parlamentu: proč jít volit? Proč jsou volby do Evropského parlamentu důležité? Jaké argumenty byste nabídli svým rodičům, známým, obecně voličům, abyste je přesvědčili o potřebě účastnit se voleb? Na tyto (ale také na mnohé možné další) otázky by se esej měla pokusit zodpovědět. b) České předsednictví Rady EU 2022 Každé předsednictví Rady EU prezentuje a realizuje politické priority. Které by to měly být pro případ České republiky a proč právě ony? V čem by byly přínosné pro Českou republiku – její veřejnost, politiky, státní správu – a v čem pro EU? Snahou reflektovat tyto body se měla zaměřovat esej pracující s druhým tématem. Zadání eseje předpokládá znalost dané instituce/instrumentu, analytický rozměr a původnost textu. Očekává se, že student vytvoří vlastní zamyšlení, které ovšem bude dokládat odbornou znalost tématu a bude v ní zjevná jasná argumentace. Je zcela legitimní zaměřit se na omezený výsek problémů naznačených u témat, či se nechat vést vlastní myšlenkou. Není cílem popsat instituci/instrument a opakovat známé myšlenky, nýbrž prezentovat vlastní myšlenky a obhájit je. Kritéria hodnocení esejí jsou uvedena na konci sylabu. Zkouška je realizována písemně. Bodové ohodnocení: zápočtový test (15 bodů – uzavřené otázky, tj. výběr z několika možností, z nichž jen jedna je správná, test bude psán prostřednictvím is.muni.cz), esej (15 bodů), zkouška (70 bodů – kombinace otevřených a uzavřených otázek, test bude psán prostřednictvím is.muni.cz. Úspěšné absolvování uzavřených otázek je podmínkou pro hodnocení otevřených otázek) Minimální hranice pro úspěšné splnění kurzu je 61 bodů. Hodnocení: 100 – 92: A, 91 – 83: B, 82 – 75: C, 74 – 67: D, 66 – 61: E, 60 - : F
Informace učitele
Učitel doporučuje kurs studentům druhého a vyššího ročníku. Absolvování v prvním ročníku ES není příliš vhodné jak z hlediska znalostí studentů, tak z hlediska logické návaznosti povinných kursů. Nezbytností je take četba anglických textů v rozsahu cca 200 stran. Rozsah českých textů činí cca 300 stran. Kurz je ukončen zkouškou, v jeho průběhu je zpracovávána 1 individuální písemná práce, 1 skupinová písemná a ústní práce, 1 test z dokumentů a 1 písemná zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.