ZUR300i Freelancer: Jak psát rozhovory pro blogy, média a PR agentury

Fakulta sociálních studií
jaro 2019
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Veronika Perková (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 21. 2. 14:00–17:40 U33, Čt 7. 3. 14:00–17:40 U33, Čt 21. 3. 14:00–17:40 U33, Čt 4. 4. 14:00–17:40 U33, Čt 18. 4. 14:00–17:40 U33, Čt 2. 5. 14:00–17:40 U33
Předpoklady
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento kurz navazuje na předměty vyučující základy žánru rozhovor. Jeho cílem je rozšířit znalosti a tvůrčí dovednosti studentů s tvorbou psaných rozhovorů pro blogy, média a PR agentury. V šesti blokových lekcích se studenti naučí principům networkingu, tvorbě rozhovoru, content marketingu a propagaci rozhovorů na sociálních sítích. Dozví se také o podnikání na volné noze a možnosti získat mentora skrze rozhovory. Každý blok tvoří dvě části – v první získají studenti know-how a v druhé prodiskutují poznatky s odborníky, případně je vyzkoušejí v praxi.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto kurzu bude student schopen oslovit jakoukoliv osobnost k rozhovoru, připravit rozhovor se vším všudy (text, grafika,SEO), uchopit rozhovor jako marketingový a brandingový nástroj, propagovat rozhovor na sociálních sítích, rozhovor nabídnout médiím, PR agentuře či firmám a získat skrze rozhovory svého mentora
Osnova
  • 1. Networking (21.2.)
  • Jak dělat rozhovory s řečníky na konferenci TEDx, dostat se k lidem ze Stanfordu a povídat si s ředitelem mezinárodní organizace? Za vším stojí networking. Podíváme se na to, kde najít inspirativní lidi, jak je oslovit, jak pro komunikaci využít sociální sítě a jak kontakty dlouhodobě udržovat.
  • 2. Small talk (21.2.)
  • Cílem tohoto workshopu je vyjít ze své komfortní zóny a být připraven oslovit zajímavé kandidáty na rozhovor kdekoliv a kdykoliv. Procvičíš si oslovování cizích lidí, konverzaci na neznámé téma, ale také schopnost rychle zaujmout člověka svým nápadem (elevator pitch). Dostaneš také první úkol – najít zajímavého člověka a zpracovat s ním rozhovor do 14.3.
  • 3. Umění rozhovoru (7.3.)
  • Síla rozhovoru tkví v jeho hloubce, jenže na tříhodinové rozhovory má dnes málokdo čas. I přes časovou tíseň však může být rozhovor kvalitní. Projdeme si přípravu otázek, samotný rozhovor, grafické zpracování a publikaci a ukážeme si různé způsoby, jak být co nejefektivnější.
  • 4. Umění naslouchání (7.3.)
  • V panelové diskuzi vystoupí learning designer Braňo Frk, kněz Michal Polenda a psycholog Julián Kuric a promluví o síle naslouchání, hluboké konverzaci a terapeutické a byznys hodnotě rozhovoru. U ostatních oborů se inspirujeme, jak dělat rozhovory lépe.
  • 5. Konzultace prvního rozhovoru (21.3.)
  • V této hodině společně zanalyzujeme všechny odevzdané rozhovory. Konstruktivní zpětná vazba ti pomůže uvědomit si, co se čtenářům na tvém rozhovoru líbilo a co by chtělo do příště ještě zlepšit. Návrhy a nápady se ti budou hodit při zpracování druhého rozhovoru.
  • 6. Speed interview (21.3.)
  • Amazing people are all around us. Just look around. Schválně, znáš svého souseda a spolužáka? V tomto workshopu uděláme několik minirozhovorů v pětiminutových intervalech a pokusíme se zjistit co nejvíce o lidech, kteří nás obklopují.
  • 7. Copywriting & Content marketing (4.4.)
  • Oblast copywritingu a content marketingu nás učí, jak rozhovory oživit skvělými titulky, perexy, grafikou a texty na sociálních sítích, aby měly tisíce zhlédnutí. Podíváme se, jakou roli hrají rozhovory v content marketingu a jak mohou pomáhat firmám budovat si jméno.
  • 8. Google Analytics, SEO a Facebook kampaně (4.4.)
  • V panelové diskuzi s marketingovým ředitelem inkubátoru UP21 Janem Křížem probereme analytická data, SEO a sociální sítě. Zjistíme, jaké rozhovory jsou nejčtěnější a jak pracovat s cílovou skupinou. Na závěr dostaneš za úkol zpracovat rozhovor s člověkem, který je ve svém oboru známý, do 25.4.
  • 9. Freelancing a osobní značka (18.4.)
  • Rozhovor je hotový, ale co s ním? Poslat ho do redakce, prodat PR agentuře nebo ho dát na svůj blog? Zamyslíme se nad výhodami a nevýhodami každé z těchto možností a prozkoumáme rozhovorový freelancing a budování osobní značky pomocí rozhovorů.
  • 10. Finance (18.4.)
  • V panelové diskuzi s dlouholetým publicistou Lukášem Visingrem a startupovým novinářem Petrem Brejčákem probereme, jak funguje živnost a autorská smlouva, jak probíhá spolupráce s redakcemi a kolik za rozhovor platí různá média, agentury a firmy.
  • 11. Konzultace druhého rozhovoru (2.5.)
  • V tomto semináři projdeme všechny rozhovory, poskytneme si vzájemnou zpětnou vazbu a promluvíme si o zkušenosti s nabízením rozhovoru redakcím a PR agenturám.
  • 12. Mentorství a aktivismus (2.5.)
  • V panelové diskuzi vystoupí Jiří Rostecký, jehož rozhovory o podnikání sledují tisíce lidí, a Matěj Bajgar, který zkoumá sociální bubliny. Tento seminář ukáže, že z rozhovorů na určité téma se může stát životní projekt, který obohacuje život novináře (mentorství) a společnosti (aktivismus).
Literatura
    povinná literatura
  • FALLACI, Oriana. Interviews with History and Conversations with Power. New York: Rizzoli, 2015, 280 s. ISBN 978-0-8478-3514-0. info
  • BLAŽEJOVSKÁ, Alena. Rozhovory o interview. Edited by Barbora Osvaldová - Radim Kopáč. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2009, 166 s. ISBN 9788024616186. info
Výukové metody
přednášky, panelové diskuze, samostatná příprava, praktická cvičení, četba
Metody hodnocení
Včasné odevzdání dvou rozhovorů a splnění formální a obsahové stránky, vypracování zpětné vazby na rozhovory ostatních studentů, četba povinné literatury a aktivní účast na workshopech a v panelové diskuzi.
Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné odevzdat dva rozhovory na libovolné téma v délce 10,000 znaků včetně mezer. Po formální stránce musí rozhovor splňovat klasické parametry (titulek, perex) a po obsahové stránce musí zahrnout medailonek osobnosti uvedený pod textem a dvě doprovodné fotografie k textu. K rozhovoru je potřeba napsat text v délce 250 znaků včetně mezer, který bude lákat čtenáře k jeho přečtení na sociálních sítích. První rozhovor musí být odevzdán do 14.3.2019 a druhý do 25.4.2019. Studenti by se měli pokusit nabídnout druhý rozhovor k publikaci médiím či PR agentuře.
Po odevzdání budou rozhovory zpřístupněny všem účastníkům kurzu a studenti budou mít jeden týden na vypracování zpětné vazby. Studenti by měli každý rozhovor rozebrat z hlediska formy, obsahu a kvality otázek a do následující hodiny (21.3. a 2.5.) by měli přinést vytištěné rozhovory se svými komentáři.
Předpokladem k úspěšnému absolvování kurzu je také četba zadané povinné literatury a aktivní účast v panelových diskuzích a ve dvou workshopech. Ve workshopu Small talk musí studenti splnit pět úkolů zaměřených na komunikační dovednosti a ve workshopu Speed Interview udělat krátké rozhovory se svými kolegy přímo v hodině.
Informace učitele
https://veronikagregusova.com/
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2019/ZUR300i