POLb1131 Contemporary Theories of Justice: Levels, Concepts, Problems

Faculty of Social Studies
Spring 2020
Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Pavel Dufek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Pavel Dufek, Ph.D.
Department of Political Science – Faculty of Social Studies
Contact Person: Mgr. Lucie Pospíšilová
Supplier department: Division of Politology – Department of Political Science – Faculty of Social Studies
Timetable
Thu 20. 2. 16:00–17:40 U42, Thu 27. 2. 16:00–17:40 U42, Thu 5. 3. 16:00–17:40 U42, Thu 12. 3. 16:00–17:40 U42, Thu 19. 3. 16:00–17:40 U42, Thu 26. 3. 16:00–17:40 U42, Thu 2. 4. 16:00–17:40 U42, Thu 9. 4. 16:00–17:40 U42, Thu 23. 4. 16:00–17:40 U42, Thu 30. 4. 16:00–17:40 U42, Thu 7. 5. 16:00–17:40 U42, Thu 14. 5. 16:00–17:40 U42
Prerequisites (in Czech)
! POL259 Contemp. Theories of Justice && !NOW( POL259 Contemp. Theories of Justice ) && ( POL142 20th Century Pol. Philosophy || POLb1011 Issues of Political Philosophy || SOUHLAS)
Schopnost číst texty v anglickém jazyce (tzn. pasivní znalost), ochota aktivně participovat v diskusích. Tento kurz bude sestávat z krátkých přednášek, po kterých následuje seminární diskuse k tématu vycházející z krátkých písemných příprav. Předpokládá se, že studenti budou mít prostudovanou povinnou literaturu a budou se zapojovat do seminárních diskusí.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/25, only registered: 0/25
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
V průběhu tohoto kurzu budou si studenti osvojí znalosti o vybraných politicko-filosofických přístupech ke konceptu spravedlnosti, jejž lze považovat za ústřední oblast zájmu politické filosofie od 70. let 20. století. Na základě těchto poznatků budou schopni analyzovat některé problémové okruhy, se kterými se každá teorie spravedlnosti musí vypořádat, mimo jiné se zřetelem k pokračujícímu procesu globalizace a z něho pramenícím univerzalistickým (kosmopolitním) ambicím řady autorů/teorií. Po úspěšném absolvování kurzu studenti dokáží pochopit a interpretovat současné diskuse, které se v této oblasti odehrávají.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti a studentky budou po absolvování předmětu schopni:
prezentovat znalosti o vybraných politicko-filosofických přístupech ke konceptu spravedlnosti
identifikovat některé svébytné problémové okruhy, se kterými se každá teorie spravedlnosti musí vypořádat
pochopit a interpretovat současné diskuse, které se v této oblasti odehrávají
kriticky posoudit soupeřící interpretace pojmu spravednosti i jednotlivých politických pozic, přesvědčení i opatření, jež z nich vyplývají
určit viditelné i skryté souvislosti mezi politickou teorií a praxí, zejména normativního aspektu politického života
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod: poslání a organizace kurzu
  • -- A. Vybrané spektrum teorií spravedlnosti --
  • 2. Významy a úrovně pojmu spravedlnost
  • 3. Liberální egalitarismus I. - John Rawls
  • 4. Liberální egalitarismus II. - Ronald Dworkin, Brian Barry
  • 5. Libertarianismus a klasický liberalismus
  • 6. (Neo)Republikanismus
  • 7. Kritická a radikálně-demokratická teorie
  • -- B. Vybrané problémy v teoriích spravedlnosti --
  • 8. Spravedlnost a zdanění
  • 9. Spravedlnost ve vzdělávání
  • 10. Mezigenerační spravedlnost
  • 11. Čtecí týden
  • 12. Mezinárodní a kosmopolitní spravedlnost
  • 13. Environmentální a klimatická spravedlnost
Literature
  • MACK, Eric. Libertarianism. First published. Cambridge: Polity, 2018, 167 stran. ISBN 9781509519309. info
  • TALISSE, Robert B. Engaging political philosophy : an introduction. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, xvii, 176. ISBN 9780415808323. info
  • BRENNAN, Jason. Libertarianism. Oxford: Oxford University Press, 2012, xvi, 213. ISBN 9780199933914. info
  • DWORKIN, Ronald. Justice for hedgehogs. Cambridge, Mass.: Belknap Press of Harvard University Press, 2011, xi, 506. ISBN 9780674072251. info
  • DUFEK, Pavel. Úrovně spravedlnosti: Liberalismus, kosmopolitismus a lidská práva (Levels of Justice: Liberalism, Cosmopolitanism and Human Rights). Brno: Mezinárodní politologický ústav MU, 2010, 300 pp. ISBN 978-80-210-5317-5. info
  • FABRE, Cécile. Justice in a changing world. Cambridge: Polity Press, 2007, ix, 174. ISBN 9780745639703. info
  • VÁNĚ, Jan. Proměny spravedlnosti : pokus o typologii. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2007, 174 s. ISBN 9788073800536. info
  • BASL, Josef. (Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice. Edited by Petr Matějů - Jana Straková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 411 s. ISBN 8020014004. info
  • BARRY, Brian. Why social justice matters. Malden, MA: Polity, 2005, xii, 323. ISBN 0745629938. info
  • KYMLICKA, Will. Contemporary political philosophy : an introduction. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press, 2002, xii, 497. ISBN 0198782748. info
  • MURPHY, Liam B. and Thomas NAGEL. The myth of ownership: taxes and justice. New York: Oxford University Press, 2002. ISBN 0-19-515016-3. info
  • RAWLS, John. A theory of justice. 1st pub. Oxford: Oxford University Press, 1999, xxii, 538. ISBN 019825055X. info
  • YOUNG, Iris Marion. Justice and the politics of difference. Princeton: Princeton University Press, 1990, viii, 286. ISBN 0691023158. info
Teaching methods (in Czech)
Výuka bude probíhat formou přednášek a návazných seminářů; tyto dvě části od sebe nebudou přísně odděleny. V rámci semiářů budou diskutovány písemné přípravy studentů, které musejí průběžně zpracovávat.
Assessment methods (in Czech)
Kurz je hodnocen průběžně; hodnocení sestává z následujících částí:

(1) Písemné přípravy (position papery). Studenti/tky musí během semestru odevzdat minimálně šest krátkých příprav vycházejících z povinné literatury, které budou následně sloužit jako východisko k seminárním diskusím. Přípravy o délce 1–2 normostrany, které zahrnou všechny povinné texty, se musejí bezpodmínečně držet následující struktury: A) Stručné shrnutí hlavního sdělení resp. hlavních argumentů všech povinných textů (max. 1 odstavec na každý text). „Stručné“ znamená, že shrnutí nebude přesahovat polovinu textu přípravy (a spíše méně); B) vlastní reakce studenta/tky, jež by se měla zaměřit na místa či argumenty, které považuje jednak za nejzajímavější a jednak za nejproblémovější části textu/textů; tato část by měla představovat těžiště position paperu. Pro tuto část jsou nejvhodnější tituly označené hvězdičkou, viz dále poznámka před programem kurzu C) interpretační nejasnosti či náměty k seminární diskusi. Platí, že eseje by v žádném případě neměly představovat pouhé shrnutí, resp. převyprávění zadaných textů, stejně jako by neměly být jen nepodloženými spekulacemi nesouvisejícími se zadanými texty a v nich vznesenými problémy. Tomu má předejít právě poctivé „utkání se“ s obsahem povinné literatury. Přípravy nesplňující požadovanou strukturu budou bodově penalizovány, případně považovány za neodevzdané. Koherence i tematická relevance position paperů bude hodnocena 0-5 body. Přípravy opakovaně nesplňující tuto strukturu budou považovány za neodevzdané! Přípravy musí být odevzdány ve formátu .doc, .docx nebo .rtf vždy do středy 20:00 do aplikace Odevzdávána v Informačním systému.

(2) Kromě písemných příprav student/ka jednou za semestr přednese referát (striktní délka 20 minut, v případě dvojice referujících 2×10 minut), který bude vycházet především z doporučené literatury zadané ke konkrétnímu tématu (byť se samozřejmě předpokládá znalost povinných textů) a který podá komplexnější pohled na danou problematiku, než krátké přípravy. K tématu pokrytému vlastním referátem již student/ka přípravu nepíše. Kvalita prezentace bude hodnocena 0-15 body. Podobně jako v přípravách se i v referátech předpokládá (vyžaduje) vlastní vklad autora/autorky, zejména (A) zdůraznění nejvýznamnějších či nejzajímavějších bodů argumentace a (B) formulace otázek či problémů pro ostatní publikum. Vyučující doporučuje držet se v referátech struktury písemných příprav, přičemž bodu (1) je v referátu přirozeně možno věnovat více prostoru.

(3) Aktivita v diskusích: Hodnocena vždy 0-2 body

Bodová stupnice: 67-62b A; 61-56b B; 55-50b C; 49-45b D; 44-40b E; 38b a méně F
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Omezení vyplývá ze seminární/diskusní formy kurzu
The course is also listed under the following terms Spring 2021.
  • Enrolment Statistics (Spring 2020, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2020/POLb1131