FSS:ZURb1406 Herní žurnalistika - Informace o předmětu
ZURb1406 Specializovaná žurnalistika: Herní žurnalistika
Fakulta sociálních studiíjaro 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jan Miškov (přednášející)
Bc. Petr Barták (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každé sudé pondělí 16:00–19:40 Střižna 531
- Předpoklady
- ZURb1101 Žurnalistika || ZUR105 Úvod do žurnalistiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 8 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/8, pouze zareg.: 0/8 - Mateřské obory/plány
- Animátor sportovních aktivit (program FSpS, B-TV)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HE) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS, směr Digitální média)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS, směr Mediální studia)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS, směr Žurnalistika)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS) (3)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS, směr Digitální média) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS, směr Mediální studia) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS, směr Žurnalistika) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-MS) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-MSZU) (5)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-PL) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-PS) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-SO) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-SP) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-TV)
- Cíle předmětu
- Herní žurnalistika ve formě tištěných magazínů a webů je trvalou součástí progresivně rostoucího kulturního průmyslu digitálních her, který s tradičními médii soupeří o pozornost publika od osmdesátých let minulého století. Studenti předmětu v rámci redakce spolupracují na produkci příspěvků. V simulovaném kontextu se studenti prakticky učí vyhledávat a ověřovat informace ke zprávám a tematickým článkům, pořizovat rozhovory, psát, analyzovat, komentovat a editovat vlastní texty, přičemž téma příspěvku a žánr si mohou volit sami. Vedle toho se zdokonalí při práci se záznamovou technikou (s diktafony, kamerami a fotoaparáty) a v pořizování ilustračních záběrů (tj. obrazová příloha, snímání, střih a postprodukce videa). Podílejí se na projektech spojených se specifickými žánry herní žurnalistiky (např. recenze, interview a reportáže). Nabývají nejen schopnost tvořit nové obsahy určené k publikaci, ale získají také zpětnou vazbu kolegů a zkušenosti z týmové spolupráce.
- Výstupy z učení
- Studenti jsou po absolvování předmětu způsobilí k ovládání grafických, postprodukčních a editačních aplikací. Dále budou umět navrhnout, připravit a realizovat vlastní projekty i produkty v rámci specifických žánrů praktické herní žurnalistiky, které budou schopni publikovat. Kromě toho si osvojí dovednost zorganizovat a řídit práci týmu nebo zastávat dílčí úlohu v redakci.
- Osnova
- Předmět sestává z tematických okruhů, jež na herní žurnalistiku pohlíží z různých perspektiv, např. historické, regionální, socio-kulturní či etické hledisko, a rovněž se zaměřuje na jednotlivé žánry herní žurnalistiky, s nimiž se aspirující herní novináři setkají v praxi.
- Literatura
- povinná literatura
- TUČEK, Mikoláš (2013). „Historie herní žurnalistiky.“ Mediální gramotnost. http://medialnigramotnost.fsv.cuni.cz/zobraz/clanek/historie-herni-zurnalistiky
- FERKO, Miloš (2009). „Ako písať recenzie.“ Fandom.sk. https://www.fandom.sk/clanok/ako-pisat-recenzie
- GILLEN, Kieron (2004). „The New Games Journalism.“ Games Studies 101. http://gamestudies101.com/the-new-games-journalism/
- RIGNALL, Jaz (2014). „A Brief History of Games Journalism.“ US Gamer. http://www.usgamer.net/articles/a-brief-history-of-games-journalism
- THOMAS, David - Orland, Kyle - Steinberg, Scott (2007). The videogame style guide and reference manual. Coldstream: Powerplay Publishing. 105 s. Dostupné online z: http://www.gamestyleguide.com/VideoGameStyleGuideeBook.pdf
- ZENKE, Michael (2006). „Game Journalists on Game Journalism.“ The Escapist. http://www.escapistmagazine.com/articles/view/issues/issue_71/409-Game-Journalists-on-Game-Journalism
- HALL, Justin (2003). „Ethics in Video Game Journalism.“ Online Journalism Review. http://www.ojr.org/ojr/ethics/1049994303.php
- ZAGAL, José P. (2012). „Characterizing and Understanding Game Reviews.“ Academia.edu. https://www.academia.edu/23100237/Characterizing_and_understanding_game_reviews
- KONZACK, Lars (2002). „Computer Game Criticism: A Method for Computer Game Analysis.“ http://www.digra.org/wp-content/uploads/digital-library/05164.32231.pdf
- HOFFMANOVÁ, Jana. 1998. Pařani a gamesy (Pokus o charakteristiku diskurzu počítačových her) in Naše řeč, r. 81, č. 2-3, s. 100-111.
- PARKIN, Simon (2008). „Meet the Editors: The State of Game Journalism.“ Gamesetwatch. http://www.gamesetwatch.com/2008/08/in_depth_meet_the_editors_the.php
- STUART, Keith (2005). „Ten Unmissable Examples of New Games Journalism.“ The Guardian. http://www.theguardian.com/technology/gamesblog/2005/mar/03/tenunmissable
- JOHNSON, Neilie (2011). „The History of Video Game Journalism.“ Cheat Code Central. http://www.cheatcc.com/extra/videogamejournalismhistory2.html
- doporučená literatura
- ČUŘÍK, Jaroslav. Nové trendy v médiích I : Online a tištěná média. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 240 s. ISBN 978-80-210-5825-5. URL info
- Výukové metody
- Teoretický výklad na seminářích doplňují příklady a průběžné úkoly vztažené k jednotlivým žánrům či útvarům praktické herní žurnalistiky; editace a publikování článků v redakčním systému; zpětná vazba formou redakčních porad a diskuzí. Výuka simuluje reálné redakční prostředí, přičemž aktivní zapojení studentů je cílem efektivní simulace. Simulace a rolové hry po studentech vyžadují, aby svět viděli z nové perspektivy, a to v úlohách, které v rámci pracovního týmu zastávají. Výukové simulace vytváří příležitosti k vybudování značné synergie mezi učením se myslet v relevantních teoretických rámcích a učením se, jak se vypořádat s komplexitou skutečných situací v praxi.
- Metody hodnocení
- Předpokladem k udělení zápočtu je aktivní přístup a vypracování praktických úkolů, pravidelná účast na seminářích a spolupráce v redakci.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2020/ZURb1406