ZURb1616 Digital Trends and New-Smart-AI Media

Fakulta sociálních studií
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Katalin Fehér (cvičící)
Mgr. Iveta Jansová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Iveta Jansová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 8. 2. 14:00–19:40 AVC, Čt 9. 2. 8:00–11:40 AVC, 14:00–17:40 AVC, Pá 10. 2. 8:00–11:40 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Smart environments and AI-based services are shaping the new media trends. This course provides a project-based introduction into the contemporary digital media. Students will understand the engines of digital transformation via emerging technologies and their social-cultural adaptations. The ultimate goal is to prepare the participants for their tech-media related future jobs on media, journalism, marketing or PR as upcoming trends.
Výstupy z učení
Students will be able to:
understand digital transformation
analyse the emerging digital technologies in social-cultural context
manage New-smart-AI media-based productions
develop the critical approaches on contemporary digital media
Osnova
  • Introduction
  • Digital transformation in society, culture and business Trends in digital media
  • Project work: new media service
  • Project presentation: new media production
  • Trends in smart services
  • Project work: smart media services
  • Project presentation: smart media production
  • Trends in AI technology
  • Project work: AI-based media services
  • Project presentation: AI-based media production
  • Summary and feedback
Literatura
  • Feher, K., Vicsek, L. & Deuze, M. Modeling AI Trust for 2050: perspectives from media and info-communication experts. AI & Soc (2024). https://doi.org/10.1007/s00146-023-01827-6
  • Couldry, N. (2008). Mediatization or mediation? Alternative understandings of the emergent space of digital storytelling. New Media & Society, 10(3), 373-391. https://doi.org/10.1177/1461444808089414
  • Feher, K. (2021). Digital identity and the online self: Footprint strategies – An exploratory and comparative research study. Journal of Information Science, 47(2), 192-205. https://doi.org/10.1177/0165551519879702
  • K. Feher, "Trends and business models of new-smart-AI (NSAI) media," 2020 13th CMI Conference on Cybersecurity and Privacy (CMI) - Digital Transformation - Potentials and Challenges(51275), Copenhagen, Denmark, 2020, pp. 1-6, doi: 10.1109/CMI51275.2020.9
Výukové metody
lecture and seminar
Metody hodnocení
Project presentation in teamwork: new media production - 30%
Project presentation in teamwork: smart media production - 30%
Project presentation in teamwork: AI-based media production - 40%
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2023/ZURb1616