PSYb2990 Psychologie médií

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Lukas Blinka, PhD. (přednášející)
Mgr. Vojtěch Mýlek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Matěj Sapík (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Lukas Blinka, PhD.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s psychologickou interpretací – teoretickou a empirickou – používání a účinků médií. Zaměření je jednak na klasická témata v rámci psychologie aplikovaná na mediální oblast – například jak emoce či kognitivní schopnosti ovlivňují výběr a účinek médií, jednak na významná témata, kterým se psychologii médií věnuje nejintenzivněji – například vlivem násilí v médiích či pornografie
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - Orientovat se a znát základní poznatky psychologie - Orientovat se a znát základní poznatky mediálních studií a studií mediálních účinků - Aplikovat tyto poznatky na motivy k používání médií a efekty tohoto používání - Orientovat se v současném mediálně psychologickém výzkumu - Kriticky zhodnotit populárně-mediální prezentace mediálně psychologického výzkumu
Osnova
  • Teorie a metody mediální psychologie Média a emoce Média a kognice – učení, paměť, pozornost, inteligence Média a přesvědčování Zobrazování stereotypů a nenávistné obsahy Násilí v médiích a agrese vlivem médií Média a sex, erotika, pornografie Online komunikace a vztahy Nadměrné užívání médií, zdraví a well-being a užívání médií Média a děti a dospívající Média a identita
Literatura
    povinná literatura
  • PERSE, Elizabeth M. a Jennifer L. LAMBE. Media effects and society. Second edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017, x, 328. ISBN 9780415878197. info
  • GILES, David. Psychologie médií. Translated by Helena Šolcová. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 185 s. ISBN 9788024739212. info
  • Media effects : advances in theory and research. Edited by Jennings Bryant - Mary Beth Oliver. 3rd ed. Abingdon, Oxon: Routledge, 2009, xv, 640. ISBN 9780805864502. info
Výukové metody
přednáška, četba
Metody hodnocení
seminární práce, závěrečná zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.