ZURb1207 Online žurnalistika

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (cvičící)
Mgr. MgA. Marek Pros (cvičící)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
ZURb1106 Zpravodajství
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předemět nabízí studentům nejen teoretický kontext online žurnalistiky, ale i možnost uplatnit jej v praktických seminářích. Na konci kurzu bude student rozumět rozdílům mezi tradiční a online žurnalistikou, chápat právní a etický rámec online žurnalistiky a bude ovládat všechny postupy online zpravodajství a publicistiky. Součástí kurzu jsou praktické semináře, kde si studenti vyzkouší nejen každodenní práci online redakce, ale také dlouhodobou přípravu materiálů pro online médium. Komplexnost předmětu vychází z požadavků aplikační sféry, jak byly zpracovány v analýze trhu práce.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
porozumět a vysvětlovat měnící se rutiny v multimediálním zpravodajství;
pracovat s informacemi na základě pravidel pro online žurnalistiku; vytvářet obsahy online a multimediální žurnalistiky;
vytvářent online tvůrčí projekt;
získá přehled o občanské žurnalistice, obsazích na objednávku a sociálních médiích v žurnalistice;
porozumí právním a etickým normám specifickým pro online žurnalistiku.
Osnova
  • Vývoj online žurnalistiky v Česku, porovnání se světem a printovými médii.
  • Analýza zajímavých online projektů v Česku i v zahraničí.
  • Zdroje informací v online žurnalistice, jejich transparentnost a ověřování.
  • Multimediální žurnalistika.
  • Specifika sociálních sítí.
  • Rešerše na internetu a na sociálních sítích.
  • Autorské právo na internetu, etický kodex, odpovědnost novináře.
  • Práce pro online médium.
Literatura
  • • SWERIGESRADIO. 2013. Social Media – A Handbook For Journalists
  • • BRIGGS, Marc. 2007. Journalism 2.0. .
  • • MATZEN, Nea. 2014. Onlinejournalismus. ISBN-10:3867644381
  • • JARVIS, Jeff. New Relationships, Forms, and Models for News. https://medium.com/geeks-bearing-gifts/new-relationships-forms-and-models-for-news-92ef9fd4758b#.hdcv39rv4
  • • STEARNS, Josh. 2016. The Best Journalism And Storytelling of 205. https://stearns.wordpress.com/2016/01/25/the-best-online-journalism-and-storytelling-of-2015/
  • • McADAMS, Mindy. 2009. Reporters Guide to Multimedia Proficiency
  • • MISCHEL, Roman. 2015. Über journalistische Webvideos 1/2. http://www.onlinejournalismus.de/2015/11/26/ueber-journalistische-webvideos-teil1/
  • • GARDNER, Susannah. 2005. Time to check: Are you using the right blogging tool? Online Journalism Review. http://www.ojr.org/ojr/stories/050714gardner/
  • • McADAMS, Mindy. 2011. Ten Roles for Visual Storytelling. http://mindymcadams.com/tojou/2011/10-rules-for-visual-storytelling/
  • • GILLMOR, Dan. 2010. Mediactive. ISBN 978-0-9846336-0-9
Výukové metody
Přednášky, semináře, workshopy, domácí úkoly. Simulovaná výuka pod spolu-vedením mentorů z praxe. Vytváření mediálního produktu. Projektově orientovaná výuka. Rozvíjení týmové spolupráce.
Metody hodnocení
Zápočet obdrží studenti za splnění zadaných tvůrčích úkolů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.