LF:BVPL011c Psychologie-cvičení - Informace o předmětu
BVPL011c Psychologie - přednáška
Lékařská fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 2/0/0. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jana Severová, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Výživa člověka (program LF, B-SZ)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout základní vědomosti z psychologie osobnosti, z ontogenetického vývoje psychiky, s metodami poznávání osobnosti, se strukturou a dynamikou osobnosti, s regulačními obrannými psychickými mechanismy, s psychologickými vyšetřovacími metodami, s rolí zdravotníka, psychickou reaktivitou nemocného, se zvládáním úzkosti, agresivity a deprese psychologickými prostředky
- Osnova
- Definice oboru, dělení psychologických věd a předmět psychologie. Metody psychologického zkoumání.Historie psychologie. Významné osobnosti v historii psychologie. Vývojová psychologie. Dynamické koncepce ontogenese. Prenatální období a porod. Předškolní věk, školní věk, puberta, adolescence, dospělost, stáří. Poznávací procesy a motivace lidského chování, jejich charakteristiky a změny pod vlivem sociálních faktorů Osobnost, struktura osobnosti. Typologie osobnosti. Regulační mechanismy, obranné mechanismy osobnosti. Osobnost pacienta a zdravotnického pracovníka, prvky vlivu zdravotnického prostředí na pacienty a zdravotníky. Psychická reaktivita nemocného.Burn-out syndrom. Psychoneuroimunologie .Vymezení oboru. Zvládání úzkosti, deprese a agrese psychologickými prostředky. Motivace, základní pojmy. Komunikace, typy rozhovoru. Sociální komunikace a specifika komunikace ve zdravotnictví. Vhodné a nevhodné styly, chyby a omyly v komunikaci zdravotníka a pacienta. Sdělování informací. Asertivita její praktické využití v jednání a komunikaci ve zdravotnictví Psychologie obchodu – definice, předmět. Psychologie propagace a reklamy – cíle, způsob vlivu a různé formy reklamních prostředků
- Literatura
- HONZÁK, Radkin. Základy psychologie. 1. vyd. Praha: Galén, 2006, 132 s. ISBN 8024611384. info
- MILLER, William R. a Stephen ROLLNICK. Motivační rozhovory : příprava lidí ke změně závislého chování. Edited by Petra Winnette. 1. vyd. v českém jazyce. Tišnov: Sdružení SCAN, 2003, xviii, 311. ISBN 8086620093. info
- ČAČKA, Otto. Nástin psychologie II. pro doplňující pedagogické studium. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 105 s. ISBN 80-7315-016-6. info
- VYSEKALOVÁ, Jitka a Růžena KOMÁRKOVÁ. Psychologie reklamy. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2002, 264 s. ISBN 8024704021. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Vyd. 2. Praha: Avicenum, 1989, 335 s. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou interaktivních cvičení.
- Metody hodnocení
- Podmínkou udělení zápočtu je absolvování povinné výuky v plném rozsahu. Předmět je ukončen koloviem, který se skládá z písemného testu a ústní rozpravy.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2009/BVPL011c