LF:aZLKZL072c Konzervační z.l. III - cv. - Informace o předmětu
aZLKZL072c Konzervační zubní lékařství III - cvičení
Lékařská fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 30. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MDDr. Julie Horáková, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Naděžda Janoušková (cvičící)
MDDr. Petr Kučera (cvičící)
prof. MUDr. Martina Kukletová, CSc. (cvičící)
doc. MUDr. Lenka Roubalíková, Ph.D. (cvičící)
MDDr. Petr Šikula (cvičící)
Vladimíra Pařízková (pomocník)
Milena Prudíková (pomocník)
Aneta Seroiszková, DiS. (pomocník) - Garance
- doc. MUDr. Lenka Roubalíková, Ph.D.
Stomatologická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí u sv. Anny v Brně – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: doc. MUDr. Lenka Roubalíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Stomatologická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí u sv. Anny v Brně – Lékařská fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- aZLKZL072c/40A: Po 28. 11. 7:30–12:30 STK N05502, 7:30–12:30 F37/217, Út 29. 11. 7:30–12:30 STK N05502, 7:30–12:30 F37/217, St 30. 11. 7:30–12:30 F37/217, 7:30–12:30 STK N05502, Čt 1. 12. 7:30–12:30 STK N05502, 7:30–12:30 F37/217, Pá 2. 12. 7:30–12:30 F37/217, 7:30–12:30 STK N05502
aZLKZL072c/40B: Po 28. 11. 7:30–12:30 STK N05502, 7:30–12:30 F37/217, Út 29. 11. 7:30–12:30 STK N05502, 7:30–12:30 F37/217, St 30. 11. 7:30–12:30 F37/217, 7:30–12:30 STK N05502, Čt 1. 12. 7:30–12:30 STK N05502, 7:30–12:30 F37/217, Pá 2. 12. 7:30–12:30 STK N05502, 7:30–12:30 F37/217 - Předpoklady
- ( aZLKZ051p Konzerv.z.l., léčba z.kazu-př. || aZLKZL051p Konzerv. zubní lék. I - před. ) && ( aZLED061p Konz.zub.lék.-endodnc.I - př. || aZLKED061p Konz.ZL II-Endod I-před ) && aZLPA0622c Patologie II - cvičení && aZLPF0622c Patol. fyziologie II -cvičení && aZLOP0622p Orální patologie II -přednáška && aZLPL0663c Protetické zub.lék.III.- cv. && aZLOC0653c Orální chirurgie III - cvičení && aZLOR0641c Ortodoncie I - cvičení && aZLPD0631c Parodontologie I - cvičení
aZLKZL051p && aZLKED061p && aZLPA0622c && aZLPF0622c && aZLOP0622p && aZLPL0663c && aZLOC0653c && aZLOR0641c && aZLPD0631c - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Dentistry (program LF, M-DENT)
- Zubní lékařství (angl.) (program LF, M-ZL)
- Zubní lékařství (program LF, M-ZL) (2)
- Cíle předmětu
- The aim of the subject is practical skills in the field of treatment using composite restorations.
- Výstupy z učení
- After completion of the course students:
- know basic principles of aesthetics in dentistry, principles of aesthetical evaluation of hard dental tissues,
- are able to manage adhesive technologies in combination with direct reconstructions.
- are able to indicate noninvasive aesthetic treatment. - Osnova
- Practical training of selection of the colours of teeth according to various concepts
- Principle of the anatomical stratification acc to Vanini - practical training on models, discussion
- Rubber dam techniques
- Assistance by large reconstructions
- Practical training on patients
- Bleaching and microabrasion - demonstration and discussion
- Literatura
- doporučená literatura
- SCHMIDSEDER, Josef. Aesthetic dentistry. Edited by E. P. Allen - Arthur F. Hefti, Translated by Karl-Johan Söderholm. [1st ed.]. Stuttgart: Thieme, 2000, xii, 297. ISBN 0865779236. info
- POWERS, John M. a Ronald L. SAKAGUCHI. Craig's restorative dental materials. 12nd ed. St. Louis, Mo.: Mosby Elsevier, 2006, xvii, 632. ISBN 0323036066. info
- neurčeno
- Jordi Manuata, Anne Salat. Layers: An atlas of composite stratification. 2012
- Sturdevant's art and science of operative dentistry. Edited by Harald Heymann - Edward J. Swift - André V. Ritter. Sixth edition. St. Louis, Missouri: Elsevier, 2013, xv, 548. ISBN 9780323083331. info
- Výukové metody
- Practical training in dental surgery-oriented to communication skills, investigation and appropriate treatment. Practical training (about 50 % of the total volume of teaching) is complemented by a comprehensive range of simulation teaching methods on simulators with varying degrees of fidelity, trainers and virtual patients. Most of them are equipped with a specialized evaluation software system that allows for every step of preparation, including feedback and test, and objective assessment of the student's work. Dental microscopes, CAD / CAM technologies, simulated X-ray teaching and other modern teaching aids are also used. Emphasis is also placed on the development of soft skills, incl. so-called "21st-century skills", particularly communication, decision-making skills, critical thinking, crisis communication and teamwork.
- Metody hodnocení
- Participation at the practical training, final discussion, credit course. Practical skills will be verified using the specialized evaluation software system. The course will also focus on the development of the ability to orientate in auxiliary investigative methods, their interpretation, critical thinking and teamwork. This way of evaluating gives students an objective and specific feedback.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Literatura/ Literature 1. Schmidseder, J.: Aesthetic Dentistry, 2000, Thieme Stuttgart. 3. Riethe,P.: Kariesprophylaxe und konservierende Therapie, 1994,Georg Thieme Verlag Stuttgart . New York. 4.Sturdevant, C. M.:Operative Dentistry, 1995, Mosby. 5. 4. Bücking, W.: Dentální tipy a triky. Praha 2006. Quintessenz. 5. Yamazuki: Estetické restaurativní ošetřování. Praha2005. Quintessenz.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2022/aZLKZL072c