TXOM Odborný modul I

Lékařská fakulta
jaro 2020
Rozsah
40. 20 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MUDr. Zdeňka Čermáková, Ph.D. (přednášející)
doc. MUDr. Milan Dastych, CSc., MBA (přednášející)
doc. RNDr. Jiří Dostál, CSc. (přednášející)
MUDr. Ondřej Kyselák, Ph.D., EuSpLM (přednášející)
RNDr. Hana Paulová, CSc. (přednášející)
prof. MUDr. Vladimír Soška, CSc. (přednášející)
prof. RNDr. Eva Táborská, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Tomandl, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Hana Vinohradská (přednášející)
Mgr. Marcela Vlková, Ph.D. (přednášející)
Iva Křípalová (pomocník)
Garance
doc. MUDr. Milan Dastych, CSc., MBA
Katedra laboratorních metod – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Gregorovičová
Dodavatelské pracoviště: Katedra laboratorních metod – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Po 10. 2. 8:00–17:00 B11/327, 9:00–17:00 B11/327, Út 11. 2. 8:00–17:00 B11/327, St 12. 2. 8:00–17:00 B11/327, Čt 13. 2. 8:00–17:00 B11/327, Pá 14. 2. 8:00–12:00 B11/327
Předpoklady
Absolvování teoretické části Specializačního vzdělávání v oboru Klinická biochemie dle zákona č.96/2004 Sb na LF MU je možné pro uchazeče, kteří podali přihlášku na NCO NZO v Brně, byli zaregistrováni a předáni ke studiu na LF MU.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem teoretické části přípravy je poskytnout podrobné informace o metodikách využívajících nejnovější poznatky oboru s ohledem na současný stav rutinního použití nových postupů a technologií. Základy indikace a interpretace laboratorních metod vzhledem ke klinickým jednotkám a diagnózám. V praktické části přípravy získat praktické dovednosti takového rozsahu, který umožní snadné zařazení absolventa do pracovních týmů klinických laboratoří.;
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen: posoudit správnost indikace a interpretace biochemického laboratorního vyšetření; rozpoznat případy interference a správně na ně reagovat; komunikovat s klinickými pracovníky; správně reagovat na nález odlehlých výsledků; orientovat se v používaných analytických principech a znát jejich zákonitosti; řídit se standardními analytickými operačními postupy;
Osnova
  • Teoretická část metodická; Preanalytická fáze; Plazmatické bílkoviny; Glukóza a glykované proteiny; Lipidy a lipoproteidy; Enzymologie; Laboratorní diagnostika poruch štítné žlázy; Laboratorní diagnostika poruch osy hypofýza-nadledviny; Reprodukční hormony; Parametry acidobazického a elektrolytového metabolismu; Parametry metabolismu kyslíku; Markery srdečních chorob; Metody vyšetření renálních funkcí a metabolismu dusíku; Metody vyšetření jaterních funkcí a poruch; Kalcium, magnezium, fosfor; Stopové prvky a vitamíny; Toxikologické analýzy v klin.biochemii; Monitorování hladin léků; Vrozené poruchy metabolismu; Metody vyšetření moče, pleurálního výpotku a ascitu; Nádorové markery; Metody vyšetření mozkomíšního moku; Markery poruch kostního metabolismu; Zásady správné laboratorní práce a základy systému řízení jakosti; Interní a externí kntrola kvality; Postanalytická fáze – sdělování nálezů, archivace dat; Laboratorní informační systémy; Teoretická část klinická; Srdeční choroby; Diabetes mellitus; Poruchy metabolismu lipidů; Metabolismus kostí; Poruchy metabolismu železa; Poruchy vnitřního prostředí; Onemocnění ledvin a močových cest; Urolitiáza; Onemocnění zažívacího traktu; Nádorové choroby; Endokrinní choroby; Neurologické choroby; Referenční meze a cut-off hodnoty laboratorních metod; Indikace a interpretace laboratorních vyšetřovacích metod;
Výukové metody
Výukové metody teoretické části specializačního vzdělávání jsou primárně zaměřeny na poskytnutí současných poznatků v oblasti řízení a provozu klinických laboratoří s praktickou aplikací klinických, analytických a instrumentálních technologií a postupů. Výstupem z učení je schopnost zdravotního laboranta-specialisty využít nabyté znalosti a vědomosti pro praktickou činnost v laboratorním provozu. Důležitým výstupem je rovněž osvojení si pozitivního a aktivního přístupu k provozním, organizačním a technologickým změnám, které jsou pro obor Toxikologie typické. Základní formou výuky je přednáška provázená ppt-prezentacemi a komentovanými videosekvencemi. http://portal.med.muni.cz/ K probíraným tématům je rovněž vedena řízená diskuse s popisem řešení na mateřských pracovištích. Účastníci mají přístup k e-learningovému kurzu „Likvorologie“, který je součástí stejnojmenného předmětu bakalářského studia oboru Zdravotní laborant na LF MU. V přípravě je podobný formát pro problematiku morfologického vyšetření moče.
Metody hodnocení
Akreditované zařízení přidělí každému účastníkovi specializačního vzdělávání školitele, který je zaměstnancem akreditovaného zařízení. Školitel pro teoretickou výuku vypracovává studijní plán a plán plnění praktických výkonů, které má účastník vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje znalosti (vědomosti a dovednosti) účastníka specializačního vzdělávání. Odborná praxe na odborných pracovištích probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště, má specializovanou způsobilost v oboru a Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. a) Průběžné hodnocení školitelem  školitel pro teoretickou výuku zapisuje do studijního průkazu ukončení každého modulu a získaný počet kreditů,  školitel odborné praxe potvrzuje splněné výkony stanovené vzdělávacím programem. b) Předpoklad pro vykonání atestační zkoušky:  absolvování teoretické a praktické výuky v četně splnění požadované odborné praxe v akreditovaném zařízení a splnění výkonů stanovených vzdělávacím programem,  získání příslušného počtu kreditů. c) Vlastní atestační zkouška:  probíhá dle vyhlášky 189/2009 Sb., v platném znění. Průběžné hodnocení získaných teoretických znalostí je prováděno formou zkušebního testu vždy na začátku následujícího modulu specializačního vzdělávacího programu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.