LF:DSKUVP Kolaborativní učení s VP - Informace o předmětu
DSKUVP Kolaborativní učení s virtuálním pacientem
Lékařská fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MUDr. Hana Harazim, Ph.D. (cvičící)
doc. MUDr. Martina Kosinová, Ph.D., FESAIC (cvičící)
doc. Ing. Daniel Schwarz, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Tamara Skříšovská, Ph.D., DESAIC (cvičící)
prof. MUDr. Petr Štourač, Ph.D., MBA, FESAIC (cvičící)
Irena Vaďurová (pomocník) - Garance
- doc. Ing. Daniel Schwarz, Ph.D.
Ústav simulační medicíny – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav simulační medicíny – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 11/10, pouze zareg.: 0/10
Jiné omezení: preferenčně bude nabízeno studentům mateřského programu - Mateřské obory/plány
- Anesteziologie, intenzivní medicína a algeziologie (angl.) (program LF, D-AL4) (2)
- Anesteziologie, intenzivní medicína a algeziologie (program LF, D-AL4) (2)
- Anesteziologie, intenzivní medicína a algeziologie (program LF, D-ANIM) (2)
- Anesthesiology, Intensive Medicine and Pain Management (program LF, D-ANIM-A) (2)
- Bioethics (program LF, D-BIET-A) (2)
- Bioetika (angl.) (program LF, D-BET) (2)
- Bioetika (program LF, D-BET) (2)
- Bioetika (program LF, D-BIET) (2)
- Biochemie a molekulární biologie (program LF, D-BIOM) (2)
- Biochemistry and Molecular Biology (program LF, D-BIOM_A) (2)
- Cardiology (program LF, D-VNIT_A) (2)
- Cell and Tissue Morphology (program LF, D-BIOM_A) (2)
- Dentistry (program LF, D-STOM_A) (2)
- Dermatovenerologie (angl.) (program LF, D-DE4) (2)
- Dermatovenerologie (program LF, D-DE4) (2)
- Dermatovenerologie (program LF, D-VNIT) (2)
- Dermatovenerology (program LF, D-VNIT_A) (2)
- Experimental and applied pharmacology (program LF, D-FARM_A) (2)
- Experimentální a aplikovaná farmakologie (program LF, D-FARM) (2)
- Experimentální onkologie a nádorová biologie (program LF, D-ONHE) (2)
- Experimental Oncology and Tumor Biology (program LF, D-ONHE_A) (2)
- Farmaceutická medicína (program LF, D-FARM) (2)
- Fyziologie a patologická fyziologie (angl.) (program LF, D-FP4) (2)
- Fyziologie a patologická fyziologie (program LF, D-FP4) (2)
- Fyziologie (program LF, D-PATFYZ) (2)
- Gynekologie a porodnictví (angl.) (program LF, D-GY4) (2)
- Gynekologie a porodnictví (program LF, D-GY4) (2)
- Gynekologie a porodnictví (program LF, D-CHIR) (2)
- Healthcare Simulation (program LF, D-SIME-A) (2)
- Hematologie (angl.) (program LF, D-HEM) (2)
- Hematologie (program LF, D-HEM) (2)
- Hematologie (program LF, D-ONHE) (2)
- Hematology (program LF, D-ONHE_A) (2)
- Hygiena, preventivní lékařství a epidemiologie (angl.) (program LF, D-HY4) (2)
- Hygiena, preventivní lékařství a epidemiologie (program LF, D-HYG) (2)
- Hygiena, preventivní lékařství a epidemiologie (program LF, D-HY4) (2)
- Hygiene, Preventive Medicine and Epidemiology (program LF, D-HYG_A) (2)
- Chirurgie (angl.) (program LF, D-CI4) (2)
- Chirurgie (program LF, D-CI4) (2)
- Chirurgie (program LF, D-CHIR) (2)
- Internal Diseases (program LF, D-VNIT_A) (2)
- Kardiologie (program LF, D-VL4) (2)
- Kardiologie (program LF, D-VNIT) (2)
- Lékařská biofyzika (angl.) (program LF, D-BF4) (2)
- Lékařská biofyzika (program LF, D-BF4) (2)
- Lékařská biologie (angl.) (program LF, D-LB4) (2)
- Lékařská biologie (program LF, D-LB4) (2)
- Lékařská farmakologie (angl.) (program LF, D-FA4) (2)
- Lékařská farmakologie (program LF, D-FA4) (2)
- Lékařská fyzika (program LF, D-ZOBR) (2)
- Lékařská chemie a biochemie (angl.) (program LF, D-LC4) (2)
- Lékařská chemie a biochemie (program LF, D-LC4) (2)
- Lékařská chemie a biochemie (program LF, D-PATFYZ) (2)
- Lékařská mikrobiologie a imunologie (angl.) (program LF, D-MI4) (2)
- Lékařská mikrobiologie a imunologie (program LF, D-MIKRO) (2)
- Lékařská mikrobiologie a imunologie (program LF, D-MI4) (2)
- Medical Chemistry and Biochemistry (program LF, D-PATFYZ_A) (2)
- Medical Microbiology and Immunology (program LF, D-MIKRO_A) (2)
- Medical Physics (program LF, D-ZOBR_A) (2)
- Molecular Medicine (program LF, D-BIOM_A) (2)
- Molekulární medicína (program LF, D-BIOM) (2)
- Morfologie buněk a tkání (program LF, D-BIOM) (2)
- Neurologie (angl.) (program LF, D-NR4) (2)
- Neurologie (program LF, D-NEUR) (2)
- Neurologie (program LF, D-NR4) (2)
- Neurology (program LF, D-NEUR_A) (2)
- Neurosciences (program LF, D-NEUR_A) (2)
- Neurovědy (angl.) (program LF, D-NE4) (2)
- Neurovědy (program LF, D-NEUR) (2)
- Neurovědy (program LF, D-NE4) (2)
- Obstetrics and Gynaecology (program LF, D-CHIR_A) (2)
- Oftalmologie (angl.) (program LF, D-OL4) (2)
- Oftalmologie (program LF, D-CHIR) (2)
- Oftalmologie (program LF, D-OL4) (2)
- Onkologie (angl.) (program LF, D-ON4) (2)
- Onkologie (program LF, D-ON4) (2)
- Ophtalmology (program LF, D-CHIR_A) (2)
- Otorinolaryngologie (angl.) (program LF, D-OR4) (2)
- Otorinolaryngologie (program LF, D-OR4) (2)
- Otorinolaryngologie (program LF, D-STOM) (2)
- Otorinolaryngology (program LF, D-STOM_A) (2)
- Paediatrics (program LF, D-PED_A) (2)
- Pathological Physiology (program LF, D-PATFYZ_A) (2)
- Pathology and Forensic Medicine (program LF, D-MIKRO_A) (2)
- Patologická fyziologie (program LF, D-PATFYZ) (2)
- Patologie a soudní lékařství (program LF, D-MIKRO) (2)
- Patologie (program LF, D-PA4) (2)
- Pediatrie (angl.) (program LF, D-PE4) (2)
- Pediatrie (kombinovaný) (program LF, D-PED)
- Pediatrie (program LF, D-PED)
- Pediatrie (program LF, D-PE4) (2)
- Pharmaceutical medicine (program LF, D-FARM_A) (2)
- Physiology (program LF, D-PATFYZ_A) (2)
- Psychiatrie (angl.) (program LF, D-PC4) (2)
- Psychiatrie (program LF, D-NEUR) (2)
- Psychiatrie (program LF, D-PC4) (2)
- Psychiatry (program LF, D-NEUR_A) (2)
- Radiologie - zobrazovací metody (angl.) (program LF, D-RA4) (2)
- Radiologie - zobrazovací metody (program LF, D-RA4) (2)
- Radiologie - zobrazovací metody (program LF, D-ZOBR) (2)
- Radiology - Imaging Methods (program LF, D-ZOBR_A) (2)
- Simulace v medicíně (program LF, D-SIME) (2)
- Sociální lékařství (angl.) (program LF, D-SL4) (2)
- Sociální lékařství (program LF, D-SL4) (2)
- Solidní nádory (program LF, D-ONHE) (2)
- Solid Tumors (program LF, D-ONHE_A) (2)
- Stomatologie (program LF, D-STOM) (2)
- Stomatologie - zubní lékařství (angl.) (program LF, D-ST4) (2)
- Stomatologie - Zubní lékařství (program LF, D-ST4) (2)
- Surgery (program LF, D-CHIR_A) (2)
- Vnitřní nemoci (angl.) (program LF, D-VN4) (2)
- Vnitřní nemoci (program LF, D-VNIT) (2)
- Vnitřní nemoci (program LF, D-VN4) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje studenty s metodami kolaborativního učení, vybrané metody blíže popisuje, a to z hlediska přípravy obsahu a také z hlediska vedení lekce – facilitace. Absolventi získají teoretický základ pro rozšíření svých existujících nebo i budoucích předmětů či výukových jednotek o prvky, kterými mohou u svých studentů cílit na rozvoj dovedností klinického usuzování (clinical reasoning), a to v konturách personalizované medicíny – na příkladech vybraných virtuálních kazuistik.
- Výstupy z učení
- Absolvent předmětu bude schopen:
• vysvětlit silné stránky kolaborativního učení a porovnat je s těmi slabými
• pojmenovat základní části TBL lekce
• vysvětlit rozdíly v rolích experta na probíranou látku a facilitátora v rámci TBL
• definovat výstupy z učení pro vlastní TBL lekci, a to podle Bloomovy taxonomie
• naplánovat didakticky kvalitní readiness assessment test
• sestavit preclass-reading materiál v rozumné struktuře a rozsahu
• zdokonalit existující aplikační cvičení, anebo vytvořit zbrusu nové – s využitím modality virtuálního pacienta - Osnova
- Předmět se skládá ze dvou integrálních výukových jednotek: (1) Metodika kolaborativního učení: specifika vybraných tří metod z pohledu přípravy lekce a jejího vedení - metody PBL (Problem-Based Learning), FC (Flipped Classroom) a TBL (Team-Based Learning); možnosti využití modality virtuálního pacienta coby aplikačního cvičení; Bloomova taxonomie kognitivních cílů coby efektivní nástroj k přípravě lekce. (2) TBL lekce s virtuálními pacienty – readiness assessment proces, tvorba a analýza SBA (Single-Best-Answer) otázek; praktické aspekty vedení lekce – facilitace.
- Literatura
- doporučená literatura
- • Burgess A, Bleasel J, Haq I, Roberts C, Garsia R, Robertson T, Mellis C. Team-based learning (TBL) in the medical curriculum: better than PBL?. BMC medical education. 2017 Dec;17(1):1-11.
- • Gullo C, Ha TC, Cook S. Twelve tips for facilitating team-based learning. Medical Teacher. 2015 Sep 2;37(9):819-24.
- • Case SM, Swanson DB. Constructing written test questions for the basic and clinical sciences. Philadelphia: National Board of Medical Examiners;
- Metody hodnocení
- • Aktivní účast na krátkých cvičeních mezi přednáškovými bloky • Samostatná práce v minimálním rozsahu 4 h – adaptace případů virtuálních pacientů ze zahraničních databází.
- Další komentáře
- Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 2. 5. 2023 12:00 - 14:30.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2023/DSKUVP