FC5303 Obchodní nauka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D. (přednášející)
Ing. Pavla Stejskalová (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje a doplňuje poznatky probírané v předmětu Obchodní nauka 1 v předchozím semestru. Doplňuje a prohlubuje poznatky v oblasti obchodní logistiky a distribuce, se specifikaci výběru dodavatele a manipulace se zbožím jak ve velkoobchodním, tak v maloobchodním pojetí. Rozebírána je problematika kvality, jakosti a jejich řízení v kontextu ochrany spotřebitele a dozorových orgánu, která je rozšířena na oblast systému bezpečnosti potravin i elektronický obchod. Studenti tak získají komplexní přehled o problematice obchodu a obchodního podnikání.

Vědomosti: teoretické ukotvení jednotlivých oblastí obchodu a obchodního podnikání
Dovednosti: praktická aplikace teoretických přístupů v obchodní činnosti
Postoje: rozlišovat jednotlivé formy obchodních činností spojených s různými formami obchodních jednotek při uskutečňování informovaných rozhodnutí v oblasti obchodu
Výstupy z učení
Student bude schopen na konci kurzu definovat základní pojmy v obchodním podnikání s důrazem na klasifikaci zboží, strukturu obchodního sortimentu, právní ochranu spotřebitele a poslání dozorových orgánů v oblasti obchodu.
Osnova
  • 1) Nákup zboží a výběr dodavatele
  • 2) Model velkoobchodních operací a skladové hospodářství
  • 3) Maloobchodní technologie a prvky maloobchodního provozu
  • 4) Řízení jakosti, ochrana spotřebitel a dozorové orgány
  • 5) Význam služeb v obchodní činnosti
  • 6) Maloobchod mimo síť prodejen, právní aspekty elektronického obchodování
  • 7) Systém bezpečnosti potravin
  • 8) Význam mezinárodního obchodu pro národní hospodářství
  • 9) Platební styk v obchodní činnosti podniků
  • 10) Majetková struktura obchodního podniku
Literatura
  • ZÁBOJ, Marek. Obchodní nauka 1. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 87 s. ISBN 9788021062184. info
  • ZÁBOJ, Marek. Obchodní nauka 2. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 111 s. ISBN 9788021062221. info
  • MULAČOVÁ, Věra a Petr MULAČ. Obchodní podnikání ve 21. století. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 520 s. ISBN 9788024747804. info
  • PRAŽSKÁ, Lenka a Jiří JINDRA. Retail management. 2. přeprac. vyd. Praha: Management Press, 2006, 874 s. ISBN 80-7261-059-7. info
Výukové metody
Předmět probíhá formou přednášek, diskuzí, řešení tematicky zaměřených příkladů a samostatně zpracovávaného projektu.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolokviem formou ústní rozpravy nad písemně zpracovanou přípravou.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Určeno pro zaměření - Obchod a služby, Zdravotnické obory nebo Dopravní služby.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.