PdF:ICJ02 Úvod do studia literatury - Informace o předmětu
ICJ02 Úvod do studia literatury pro mládež
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. KOMBINOVANÉ STUDIUM 8 konzultací. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Ester Nováková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ICJ02/Kombi01: Pá 27. 9. 18:00–19:50 učebna 32, Pá 1. 11. 15:00–16:50 učebna 36, Pá 22. 11. 17:00–18:50 učebna 5, Pá 29. 11. 14:00–15:50 učebna 1, E. Nováková
ICJ02/PrezPred01: St 8:00–8:50 učebna 1, E. Nováková
ICJ02/PrezSem01: St 18:00–18:50 učebna 4, E. Nováková
ICJ02/PrezSem02: St 9:00–9:50 učebna 4, E. Nováková
ICJ02/PrezSem03: St 10:00–10:50 učebna 4, E. Nováková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15) (2)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na získání základních vědomostí z oblasti literární teorie, s přihlédnutím k problematice literatury pro děti a mládež. Student po úspěšném absolvování předmětu získá literárněteoretické základy nezbytné pro jeho vlastní recepční a interpretační průniky do literatury pro mládež.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a charakterizovat literární druhy a žánry;
- analyzovat kompoziční prostředky literárního díla;
- analyzovat jazykové prostředky literárního díla;
- na základě teoretických poznatků provést rozbor literárního textu, prakticky interpretovat poezii i prózu;
- určit specifika literatury pro děti a mládež a vyvodit z nich důsledky pro učitelskou praxi. - Osnova
- 1. Základní pojmy a odborná literatura předmětu. 2. Literatura, písemnictví, národní a světová literatura. 3. Organizace literárního procesu. 4. Literární druhy a žánry. 5. Literatura pro mládež, její specifika a žánrová skladba. 6. Kompoziční prostředky literárního díla. 7. Literární postava, vypravěč; autor a recipient. 8. Versologie. 9. Jazykové prostředky literárního díla. 10. Tropy. 11. Syntaktické prostředky literárního díla. 12. Afektivní pojmenování.
- Literatura
- doporučená literatura
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Průvodce literárním dílem : výkladový slovník základních pojmů literární teorie. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2002, 355 s. ISBN 8073190206. info
- TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1992. info
- HRABÁK, Josef. Poetika. Druhé vydání. Praha: Československý spisovatel, 1977, 361 stran. info
- neurčeno
- KOLÁR, Robert, Petr PLECHÁČ a Jakub ŘÍHA. Úvod do teorie verše. Vyd. 1. Praha: Akropolis, 2013, 159 s. ISBN 9788074700514. info
- PETRŮ, Eduard. Úvod do studia literární vědy. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2000, 187 s. ISBN 808583944X. info
- HAMAN, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. 1. vyd. Jinočany: H&H, 1999, 179 s. ISBN 8086022579. info
- VŠETIČKA, František. Stavba prózy. 1. vyd. V Olomouci: Vydavatelství UP, 1992, 152 s. ISBN 80-7067-7067-20. info
- NEZKUSIL, Vladimír. Studie z poetiky literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1983. info
- Výukové metody
- Typ výuky: přednáška a seminář. Ve výkladech jsou studenti seznamováni především s oborovou terminologií a procesem literární komunikace (se zohledněním specifik literatury určené dětem a mládeži). Ke stěžejním výukovým metodám v semináři patří analýza a interpretace literárního textu.
- Metody hodnocení
- Požadavek k ukončení: zkouška. Písemná zkouška sestává ze základů literárněvědné terminologie a z interpretačních analýz básnických a prozaických textů literatury pro děti a mládež. V prezenční formě studia je podmínkou připuštění ke zkoušce aktivní účast v seminářích.
- Informace učitele
- Podmínky absolvování předmětu pro studenty odjíždějící na stáž (prezenční studium): odevzdání seminární práce zaměřené na interpretační analýzu básnického textu. V případě online výuky se i závěrečný test píše online (skrze Odpovědníky v ISu).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/ICJ02