PdSZ_SMN1 School Management 1

Faculty of Education
Autumn 1999
Extent and Intensity
1/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ivana Zemanová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 51 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem výuky školského managementu je seznámit studenty s pojetím a Obsahem předmětu školského managementu, hlavními současnými směry a koncepcemi, stejně jako s ekonomickými možnostmi a nástroji v oblasti školství ČR, se základními pojmy školského managementu, osvojit si základy právního vědomí a jednání na základě znalostí školské i občanské pracovněprávní problematiky, aby se mohli stát aktivními členy společenského systému řízení, podílet se na řízení svého pracoviště, vytvářet jeho profil a pověst. Budoucí učitelé jsou vedeni k aktivní účasti na řízení školství a k tomu, aby byli schopni se podílet na usměrňování a vytváření školské politiky. Učí se chápat základní systémy řízení, efektivní metody řízení školství, výchovy a vzdělávání.
Syllabus (in Czech)
  • Obsah předmětu: Vzdělávací politika a makrořízení školství. Funkce, etapy a činnosti řízení výchovně vzdělávacích institucí. Osobnost ředitele školy. Psychologické aspekty řízení školy. Vzdělávací standardy jako nástroj řízení pedagogického procesu. Některé vybrané aspekty řízení výuky. Základní právní normy řízení výchovy a vzdělávání v ČR (zákony, vyhlášky). Marketing a škola. Vnější prostředí školy. Struktura vzdělávací soustavy v ČR. Vnitřní prostředí školy. Klima školy. Kultura školy, Evaluace školy. Strategické plánování školy. Vzdělávací programy. Příspěvek předmětu k rozvoji učitelských kompetencí: Výuka předmětu přispívá k rozvoji kompetence pedagogicko-didakticko-psychologické, kompetence komunikativní, kompetence řídící a kompetence plánovací a projektivní. Poznámky, náměty atd.: Literatura: Světlík, J.. MARKETING Školy. EKKA Zlín 1996. Kvalita a odpovědnost. Program rozvoje vzdělávací soustavy ČR. MŠMT.Praha 1994. Bacík, F. a kol. :Úvod do teorie a praxe školského managementu. UK Praha 1995. Mrhač, J. a kol.: Pedagogika V. Ostravská univerzita Ostrava, 1997.
Literature
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing školy. 1. vyd. Zlín: EKKA, 1996, 382 s. ISBN 80-902200-8-8. info
  • BACÍK, František, Jaroslav KALOUS and Jiří SVOBODA. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1995, 256 s. ISBN 8071840106. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: přednáška
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2000, Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006.
  • Enrolment Statistics (Autumn 1999, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn1999/PdSZ_SMN1