PdSZ_UPD1 The Introduction to Pedagogy I

Faculty of Education
Autumn 2004
Extent and Intensity
1/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (lecturer)
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (alternate examiner)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (alternate examiner)
Mgr. Dagmar Šťovíčková-Šimáková, Ph.D. (alternate examiner)
Guaranteed by
PhDr. Jarmila Svobodová, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 42 fields of study the course is directly associated with, display
Syllabus (in Czech)
  • 1. Pojetí výchovy a její základní rysy (permanentní charakter, spojení se životem, komplexnost, mnohostrannost). 2. Předmět a metody pedagogiky a její vztah k jiným oborům (k filozofii, biologii, psychologii, sociologii ad.). 3. Struktura pedagogiky (soustava pedagogických disciplín) a její význam ve společnosti. 4. Pedagogika v antickém světě (výchova ve starověkém Řecku a Římě, Platón, Aristoteles, Quintilianus, Augustinus). 5. Výchova a škola ve středověku (rytířská výchova, středověká škola, vznik univerzit, Tomáš Akvinský, renesanční pedagogika). 6. Jan Amos Komenský - život, dílo a význam. 7. Pedagogické myšlení 17. - 19. století (Locke, Rousseau, Herbart, Spencer ad.). 8. Vývoj českého školství a pedagogiky. Vzdělávání učitelů. 9. Hlavní směry pedagogiky 20. století (Dewey, reformismus, psychologicky a sociologicky orientované směry, pedagogika existencialistická, hermeneutická, neotomistická a postmodernistická). 10.Alternativní školství (Montessoriová, daltonský plán a winnetská soustava, waldorfská škola, jenský plán, Freinet ad.). 11.Srovnání základních školských systémů ve světě a u nás (např. školství v USA, Švédsku, SRN, Japonsku). 12.Výchovné cíle (individuální a sociální, obecné a specifické, informativní a formativní, autonomní a heteronomní ad.). 13.Výchova a příprava jedince pro sociální role (jedinec jako občan, pracovník, ochránce prostředí, partner, uživatel volného času ad.). 14.Výchova jako rozvoj základních kvalit osobnosti (vědomostí, dovedností a návyků, schopností, postojů, potřeb a zájmů, chování). 15.Výchova a rozvoj v kulturních oblastech (např. výchova jazyková, vědecká, ekologická, mravní, estetická, ekonomická, pracovní ad.). 16.Pedagog, jeho vzdělání všeobecné, odborné a pedagogické, jeho osobnostní rysy. 17.Vychovávaný jedinec, jeho předpoklady, jeho rozvoj a postavení ve výchovně-vzdělávacím procesu. Výchovné prostředky (např. vyučování, umění, sport ad.). 18.Základní pedagogické principy - jejich vývoj, charakteristika a uplatnění ve výchovně-vzdělávacím procesu. 19. Formy výchovně-vzdělávacího procesu - výchova školní a mimoškolní, rodinná výchova a sebevýchova.
Literature
  • English-Czech educational dictionary. Edited by Jiří Mareš - Peter Gavora. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 215 s. ISBN 80-7178-310-2. info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 3. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1997, 108 s. ISBN 8085931397. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. 2. upr. vyd. Praha: Portál, 1996, 106 s. ISBN 80-7178-072-3. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
  • GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
  • JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. 2. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1994, 79 s. ISBN 80-901737-7-2. info
  • ŠTVERÁK, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 380 s. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: přednáška
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 1999, Autumn 2000, Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2005, Autumn 2006.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2004/PdSZ_UPD1