HV1Z_HN3 Playing an Instrument and Vocal Training 3

Faculty of Education
Autumn 2005
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Ivo Bartoš, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PhDr. Bedřich Crha, CSc. (seminar tutor)
doc. MgA. Jana Frostová, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Marie Kábelová (seminar tutor)
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (seminar tutor)
MgA. Marek Olbrzymek, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Mgr. Vladimír Richter (seminar tutor)
Mgr. Dagmar Ryšánková (seminar tutor)
doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Department of Music – Faculty of Education
Contact Person: Marie Doležalová
Prerequisites (in Czech)
HV1Z_HN2 Play. Instru. & Vocal Training
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Creation of system of skills and habits in singing technique. Methodical basis for pedagogical work with child and aduit voice. Study materials - czech folk, song. czech kunstlied / Janáček, Dvořák, Smetana, Martinů/. Main aims of course are improvement of students' technical akills and and teaching of tone culture and musical axpression. Students are familiarised with all style periods and acquire skills for reading of new texts. How to improvise when playing national folk songs and kunstlieder.
Syllabus (in Czech)
  • Hlasovávýchova: Předmět studia - rozšiřování hlasového rozsahu - zvukové vyrovnávání vokálů - míchání hlavové a hrudní rezonance Literatura: učebnice Hudební výchovy pro 3. a 4. ročník ZŠ Hra na nástroj - klavír: Základy improvizace: doprovody k 25 písním / 10 písní z 3. ročníku, 10 písní ze 4. ročníku / A/ základní doprovodné stylizace ve 2/4, 3/4 a 4/4 taktu, čtení a hra akordických / kytarových / značek B / bas a přiznávky v úzké harmonii C/ rozklady, figurace D/ modulace Přednes: 1 přednesová skladba dle výběru a technické vyspělosti studenta Zápočet: - 25 písní s vlastním doprovodem - 5 hlasových cvičení pro rozezpívání /zpěv + klavír/ - transpozice písní Zápočet: A/ Hra stupnic a akordů B/ Hra doprovodů k 25 písním C/ hra přednesové skladby
Literature
  • FROSTOVÁ, Jana. Využití základních prvků pěvecké techniky pro zlepšení kvality vokálního projevu (Using the basic elements of singing technique for improving the quality of vocal utterance). In Sborník XVII. mezinárodní kolokvium o řízení osvojovacího procesu, díl I. 1st ed. Vyškov: VVŠ PV Vyškov, 1999, p. 154-157. ISBN 80-7231-035-6. info
  • CRHA, Bedřich and Ladislav FUČÍK. Výběr písní pro řízenou improvizaci klavírního doprovodu (Selection of songs for Controlled Improvisation of Piano Accompaniment). 2nd ed. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 66 pp. ISBN 80-210-1934-4. info
  • FROSTOVÁ, Jana and Mária VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 38 s. ISBN 8021012293. info
  • KNOPOVÁ, Blanka and Božena KUFHABEROVÁ. Základy klavírní improvizace, využití klavírní hry v hudebníéch činnostech na základní škole (Basics of Piano Improvisation, use of Piano Games in Musical Activites in Basic School). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1995, 127 pp. ISBN 80-210-1195-5. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: odborné cvičení
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 1999, Autumn 2000, Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/HV1Z_HN3