PdF:SZ7BP_UvPs Úvod do psychologie - Informace o předmětu
SZ7BP_UvPs Úvod do psychologie
Pedagogická fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
Mgr. Dagmar Černá (náhr. zkoušející)
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (náhr. zkoušející)
PhDr. Mgr. Markéta Heroutová (náhr. zkoušející)
Mgr. et Mgr. Jana Magerová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
PhDr. Ivan Sobota, CSc. (náhr. zkoušející)
doc. PhDr. Ivan Šmahel, CSc. (náhr. zkoušející) - Garance
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ7BP_UvPs/01: St 8:30–9:15 učebna 50, E. Řehulka
SZ7BP_UvPs/02: St 7:40–8:25 učebna 50, E. Řehulka
SZ7BP_UvPs/03: St 16:20–17:05 učebna 50, E. Řehulka - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, B-SPE)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Ruský jazyk a literatura (program FF, B-SPE)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství cizích jazyků pro základní školy - angličtina (program PdF, B-ZS)
- Učitelství cizích jazyků pro základní školy - francouzština (program PdF, B-ZS)
- Učitelství cizích jazyků pro základní školy - němčina (program PdF, B-ZS)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Osnova
- Předmět psychologie a jeho vývoj. Co je psychologie. Psychologie jako věda. Akademická psychologie a psychologie implicitní. Formování psychologických idejí. Pojem duše. Vývoj psychologických názorů ve filozofii, náboženství, krásné literatuře a medicíně. Vztah psychologie k jiným vědám. Vztah psychologie a pedagogiky. Základní a aplikované psychologické disciplíny. Struktura psychologických věd. Alternativní psychologie. Kategorie chování a prožívání. Metodologie a metody psychologie. Pracovní vymezení předmětu psychologie. Biologická podmíněnost psychiky. Psychika. Organizace nervového systému. Neuron. Synapse. Periferní a autonomní nervový systém. Reflex. Centrální nervový systém. Limbický systém. Velký mozek. Pravý a levý mozek. Psychofyziologický problém. Vztah mozku a psychiky. Senzorické procesy. Genetika chování. Sociální a kulturní podmíněnost psychiky. Vědomí. Charakteristika sociálního prostředí a jeho význam. Princip socializace. Sociální učení. Psychologický význam kultury. Předmět kulturní antropologie, její poznatky a význam pro psychologii. Koncepce vzniku vědomí. Kategorie vědomí v medicíně, filozofii a psychologii. Asocianismus. Psychofyzika a experimentální psychologie. Hlubinná psychologie. Princip asociace. Vývoj asocianismu a jeho omezení. Kvantifikace v psychologii. Psychofyzika. Reakční čas. Experimentální psychologie. S. Freud, životopis. Principy psychoanalýzy. Psychoanalýza a kultura. Hlavní myšlenky A. Adlera (individuální psychologie). Hlavní myšlenky C. G. Junga. Hlubinná psychologie dnes. Geštalt-psychologie. Fyziologie VNČ. Behaviorismus. Principy geštalt-psychologie a její význam. Fyziologie vyšší nervové činnosti (I.P.Pavlov) a reflexologie (V. M. Bechtěrev). Principy behaviorální psychologie, její vývoj v USA a význam pro současnou psychologii. Kritické poznámky ke geštaltu, fyziologii VNČ a k behaviorismu. Humanistická psychologie. Kognitivní psychologie. Transpersonální psychologie. Podmínky vzniku humanistické psychologie a její principy. Koncept seberealizace. Využití myšlenek humanistické psychologie. Vznik kognitivní psychologie a její principy. Pojem mentální reprezentace. Hlavní myšlenky transpersonální psychologie. Mimořádné stavy vědomí a koncept rozšířeného vědomí. Etické otázky současné psychologie. Osobnost, - pojem, vymezení, struktura a dynamika. Faktorové a typologické systémy. Vymezení osobnosti v psychologii. Struktura a dynamika osobnosti. Vlastnosti osobnosti. Jáství. Osobnost v diferenciální psychologii. Typologie osobnosti (hippokratovsko-pavlovovská, Jungova typologie, princip konstitučních typologií). Faktorové modely osobnosti. Pětifaktorová struktura popisu osobnosti (Big Five). Hodnocení osobnosti. Poruchy osobnosti. Motivace, potřeby, zájmy, hodnoty. Motivace a motiv. Impulsy a incentivy. Potřeby a jejich klasifikace. Hierarchie potřeb. Zájmy, jejich vymezení a kvalitativní a kvantitativní charakteristiky. Konflikt a jeho typy. Frustrace a reakce na frustraci. Ideály. Psychologická problematika hodnot. Možnosti a omezení zkoumání motivace člověka. Schopnosti, inteligence. Vymezení schopností. Schopnosti a vlohy. Kvalitativní a kvantitativní pohled na schopnosti. Schopnosti, nadání, talent. Schopnosti, vědomosti, návyky, dovednosti. Obecné a speciální schopnosti. Inteligence, vymezení, teorie, měření. Inteligenční kvocient (IQ). Poruchy inteligence. Schopnosti a tvořivost. Charakter, vůle, rozhodování, stres, odolnost k zátěžovým situací. Vymezení charakteru a jeho pojetí v současné psychologii. Morální charakter. Vymezení vůle. Vůle a rozhodování. Odolnost k zátěžovým situacím. Stres. Coping-proces. Emoce, temperament Chápání emocí v psychologii. Psychologický a fyziologický výklad emocí. Klasifikace emocí. Afekty. Nálady. Vyšší city. Výraz emocí. Patologie emocí. Temperament, jeho vymezení a vývoj koncepce. Temperamentové vlastnosti a systémy jejich klasifikace. Temperament a charakter. Pozornost, paměť, učení. Vymezení pozornosti. Úmyslná a neúmyslná pozornost. Vlastnosti pozornosti. Poruchy pozornosti. Biologické základy paměti. Fáze paměti. Krátkodobá a dlouhodobá paměť. Deklarativní a nedeklarativní paměť. Křivky zapomínání. Poruchy paměti. Kategorie učení v psychologii. Učení a paměť. Kognitivní procesy: čití, vnímání, představivost, fantazie. Tradice studia kognitivních procesů v psychologii. Psychologie percepce (čití, vnímání). Klasifikace vjemů. Percepční prahy. Weber-Fechnerův zákon. Apercepce. Představivost. Typy představivosti. Iluze. Halucinace. Fantazie a obrazotvornost. Snění. Význam představivosti. Myšlení a řeč. Psychologický přístup k myšlení. Pojem, soud, úsudek. Teorie znaků v psychologii. Myšlenkové operace.Myšlení a řešení problémů. Konvergentní a divergentní myšlení. Myšlení a řeč. Psychologie řeči. Jazyk a řeč. Psycholingvistika. Kultura myšlení a řeči. Poruchy myšlení a řeči. Jak využívat poznatků z psychologie. Jak úspěšně studovat. Význam psychologických poznatků pro praxi a jejich omezení. Tvůrčí využívání psychologie. Úloha psychologie ve výchově, vzdělání a sebevzdělávání.
- Literatura
- Psychologie. Edited by Rita L. Atkinsonová. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, xxiii, 751. ISBN 80-7178-640-3. info
- BALCAR, Karel. Úvod do studia psychologie osobnosti [Balcar, 1983]. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 231 s. info
- ADCOCK, Cyril John. Základy psychologie. 1. vyd. Praha: Orbis, 1973, 264 s. URL info
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2005/SZ7BP_UvPs