PdF:SZ7BP_UvPs Intro to Psychology - Course Information
SZ7BP_UvPs Introduction to Psychology
Faculty of EducationAutumn 2005
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (lecturer)
Mgr. Dagmar Černá (alternate examiner)
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (alternate examiner)
PhDr. Mgr. Markéta Heroutová (alternate examiner)
Mgr. et Mgr. Jana Magerová, Ph.D. (alternate examiner)
PhDr. Ivan Sobota, CSc. (alternate examiner)
doc. PhDr. Ivan Šmahel, CSc. (alternate examiner) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. - Timetable of Seminar Groups
- SZ7BP_UvPs/01: Wed 8:30–9:15 učebna 50, E. Řehulka
SZ7BP_UvPs/02: Wed 7:40–8:25 učebna 50, E. Řehulka
SZ7BP_UvPs/03: Wed 16:20–17:05 učebna 50, E. Řehulka - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- English Language and Literature with a view to Education (programme PdF, B-SPE)
- Czech Language and Literature for Education (programme PdF, B-SPE)
- French Language and Literature (programme FF, B-SPE)
- Music for Education (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in English Language and Literature (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Czech Language and Literature (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in History (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Physics (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Music (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Chemistry (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Mathematics (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in German Language and Literature (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Civics (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Natural Science (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Special Education (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Technology and IT Education (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Arts (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Geography (programme PdF, B-SPE)
- Russian Language and Literature (programme FF, B-SPE)
- Special Education (programme PdF, B-SPD)
- Special Education for Education (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Foreign Languages - English (programme PdF, B-ZS)
- Lower Secondary School Teacher Training in Foreign Languages - French (programme PdF, B-ZS)
- Lower Secondary School Teacher Training in Foreign Languages - German (programme PdF, B-ZS)
- Visual Arts for Education (programme PdF, B-SPE)
- Arts for Education (programme PdF, B-SPE)
- Basics of Social Studies for Education (programme PdF, B-SPE)
- Syllabus (in Czech)
- Předmět psychologie a jeho vývoj. Co je psychologie. Psychologie jako věda. Akademická psychologie a psychologie implicitní. Formování psychologických idejí. Pojem duše. Vývoj psychologických názorů ve filozofii, náboženství, krásné literatuře a medicíně. Vztah psychologie k jiným vědám. Vztah psychologie a pedagogiky. Základní a aplikované psychologické disciplíny. Struktura psychologických věd. Alternativní psychologie. Kategorie chování a prožívání. Metodologie a metody psychologie. Pracovní vymezení předmětu psychologie. Biologická podmíněnost psychiky. Psychika. Organizace nervového systému. Neuron. Synapse. Periferní a autonomní nervový systém. Reflex. Centrální nervový systém. Limbický systém. Velký mozek. Pravý a levý mozek. Psychofyziologický problém. Vztah mozku a psychiky. Senzorické procesy. Genetika chování. Sociální a kulturní podmíněnost psychiky. Vědomí. Charakteristika sociálního prostředí a jeho význam. Princip socializace. Sociální učení. Psychologický význam kultury. Předmět kulturní antropologie, její poznatky a význam pro psychologii. Koncepce vzniku vědomí. Kategorie vědomí v medicíně, filozofii a psychologii. Asocianismus. Psychofyzika a experimentální psychologie. Hlubinná psychologie. Princip asociace. Vývoj asocianismu a jeho omezení. Kvantifikace v psychologii. Psychofyzika. Reakční čas. Experimentální psychologie. S. Freud, životopis. Principy psychoanalýzy. Psychoanalýza a kultura. Hlavní myšlenky A. Adlera (individuální psychologie). Hlavní myšlenky C. G. Junga. Hlubinná psychologie dnes. Geštalt-psychologie. Fyziologie VNČ. Behaviorismus. Principy geštalt-psychologie a její význam. Fyziologie vyšší nervové činnosti (I.P.Pavlov) a reflexologie (V. M. Bechtěrev). Principy behaviorální psychologie, její vývoj v USA a význam pro současnou psychologii. Kritické poznámky ke geštaltu, fyziologii VNČ a k behaviorismu. Humanistická psychologie. Kognitivní psychologie. Transpersonální psychologie. Podmínky vzniku humanistické psychologie a její principy. Koncept seberealizace. Využití myšlenek humanistické psychologie. Vznik kognitivní psychologie a její principy. Pojem mentální reprezentace. Hlavní myšlenky transpersonální psychologie. Mimořádné stavy vědomí a koncept rozšířeného vědomí. Etické otázky současné psychologie. Osobnost, - pojem, vymezení, struktura a dynamika. Faktorové a typologické systémy. Vymezení osobnosti v psychologii. Struktura a dynamika osobnosti. Vlastnosti osobnosti. Jáství. Osobnost v diferenciální psychologii. Typologie osobnosti (hippokratovsko-pavlovovská, Jungova typologie, princip konstitučních typologií). Faktorové modely osobnosti. Pětifaktorová struktura popisu osobnosti (Big Five). Hodnocení osobnosti. Poruchy osobnosti. Motivace, potřeby, zájmy, hodnoty. Motivace a motiv. Impulsy a incentivy. Potřeby a jejich klasifikace. Hierarchie potřeb. Zájmy, jejich vymezení a kvalitativní a kvantitativní charakteristiky. Konflikt a jeho typy. Frustrace a reakce na frustraci. Ideály. Psychologická problematika hodnot. Možnosti a omezení zkoumání motivace člověka. Schopnosti, inteligence. Vymezení schopností. Schopnosti a vlohy. Kvalitativní a kvantitativní pohled na schopnosti. Schopnosti, nadání, talent. Schopnosti, vědomosti, návyky, dovednosti. Obecné a speciální schopnosti. Inteligence, vymezení, teorie, měření. Inteligenční kvocient (IQ). Poruchy inteligence. Schopnosti a tvořivost. Charakter, vůle, rozhodování, stres, odolnost k zátěžovým situací. Vymezení charakteru a jeho pojetí v současné psychologii. Morální charakter. Vymezení vůle. Vůle a rozhodování. Odolnost k zátěžovým situacím. Stres. Coping-proces. Emoce, temperament Chápání emocí v psychologii. Psychologický a fyziologický výklad emocí. Klasifikace emocí. Afekty. Nálady. Vyšší city. Výraz emocí. Patologie emocí. Temperament, jeho vymezení a vývoj koncepce. Temperamentové vlastnosti a systémy jejich klasifikace. Temperament a charakter. Pozornost, paměť, učení. Vymezení pozornosti. Úmyslná a neúmyslná pozornost. Vlastnosti pozornosti. Poruchy pozornosti. Biologické základy paměti. Fáze paměti. Krátkodobá a dlouhodobá paměť. Deklarativní a nedeklarativní paměť. Křivky zapomínání. Poruchy paměti. Kategorie učení v psychologii. Učení a paměť. Kognitivní procesy: čití, vnímání, představivost, fantazie. Tradice studia kognitivních procesů v psychologii. Psychologie percepce (čití, vnímání). Klasifikace vjemů. Percepční prahy. Weber-Fechnerův zákon. Apercepce. Představivost. Typy představivosti. Iluze. Halucinace. Fantazie a obrazotvornost. Snění. Význam představivosti. Myšlení a řeč. Psychologický přístup k myšlení. Pojem, soud, úsudek. Teorie znaků v psychologii. Myšlenkové operace.Myšlení a řešení problémů. Konvergentní a divergentní myšlení. Myšlení a řeč. Psychologie řeči. Jazyk a řeč. Psycholingvistika. Kultura myšlení a řeči. Poruchy myšlení a řeči. Jak využívat poznatků z psychologie. Jak úspěšně studovat. Význam psychologických poznatků pro praxi a jejich omezení. Tvůrčí využívání psychologie. Úloha psychologie ve výchově, vzdělání a sebevzdělávání.
- Literature
- Psychologie. Edited by Rita L. Atkinsonová. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, xxiii, 751. ISBN 80-7178-640-3. info
- BALCAR, Karel. Úvod do studia psychologie osobnosti [Balcar, 1983]. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 231 s. info
- ADCOCK, Cyril John. Základy psychologie. 1. vyd. Praha: Orbis, 1973, 264 s. URL info
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/SZ7BP_UvPs