PdF:SZ7MK_UDF Intro to History of Philosophy - Course Information
SZ7MK_UDF Introduction to the History of Philosophy
Faculty of EducationAutumn 2005
- Extent and Intensity
- 0/0/4. 1 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- PhDr. Mgr. Erika Vonková (lecturer)
- Guaranteed by
- PhDr. Mgr. Erika Vonková
Department of Civics – Faculty of Education
Contact Person: Marie Baráčková - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Upper Secondary School Teacher Training in Foreign Languages - English (programme PdF, N-SPE)
- Upper Secondary School Teacher Training in Foreign Languages - French (programme PdF, N-SPE)
- Upper Secondary School Teacher Training in Foreign Languages - German (programme PdF, N-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Foreign Languages - English (programme PdF, N-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Foreign Languages - French (programme PdF, N-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Foreign Languages - German (programme PdF, N-SPE)
- Syllabus (in Czech)
- Kurs je určen především studentům následného magisterského studia jazyků. Studenti jsou zde vybaveni základní filosofickou terminologií, a to na základě výkladu nejdůležitějších momentů dějin lidského myšlení : Platónovo učení o dvou světech a o duši. Tři způsoby řešení základní otázky filosofie helénské - stóa, epikureismus, antický skepticismus. Věda a filosofie v epoše novověku: empirismus a racionalismus, dva základní gnoseologické vstupy do epochy novověku, Lockův model "Tabula rasa a jeho důsledky", primární a sekundární kvality a věda, Humova skepse vůči smyslům a její důsledky, Cesta R.Descarta k "Myslím,tedy jsem" a její důsledky, Kantova vize dvou světů jako reakce na problémy soudobé vědy a nejen na něj. Schopenhauerův a Nietzscheův voluntarismus, společné východisko a rozdílné finále. B Russell, jako člověk i významný novopozitivistický filosof. Wittgenstein neboli zánik filosofie? Sugestivní pohled do nitra lidské existence "ateistickými existencialisty" - cit Camusův a rozum Sartrův.
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: konzultace
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/SZ7MK_UDF