PdF:PdSZ_TMV Teorie a metodika výchovy - Informace o předmětu
PdSZ_TMV Teorie a metodika výchovy
Pedagogická fakultapodzim 2006
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
PhDr. Jarmila Svobodová, CSc. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Danuše Filipinská (náhr. zkoušející)
Mgr. Miroslav Janda (náhr. zkoušející)
Mgr. Martina Klímová, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Předpoklady
- Určeno studentům Pedagogické fakulty jako součást společného základu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět si zapisuje v daném semestru pouze polovina ročníku - kombinace určené katedrou pedagogiky. - Mateřské obory/plány
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství biologie a geologie pro střední školy (program PřF, M-BI)
- Učitelství biologie pro střední školy (program PřF, M-BI)
- Učitelství biologie pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy (program PřF, M-MA)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství fyziky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství fyziky pro střední školy (program PřF, M-FY)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, M-GR)
- Učitelství hry na klavír pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hry na varhany pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství chemie pro střední školy (program PřF, M-CH)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PřF, M-MA)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství rodinné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství řízení sboru pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství sólového zpěvu pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství technické výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství tělesné výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství věd o Zemi pro střední školy (program PřF, M-GE)
- Učitelství vizuální tvorby pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro střední školy (program FI, C-CV)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, M-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje budoucí učitele s teoretickými a teoreticko-metodickými východisky důležitými pro osobnostní utváření jedince, a to v individuálních i prosociálních kontextech.
- Osnova
- 1. Koncepce globální výchovy. 2. Teorie a metodika výchovy ve studiu učitelství. 3. Normativní a situační pojetí výchovy. 4. Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy. 5. Klima školní třídy. 6. Agresivita a šikana jako výchovné problémy. 7. Vliv rodinného prostředí na výchovu dítěte. 8. Výchovné činnosti třídního učitele. 9. Pojetí a prostředky alternativní výchovy. 10. Zdravá škola. 11. Hra jako výchovný prostředek. 12. Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí.
- Literatura
- STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
- HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 8085931338. info
- ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
- SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995, 76 s. ISBN 80-85931-00 -1. info
- KARNS, Michelle. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem :zásady a cvičení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 151 s. ISBN 80-7178-032-4. info
- PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
- MARÁDOVÁ, Eva, Jana MARHOUNOVÁ, Evžen ŘEHULKA a Stanislav STŘELEC. Kapitoly z rodinné výchovy :pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1992, 157 s. ISBN 80-85298-84-8. info
- BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi :celistvé a otevřené pojetí výchovy; škola plného života - celý život školou; tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Vyd. 1. Ostrava: Amosium servis, 1992, 303 s. ISBN 80-85498-18-9. info
- Dětská práva : dokumenty a informační materiály o ochraně dětí. 1. vyd. Praha: Pedagogický ústav J.A. Komenského, 1991, 149 s. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška Typ zkoušky: ústní
- Informace učitele
- Rozšířený seznam literatury: BENDL, S.Ukázněná třída aneb Kázeňské minimum pro učitele. Praha: Triton,2005,298 s. ISBN 80-7254-624- 4. BENDL, S. Školní kázeň. Metody a strategie. Praha: ISV, 2001, 267 s. ISBN80-85866-80-3. BŮŽEK, A., MICHALÍK J.Informatorium (nejen) o právech dítěte.Olomouc: UP, 2000.170 s. ISBN 80-244- 0054-5. CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-083-9. ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996, 302 s. ISBN 80-85 866-15-3. HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21.století. Brno: MU,2005,158 s.ISBN 80-210-3750-4. HORKÁ, H. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 19964, . ISBN80-85931-33-8. HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 2000, 127s. ISBN80-85931-85-0. KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995, 151 s. ISBN 80-7178-032- 7. KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. 127 s. ISBN 80-7178-123-1. KRAUS, B., POLÁČKOVÁ,V. ET AL. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2 KUČEROVÁ, S. Úvod do pedaogické antropologie a axiologie. Brno: MU, 1993. ISBN 80-210-0141-0. KUČEROVÁ, S. Obecné základy mravní výchovy. Brno: MU, 1993. ISBN 80-210-0183-6. KUČEROVÁ, S. Obecné základy estetické výchovy. Brno: MU, 1993. ISBN 80-210-0220-4. KUČEROVÁ, S. Člověk, Hodnoty, Výchova. Prešov: Grafotlač, 1996. 231 s. ISBN 80-85668-34-3. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. LANGOVÁ, M., VACÍNOVÁ, M. Jak se to chováš? Praha: Empatie, 1994. 84 s. ISBN 80-901618-5-5. MAŇÁK, J. Profesionální praktika z pedagogiky. Brno: MU, 1992, 131 s. ISBN 80-210-0471-1. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. 234 s. ISBN 80-85498-27-8. PELIKÁN, J. Pomáhat být. Praha: Karolinum, 2002, 159 s. ISSN 0567-8307 PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele .Praha: Triton,2004, 223 s. ISBN 80-7254-474-8. PROKOPOVÁ, A. O (ne)mocné výchově. Brno: MU, 1993. ISBN 80-210-0760-5. PRŮCHA, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. ISBN80-7178-072-3. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000, 265 s. ISBN 80-7178-399-4. ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. 95 s. ISBN 80-7178-049-9. SPOUSTA, V. Krása, umění a výchova. Brno: MU, 1995. 130 s. ISBN 80-210-1196-3. STŘELEC, S. A KOL. Kapitoly z rodinné výchovy. Praha: Fortuna, 1992. 157 s. ISBN 80-85298-84-8. STŘELEC, S. ET AL. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. 189 s. ISBN 80-85931-61-3. STŘELEC,S.(ED.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MSD, 2004,155 s. ISBN 80-86633-21-7. STŘELEC, S. (ED.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno, MSD, 2005. ISBN 80-210-3687-7. SVOBODOVÁ, J., JŮVA, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-19-2. SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno: Paido, 1998. 47 s. ISBN 80-85931-53-2. ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno: MU, 1994. 95 s. ISBN 80-210-0944-6. ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU, 1998, 178 s. ISBN 80-210-1937-9. TOMÁŠEK, F. Pedagogika. Praha: Křesťanská akademie, 1994. 350 s. ISBN 80-901294-0-4. VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-148-1.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2006/PdSZ_TMV