PdF:SP2BP_OFTA Ophtalmology - Course Information
SP2BP_OFTA Ophtalmology
Faculty of EducationAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (lecturer)
MUDr. Jiří Vítek, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Timetable
- Tue 18:00–19:40 učebna 51
- Prerequisites (in Czech)
- Posluchači budou mít k dispozici sylabus předmětu a budou seznámeni se studijní literaturou. Předpokládá se znalost základního pojmosloví oboru, anatomie a funkce lidského zrakového orgánu na středoškolské úrovni. Posluchači mohou vznášet dotazy, připomínky, návrhy. Podle jejich podnětů se vyučující soustředí na obtížnější nebo aktuální témata.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Special Education (programme PdF, B-SPE)
- Course objectives
- Ophtalmology Organ of vision, anatomical structure of human eye, basic physiology of vision, exposition of basic concepts - accommodation of the eye, visual definition, adaptation, colour sense, field of vision, intraocular pressure, survey of most significant optical disorders, their relation to damage of optical functions, determination of basic concept criteria in relation to eye diseases - dim- and weak-sightedness, practical and total blindness, impact of these and ways of treating them.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Historie a vývoj oboru 2. Anatomie oka (uložení, zevní, střední a vnitřní vrstva), lomivá prostředí oka, přídatné orgány (adnexa) 3. Visus a jeho vyšetření 4. Periferní vidění a jeho vyšetření 5. Výpadky zorného pole, význam 6. Fysiologie vidění, sítnice, zraková dráha 7. Adaptace na světlo a tmu, jejich poruchy 8. Barevné vidění a jeho poruchy, vyšetření barvocitu 9. Elektrofysiologie oka a její využití 10. Akomodace a její poruchy 11. Presbyopie 12. Základy geometrické optiky oka 13. Refrakce oka, emetropie, ametropie 14. Myopie, vznik a korekce 15. Hypermetropie, vznik a korekce 16. Astigmatismus a anizometropie, vznik a korekce 17. Poruchy okohybného aparátu-přehled 18. Strabismus konkomitující 19. Strabismus inkomitantní 20. Nystagmus 21. Onemocnění sítnice-přehled, ROP 22. Záněty sítnice 23. Oběhové poruchy sítnice 24. Retinopatie 25. Degenerace sítnice 26. Odchlípení, nádory a poranění sítnice 27. Katarakty-přehled, příčiny vzniku 28. Vrozené a perinatální katarakty 29. Katarakty podmíněné metabolickými a fyzikálními vlivy 30. Presenilní a senilní katarakty 31. Léčení katarakt 32. Glaukomy-přehled, příčiny vzniku 33. Primární a sekundární glaukomy 34. Glaukomy s uzavřeným úhlem (akutní a chronická forma) 35. Glaukomy s otevřeným úhlem (chronický prostý glaukom, glaukom při nízkém nitroočním tlaku, glaukom hypersekreční) 36. Kongenitální glaukom 37. Sekundární glaukom, absolutní glaukom 38. Terapie glaukomů.
- Literature
- VÍTKOVÁ, M., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., ŘEHŮŘEK, J. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999, s. 13-26. ISBN 80-85931-75-3.
- KRAUS, H. a kol. Kompendium očního lékařství. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-079-1.
- Assessment methods (in Czech)
- Po dohodě se studenty jim vyučující uloží domácí přípravu z doporučených informačních zdrojů k následující lekci. V případě potřeby je možné před výkladem nové látky ověřit a stručně připomenout anatomické a fysiologické poměry v organismu (slovně, obrázky, schématy, videoprojekcí, PC prezentací). V případě absence studenta ve výuce mu vyučující může zadat stručné písemné zpracování tématu, vztahujícího se k probírané látce. Konzultační hodiny mohou posluchači využívat k řešení problémů, týkajících se předmětu i svého studia. Zkoušku/kolokvium z předmětu studenti vykonají písemně, a to formou testu. Okruhy ke zkoušce jsou veřejné, respektují osnovu předmětu. V případě nesouhlasu studenta či jiných překážek, jež mu brání splnit písemnou formu (test), lze vyzkoušení provést ústně. Vyučující posluchači zadá 3 otázky, vycházející ze sylabu předmětu, umožní mu písemnou přípravu.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/SP2BP_OFTA