PdF:ZS1MP_SP2P Special Education 2 - Course Information
ZS1MP_SP2P Special Education 2
Faculty of EducationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Dana Brožová, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives
- Specific Learning Disorders Specific development learning and behavioural disorders - determination, aetiology, symptomatics, diagnostics, methods of development of weaker functions by preschool children, weaker aspects in development of function of central nervous systém significant at beginning phase of education (reading, writing, calculating), reeducational care, prevention of behavoiural disorders, special methods for dyslexia,dysgraphia, discaltilia, dyspraxia, aids.
- Syllabus (in Czech)
- Definice specifických poruch učení.Charakteristika a projevy jednotlivých dysporuch. Příčiny SPU. Vzdělávání žáků se SPU ve školství ČR, legislativa. Vzdělávání žáků se SPU v běžné třídě základní školy. Hodnocení a klasifikace žáků se SPU. Prevence SPU, deficity dílčích funkcí, screening SPU. Depistáž SPU, diagnostika v běžné třídě základní školy. Školní dotazník.Diagnostika specifických poruch učení, diagnostické metody. Osobnostní specifika osob se SPU (city, volní vlastnosti, komunikace, socializace). Charakteristika lehké mozkové dysfunkce (LMD), poruchy pozornosti (ADD), poruch pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). Příznaky, projevy. Základní informace o reedukaci SPU. Přehled možností, metod a forem reedukace (dyslexie,dysgrafie,dysortografie,dyskalkulie,dyspraxie,AD/HD,zrakového a sluchového vnímání). Výuka cizího jazyka a možnosti využití počítačů v reedukaci SPU.
- Literature
- BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3822-5.
- BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3613-3.
- BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD. ISBN 80-86633-38-1.
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie (Speech Therapy). 1st ed. Praha: Grada publishing, 2006, 229 pp. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- Assessment methods (in Czech)
- účast na přednášce, ukončeno formou písemné zkoušky
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/ZS1MP_SP2P