ZS1MP_SP2P Special Education 2

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Dana Brožová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Specific Learning Disorders Specific development learning and behavioural disorders - determination, aetiology, symptomatics, diagnostics, methods of development of weaker functions by preschool children, weaker aspects in development of function of central nervous systém significant at beginning phase of education (reading, writing, calculating), reeducational care, prevention of behavoiural disorders, special methods for dyslexia,dysgraphia, discaltilia, dyspraxia, aids.
Syllabus (in Czech)
  • Definice specifických poruch učení.Charakteristika a projevy jednotlivých dysporuch. Příčiny SPU. Vzdělávání žáků se SPU ve školství ČR, legislativa. Vzdělávání žáků se SPU v běžné třídě základní školy. Hodnocení a klasifikace žáků se SPU. Prevence SPU, deficity dílčích funkcí, screening SPU. Depistáž SPU, diagnostika v běžné třídě základní školy. Školní dotazník.Diagnostika specifických poruch učení, diagnostické metody. Osobnostní specifika osob se SPU (city, volní vlastnosti, komunikace, socializace). Charakteristika lehké mozkové dysfunkce (LMD), poruchy pozornosti (ADD), poruch pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). Příznaky, projevy. Základní informace o reedukaci SPU. Přehled možností, metod a forem reedukace (dyslexie,dysgrafie,dysortografie,dyskalkulie,dyspraxie,AD/HD,zrakového a sluchového vnímání). Výuka cizího jazyka a možnosti využití počítačů v reedukaci SPU.
Literature
  • BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3822-5.
  • BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3613-3.
  • BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD. ISBN 80-86633-38-1.
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie (Speech Therapy). 1st ed. Praha: Grada publishing, 2006, 229 pp. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
Assessment methods (in Czech)
účast na přednášce, ukončeno formou písemné zkoušky
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/ZS1MP_SP2P