PdF:MSBK_DiJV Didaktika češtiny - Informace o předmětu
MSBK_DiJV Didaktika jazykové výchovy
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/0/8. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu je student schopen aplikovat získané vědomosti z oblasti jazykové kultury, fonetiky a komunikativních dovedností v praxi. Využívá nejnovější a nejvhodnější postupy, formy a metody práce při rozšiřování a obohacování slovní zásoby, dokáže s dětmi nacvičovat náležitou výslovnost, zřetelnost projevu apod. Prostřednictvím specifických prostředků a pomůcek napomáhá v jazykově výchovné práci osvojování příslušných kompetencí, a to především kompetence komunikativní, kompetence k učení a k řešení problému.
- Osnova
- 1. Diagnostika úrovně dětského vyjadřování; obecné zásady a metody diagnostikování. 2. Prostředky jazykově výchovné práce a jejich analýza. 3. Metody a formy práce při a) rozšiřování a obohacování slovní zásoby žáka; b) péči o zvukovou stránku žákovských projevů (výslovnost a zřetelnost mluvy); c) výchově k souvislému vyjadřování (monologickému a dialogickému); 4. Nejčastější poruchy dětské řeči v MŠ; péče o děti s poruchami řeči (vhodné metody a prostředky). 5.Význam motivace při jazykové výchově; pomůcky pro jazykovou výchovu. 6. Rozvíjení povědomí o gramatické stránce jazyka (osvojování a zdokonalování gramatické správnosti mluvených projevů). 7. Úloha učitele mateřské školy; plánování jazykově výchovné práce.
- Literatura
- VÚP. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: TAURIS 2004. 48 s. ISBN 80-87000-00-5.
- RICHTEROVÁ, L. Didaktická hra jako prostředek jazykové výchovy. Brno: 1984.
- KROBOTOVÁ, Milena. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. První vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 219 stran. ISBN 8024401878. info
- JEČNÁ, Květoslava. Nuda při češtině? Ani nápad! : zásobník 307 her a nápadů pro výuku českého jazyka. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1997, 47 s. ISBN 80-901954-4-X. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
- CANFIELD, Jack a Harold Clive WELLS. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků :příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 197 s. ISBN 80-7178-028-6. info
- KRČMOVÁ, Marie. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku. Praha: SPN, 1992. info
- Výukové metody
- Ve výuce jsou užívány metody založené na myšlenkových operacích, především analýza a syntéza. Jako další jsou používány metody řízeného rozhovoru, kritického myšlení, problémové metody, metoda samostatné a skupinové práce; metoda mluvního cvičení.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: konzultace (8 hodin za semestr). Předmět je ukončen písemnou zkouškou. Obsah písemné práce je dán tematickými okruhy předmětu a tvoří jej 12 didaktických úkolů. Správně musí student vyřešit 10 z nich. Samostatná práce: a) Výroba libovolné učební pomůcky pro jazykové vyučování b) Jazykové hry v MŠ - náměty pro konkrétní učivo
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/MSBK_DiJV