MSBP_TVP4 Motoric Activities 4 - Health-Physical Education

Faculty of Education
Autumn 2009
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Hana Kopřivová (seminar tutor)
PaedDr. Vojtěch Nováček, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Daniela Jonášová
Department of Physical Education and Health Education – Faculty of Education
Contact Person: Michaela Daňková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
After passing the course, students are able to demonstrate knowledge about the body and health in general, learn principles important to body development in the form of preventive motoric activities, cultivate feeling of safety and personal comfort and reinforce affinity towards building healthy lifestyle. Understand the field of health-impaired children and apply appropriate methods for a positive influence on them.
Syllabus
  • 1. Basic notions, classification of pre-school children into groups of level fitness, particular types of impairment from the medical and paedagogic viewpoint 2. Forms of work and metodics of exercises with health-impaired children, teaching right body posture 3. Set of balancing exercises for various types of impairment - breathing, relaxation, stretching, loosening, body-building and exercises for increasing flexibility - everything focused on pre-school age 4. Possibilities of relaxation motoric activities leading to inner comfort, activities leading to health prevention and personal safety 5. Learning activities beneficial or detrimental for health, emphasising the role of active lifestyle and healthy nutrition. Individual essay on: examples of physical education moments as a part of afternoon kindergarten regime, composed of exercises apt for right body posture. Creation of exercise sets for particular types of impairment
Literature
  • Dvořáková, H. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí a dětí s hendikepy. Praha: PdF UK, 2000.
  • Guillaud, M. Relaxace v mateřské škole. Praha: Portál, 2006.
  • DOSTÁLOVÁ, Iva and Ludmila MIKLÁNKOVÁ. Protahování a posilování pro zdraví. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 131 s. ISBN 8085783479. info
  • ČERMÁK, Josef. Záda už mě nebolí. 4. rozš. dopl. vyd. Praha: Vašut, 2005, 295 s. ISBN 8072361171. info
  • SYSLOVÁ, Vlasta. Zdravotní tělesná výchova : speciální učební text. Illustrated by Miroslav Libra. 2. upr. vyd. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2005, 106 s. ISBN 8086586154. info
  • HÁLKOVÁ, Jitka. Zdravotní tělesná výchova : speciální učební texty. Illustrated by Silvie Ryklová. 3. vyd. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2004, 120 s. ISBN 808658609X. info
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte :[tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 137 s. ISBN 80-7178-693-4. info
  • KOPŘIVOVÁ, Jitka and Zdeněk KOPŘIVA. Vyrovnávací cvičení (Compensating exercises). Brno: Studio pohybových aktivit SB I, 1997, 61 pp. info
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Cvičíme a hrajeme si. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1995, 101 s. ISBN 808578307X. info
  • Zdravotní tělesná výchova :metodické texty pro školení cvičitelů zdravotní tělesné výchovy. Edited by Marie Kyralová - Miluše Matoušová, Illustrated by Draha Horáková. Praha: Sdružení pro rozvoj zdravotní tělesné výchovy, 1995, 175 s., il. ISBN 80-85228-24-6. info
  • KARÁSKOVÁ, Vlasta. Pohybová čítanka :zásobník cvičení pro děti zdravé i postižené pro jejich rodiče, učitele a vychovatele. Illustrated by Leoš Patka. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1994, 84 s. ISBN 80-85783-01-0. info
  • MATOUŠOVÁ, Miluše. Zdravotní tělesná výchova : metodické texty pro školení cvičitelů zdravotní tělesné výchovy. Praha: Sport pro všechny - asociace rekreační tělesné výchovy a sportu, 1992, 213 s. info
Teaching methods
Practical training
Assessment methods
Individual essay with examples of physical education moments, exercise sets for particular types of impairment
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2009, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2009/MSBP_TVP4