SZ2BP_TEV2 Seminář k teorii a metodice výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Krátká, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Danuše Filipinská (cvičící)
Mgr. Magdalena Švandová (cvičící)
Mgr. Patrik Vacek (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ2BP_TEV2/01: Po 16:10–16:55 pracovna doktorandů, M. Švandová
SZ2BP_TEV2/02: Po 17:05–17:50 pracovna doktorandů, M. Švandová
SZ2BP_TEV2/03: Po 18:00–18:45 pracovna doktorandů, M. Švandová
SZ2BP_TEV2/04: Út 11:35–12:20 pracovna doktorandů, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/05: Út 12:30–13:15 pracovna doktorandů, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/06: Út 14:20–15:05 pracovna doktorandů, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/07: Út 15:15–16:00 pracovna doktorandů, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/08: Út 16:10–16:55 pracovna doktorandů, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/09: Út 17:05–17:50 pracovna doktorandů, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/10: St 10:40–11:25 pracovna doktorandů, P. Vacek
SZ2BP_TEV2/11: St 11:35–12:20 pracovna doktorandů, P. Vacek
SZ2BP_TEV2/12: St 12:30–13:15 pracovna doktorandů, P. Vacek
SZ2BP_TEV2/13: St 14:20–15:05 pracovna doktorandů, P. Vacek
SZ2BP_TEV2/14: St 15:15–16:00 pracovna doktorandů, P. Vacek
SZ2BP_TEV2/15: St 16:10–16:55 učebna 38, P. Vacek
SZ2BP_TEV2/16: St 17:05–17:50 učebna 38, D. Filipinská
SZ2BP_TEV2/17: St 18:00–18:45 učebna 38, D. Filipinská
Předpoklady
Určeno studentům Pedagogické fakulty jako součást společného základu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje budoucí učitele s teoretickými a teoreticko-metodickými východisky důležitými pro osobnostní utváření jedince, a to v individuálních i prosociálních kontextech. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět základním pojmům studované disciplíny - vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu - použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku - vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb - předkládat odůvodněná stanoviska na základě nově získaných poznatků
Osnova
  • 1. Koncepce globální výchovy. 2. Teorie a metodika výchovy ve studiu učitelství. 3. Normativní a situační pojetí výchovy. 4. Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy. 5. Klima školní třídy. 6. Agresivita a šikana jako výchovné problémy. 7. Vliv rodinného prostředí na výchovu dítěte. 8. Výchovné činnosti třídního učitele. 9. Pojetí a prostředky alternativní výchovy. 10. Zdravá škola. 11. Hra jako výchovný prostředek. 12. Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí.
Literatura
  • STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
  • HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 8085931338. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995, 76 s. ISBN 80-85931-00 -1. info
  • KARNS, Michelle. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem :zásady a cvičení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 151 s. ISBN 80-7178-032-4. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
  • MARÁDOVÁ, Eva, Jana MARHOUNOVÁ, Evžen ŘEHULKA a Stanislav STŘELEC. Kapitoly z rodinné výchovy :pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1992, 157 s. ISBN 80-85298-84-8. info
  • BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi :celistvé a otevřené pojetí výchovy; škola plného života - celý život školou; tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Vyd. 1. Ostrava: Amosium servis, 1992, 303 s. ISBN 80-85498-18-9. info
  • Dětská práva : dokumenty a informační materiály o ochraně dětí. 1. vyd. Praha: Pedagogický ústav J.A. Komenského, 1991, 149 s. info
Výukové metody
- teoretická příprava formou semináře s důrazem na diskusi problému a samostatným zpracováním seminární práce - teoretická příprava formou semináře s důrazem na aktuální výchovné jevy a náročné pedagogické situace
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Typ ukončení: zápočet - seminární práce v rozsahu 5 stránek, kterou student odevzdá v elektronické / tištěné podobě vyučujícímu do dohodnutého termínu - prezentace zvoleného seminárního úkolu s využitím osnovy vlastními slovy v době trvání 15 minut - pravidelná docházka studenta na seminář
Informace učitele
Rozšířený seznam literatury: BENDL, S.Ukázněná třída aneb Kázeňské minimum pro učitele. Praha: Triton,2005,298 s. ISBN 80-7254-624- 4. BENDL, S. Školní kázeň. Metody a strategie. Praha: ISV, 2001, 267 s. ISBN80-85866-80-3. BŮŽEK, A., MICHALÍK J.Informatorium (nejen) o právech dítěte.Olomouc: UP, 2000.170 s. ISBN 80-244- 0054-5. CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-083-9. ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996, 302 s. ISBN 80-85 866-15-3. HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21.století. Brno: MU,2005,158 s.ISBN 80-210-3750-4. HORKÁ, H. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 19964, . ISBN80-85931-33-8. HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 2000, 127s. ISBN80-85931-85-0. KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995, 151 s. ISBN 80-7178-032- 7. KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. 127 s. ISBN 80-7178-123-1. KRAUS, B., POLÁČKOVÁ,V. ET AL. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2 KUČEROVÁ, S. Úvod do pedaogické antropologie a axiologie. Brno: MU, 1993. ISBN 80-210-0141-0. KUČEROVÁ, S. Obecné základy mravní výchovy. Brno: MU, 1993. ISBN 80-210-0183-6. KUČEROVÁ, S. Obecné základy estetické výchovy. Brno: MU, 1993. ISBN 80-210-0220-4. KUČEROVÁ, S. Člověk, Hodnoty, Výchova. Prešov: Grafotlač, 1996. 231 s. ISBN 80-85668-34-3. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. LANGOVÁ, M., VACÍNOVÁ, M. Jak se to chováš? Praha: Empatie, 1994. 84 s. ISBN 80-901618-5-5. MAŇÁK, J. Profesionální praktika z pedagogiky. Brno: MU, 1992, 131 s. ISBN 80-210-0471-1. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. 234 s. ISBN 80-85498-27-8. PELIKÁN, J. Pomáhat být. Praha: Karolinum, 2002, 159 s. ISSN 0567-8307 PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele .Praha: Triton,2004, 223 s. ISBN 80-7254-474-8. PROKOPOVÁ, A. O (ne)mocné výchově. Brno: MU, 1993. ISBN 80-210-0760-5. PRŮCHA, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. ISBN80-7178-072-3. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000, 265 s. ISBN 80-7178-399-4. ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. 95 s. ISBN 80-7178-049-9. SPOUSTA, V. Krása, umění a výchova. Brno: MU, 1995. 130 s. ISBN 80-210-1196-3. STŘELEC, S. A KOL. Kapitoly z rodinné výchovy. Praha: Fortuna, 1992. 157 s. ISBN 80-85298-84-8. STŘELEC, S. ET AL. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. 189 s. ISBN 80-85931-61-3. STŘELEC,S.(ED.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MSD, 2004,155 s. ISBN 80-86633-21-7. STŘELEC, S. (ED.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno, MSD, 2005. ISBN 80-210-3687-7. SVOBODOVÁ, J., JŮVA, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-19-2. SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno: Paido, 1998. 47 s. ISBN 80-85931-53-2. ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno: MU, 1994. 95 s. ISBN 80-210-0944-6. ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU, 1998, 178 s. ISBN 80-210-1937-9. TOMÁŠEK, F. Pedagogika. Praha: Křesťanská akademie, 1994. 350 s. ISBN 80-901294-0-4. VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-148-1.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.