SPDR_SVO3 Specializace vědního oboru 3

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/0/10. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Mgr. Pavel Mühlpachr, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je dále prohlubovat znalosti z předmětů SVO1 a SVO2. Po absolvování předmětu bude studen schopen předkládat opatření, vedoucí k rozvoji dětí, žáků a dospělých se speciálními vzdělávacími potřebami.
Osnova
  • Patopsychologie, psychopatologie a neuropsychologie Doc. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. PhDr. Dagmar Přinosilová, Ph.D. • Dědičnost jako faktor variability psychiky • Vlivy vnějšího prostředí na vznik psychických odchylek • Pojetí a vymezení normality • Náročné životní situace • Mechanismy psychické adaptace • Ovlivnění psychiky somatickým onemocněním • Psychosomatické poruchy • Reakce rodiny na onemocnění dítěte • Psychické změny v souvislosti s epilepsií • Traumatické poškození mozku a jeho vliv na psychické procesy • Rodina s dítětem se zdravotním postižením • Aktuální otázky neuropsychologie • Zdravý životní styl Neurologie doc. MUDr. Radomír Šlapal, CSc., doc. MUDr. Hana Ošlejšková, Ph.D. • Lehká mozková dysfunkce • Specifické poruchy učení • Vývojové poruchy řeči • Neurózy u dětí • Záchvaty v dětském věku ORL a foniatrie prof. MUDr. Ivo Šlapák, CSc. • Otologie: stavba a funkce sluchového analyzátoru • Otologie: nedoslýchavost, hluchota, příčiny, léčba • Rinologie: stavba a funkce HCD, poruchy ve vztahu ke komunikaci • Laryngologie: stavba a funkce hrtanu, hlas, poruchy, léčba • Foniatrie: řeč, poruchy, léčba, rehabilitace hlasu Oftalmologie Prof. MUDr. Jaroslav Řehůřek, CSc. • Stavba a funkce oka • Základy fyziologie zraku • Funkční vady zraku • Vybrané chorobné stavy lidského oka • Úrazy oka a jejich následky
Literatura
  • HRICOVÁ, Lenka. Úspěchy rodilých komediantů, jež ani hluchoslepota neodradí. Praha: Lorm, o.s., 2009. Doteky, č. 59. URL info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Aplikace principů alternativní a augmentativní komunikace v terapii vývojové dysfázie. In MÜHLPACHR, Pavel. Dilemata speciální pedagogiky. 1. vyd. Brno: MSD, 2007, s. 23-34, 11 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7392-012-8. info
  • LAUDOVÁ, L. Náhradní komunikační systémy. Alternativní a augmentativní komunikace. In Klinická logopedie. 2., aktualizované. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 978-80-7367-340-6. info
  • ŠTĚRBOVÁ, Dana. Hluchoslepota : lidé s ní a kolem ní. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 103 stran. ISBN 8024414333. info
  • ŠTĚRBOVÁ, Dana. Hluchoslepota : lidé s ní a kolem ní. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005, 103 s. ISBN 8024412446. info
  • Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. Edited by Zora Janovcová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 48 s. ISBN 8021032049. info
  • VÍTKOVÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Poradenství v rámci školy. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. 1. vyd. Brno: MSD, 2003, s. 176-182. ISBN 80-86633-08-X. info
  • TITZL, Boris. Hluchoslepota a doteková abeceda. Speciální pedagogika. Praha: UK - Pedagogická fakulta Praha, 1994, roč. 5, č.3, s. 17-20. info
Výukové metody
Teoretická příprava; stáž.
Metody hodnocení
Závěrečný projekt.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Literatura: ČAČKA, O. Psychologie dítěte. Tišnov: SURSUM, 1996, ISBN 80-85799-03-0. KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000, ISBN 80-85931-91-5. MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. OPATŘILOVÁ, D. Komunikace v poradenství. In VÍTKOVÁ, M. (ed.). Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, spol. s r. o., 2003, s. 194 200. ISBN 80-86633-08-X. OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno: PdF MU, 2003. ISBN 80-210-3242-1. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. Brno: MU, 2004, ISBN 80-210-3354-1. ROUTNEROVÁ, M., BERÁNEK, J., HŘEBÍKOVÁ, M. Základy neurofyziologie pro speciální pedagogy. Facilitace ontogenetického vývoje. Praha: IPPP ČR, 2001. SVOBODOVÁ, J. Předškolní příprava dítěte s postižením hybnosti v SPC. Brno: MU, 1997, ISBN 80-210-1495-4. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999, ISBN 80-7178-214-9. VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTĚCH, S. Psychologie handicapu. Praha: UK, Karolinum, 2004, ISBN 80-7184-929-4. Odborná literatura: MÜHLPACHR, P. Závislostní chování - fenomén doby. In: VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 164-170 MÜHLPACHR, P. Patologické závislosti. In: PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 209-226 MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997. ISBN 80-210-1595-0. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-545-8. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-327-7. ALLEN, K.E., MAROTZ, L.R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, KITTEL, A. Myofunkční terapie. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-619-6. KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově opožděných dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5 TROJAN, S. a kol. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-2470-031-X.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.