PdF:SV4BP_Div1 Dramatizace v divadle - Informace o předmětu
SV4BP_Div1 Dramatická výchova směrem k divadelnímu tvaru (dramatizace)
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Rychecká (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SV4BP_Div1/01: Út 18:00–19:40 učebna 19, P. Rychecká
- Předpoklady
- SV4BP_UDV Úvod do specializace DV
Znalost základních pojmů z oblasti dramatické výchovy a literární teorie. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na základy práce s námětem, především literárním, směrem k divadelnímu tvaru, tj. k dramatizaci. V průběhu výuky by se studenti měli seznámit se základními pojmy divadla, s předpoklady a možnostmi literárních námětů a s procesem jejich převádění do podoby dramatického textu. Výsledkem by mělo být vytvoření dramaturgicko - režijní koncepce a náznaku scénáře. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: Rozumět kritériím výběru námětu k dramatizaci; Analyzovat literární předlohu; Vybrat vhodnou literární předlohu vzhledem k předpokládanému typu práce, účastnické i cílové skupině; Znát základní divadelní pojmy Aplikovat znalost divadelní teorie v práci na vlastní dramatizaci; Pojmenovat dramatickou situaci a vystavět ji; Vytvořit vlastní dramaticko-režijní koncepci; Na základě nabytých znalostí klást kritické otázky při prověřování kvality výsledného dramatického textu.
- Osnova
- 1. základní divadelní a literární pojmy 2. výběr námětu - kritéria a vhodnost jednotlivých typů 3. rozbor dramatu jako příklad pokládání otázek 4. stavba dramatu - dramatický oblouk 5. dramatická situace 6. postavy - typ, charakter, rozbor 7. motiv, téma 8. dramaturgicko režijní koncepce - základní otázky 9. dramaturgicko režijní koncepce 10. tvorba scénáře - dialog, scénické poznámky
- Literatura
- MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2004, 122 s. ISBN 8073310139. info
- MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2000, 122 s. ISBN 80-85883-54-6. info
- MACHKOVÁ, Eva. Dospělí dětem : výběrový katalog pohádkových her z produkce DILIA. Edited by Jitka Sloupová. Praha: DILIA, 1987, 88 s. info
- Dětské divadlo : sborník her pro dětské divadelní soubory. Edited by Eva Machková. 1. vyd. Praha: Albatros, 1976, 283 s. info
- Výukové metody
- metoda hry v roli, diskuse, dramatizace
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen kolokviem. 1. semestr je zakončen hotovou dramaturgicko-režijní koncepcí a ukázkou scénáře. Podmínkou je 80% účast na seminářích.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/SV4BP_Div1