PdF:Bi2MP_DPBC Did. biologie člověka - Informace o předmětu
Bi2MP_DPBC Didaktika učiva biologie člověka
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi2MP_DPBC/01: každé liché úterý 16:40–18:20 učebna 3, L. Vodová
- Předpoklady
- BI2MP_PKAL Ped. a klin. antropol. && BI2MP_PKAP Ped. a klin. antropol.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu budou studenti schopni: - využívat ve výuce kapitol biologie člověka metody obecné i oborové didaktiky - transformovat didaktické poznatky a zkušenosti do výuky odborného učiva o biologii člověka - v předmětu biologie člověka naplánovat vzdělávací proces - tvořivě přistupovat k jeho názorné realizaci - ve svých hodinách rozvíjet mezipředmětové vztahy - rozpracovat podrobnou přípravu na hodinu základního typu.
- Osnova
- 1. Předmět didaktiky přírodopisu s didaktikou člověka.
- 2. Formy a metody didaktiky přírodopisu s důrazem na učivo o člověku.
- 3. Výukové prostředky užívané v didaktice biologie člověka.
- 4. Strukturní jednotky lidského těla: buňka - tkáň - orgán - orgánová soustava.
- 5. Fylogeneze člověka.
- 6. Prenatální vývoj člověka.
- 7. Postnatální vývoj člověka.
- 8. Orgánové soustavy: kosterní soustava, svalová soustava, oběhová soustava, dýchací soustava, trávicí soustava, vylučovací soustava, kožní soustava, nervová soustava, smyslová soustava a pohlavní soustava.
- Literatura
- Dobroruková, Jana a kol.. Inspirace a projekty: Přírodopis 100 námětů pro tvořivou výuku. 1. Vyd. Praha: Scientia, 2008, 203 s.
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
- HAVELKOVÁ, Marie. Jaké budou úkoly antropologie na pedagogické fakultě na počátku nového tisíciletí? In Úkoly a problematika antropologie a zdravovědy na pedagogických fakulách. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, Katedra antropologie a zdravovědy, 2000, s. 41-46. ISBN 80-244-0086-3. info
- HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 80-7178-220-3. info
- ČERNOCHOVÁ, Miroslava, Tomáš KOMRSKA a Jaroslav NOVÁK. Využití počítače při vyučování :náměty pro práci dětí s počítačem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 165 s. ISBN 80-7178-272-6. info
- ALTMANN, Antonín a František HORNÍK. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 135 s. info
- ALTMANN, Antonín a František HORNÍK. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 217 s. info
- STOKLASA, Jan, František HORNÍK a Eduard KOČÁREK. Vytváření didaktických dovedností učitele biologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 156 s. info
- Výukové metody
- Verbální - rozhovor, diskuze, přednáška. Laboratorní - pozorování. Práce s modelem. Práce s učebnicí, textem, pracovním listem.
- Metody hodnocení
- Zápočet studenti získají za: - přípravu na výuku zvoleného tématu z biologie člověka na základní škole - demonstraci přípravy - obhájení přípravy v diskuzi - splnění docházky do cvičení
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/Bi2MP_DPBC