PdF:NJ_DiMno Didaktika mnohojazyčnosti - Informace o předmětu
NJ_DiMno Didaktika mnohojazyčnosti
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJ_DiMno/01: Pá 12. 10. 17:35–20:10 učebna 42, Pá 19. 10. 17:35–20:10 učebna 42, Pá 16. 11. 17:35–20:10 učebna 42, A. Brychová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Cíle předmětu
- Studijní program: Učitelství pro základní školy Studijní obor: Učitelství německého jazyka pro základní školy, Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy, Učitelství německého jazyka pro střední školy Stupeň: magisterský Forma studia: prezenční, kombinovaná Název disciplíny: Didaktika mnohojazyčnosti Typ: C Ročník: 1,2 Semestr: podzimní Počet kreditů: 2 Hodinová dotace: 3x3 bloková výuka Typ zkoušení: kolokvium Obsahy: Mnohojazyčnost – vymezení pojmu Koncept mnohojazyčnosti z hlediska jazykové politiky a jazykového vzdělávání Koncept mnohojazyčnosti z hlediska lingvistiky, psycholingvistiky, neurolingvistiky, teorie a hypotézy osvojování si prvního, druhého a cizího jazyka (pojmy Interimsprache, Interference apod.) Principy didaktiky mnohojazyčnosti Motivace k učení se cizím jazykům, typy žáků Strategie učení, druhy textů a zadávání úloh v konceptu didaktiky mnohojazyčnosti. Analýza učebnic pro výuku němčiny jako druhého cizího jazyka Metody zprostředkování druhého cizího jazyka
- Osnova
- Obsahy: Mnohojazyčnost – vymezení pojmu Koncept mnohojazyčnosti z hlediska jazykové politiky a jazykového vzdělávání Koncept mnohojazyčnosti z hlediska lingvistiky, psycholingvistiky, neurolingvistiky, teorie osvojování prvního, druhého a cizího jazyka Principy didaktiky mnohojazyčnosti Motivace k učení se cizím jazykům Strategie učení, druhy textů a zadávání úloh v konceptu didaktiky mnohojazyčnosti, typy žáků. Analýza učebnic pro výuku němčiny jako druhého cizího jazyka Metody zprostředkování druhého cizího jazyka
- Literatura
- BÄR, Marcus. Förderung von Mehrsprachigkeit und Lernkompetenz : Fallstudien zu Interkomprehensionsunterricht mit Schülern der Klassen 8 bis 10. Tübingen: Gunter Narr, 2009, 576 s. ISBN 9783823365310. info
- Mehrsprachigkeit als Schlüsselkompetenz : Theorie und Praxis in Lehr- und Lernkontexten : Akten zur gleichnamigen Sektion des XXX. Deutschen Romanistentages an der Universität Wien (22. bis 27. September 2007). Edited by Eva Vetter - Michael Frings. Stuttgart: Ibidem, 2008, 358 s. ISBN 9783898218566. info
- BÄR, Marcus. Europäische Mehrsprachigkeit durch rezeptive Kompetenzen : Konsequenzen für Sprach- und Bildungspolitik. Aachen: Shaker, 2004, 204 s. ISBN 3832223010. info
- WANDRUSZKA, Mario. Die Mehrsprachigkeit des Menschen. Ungekürzte Ausg. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 1981, 357 s. ISBN 3423017236. info
- Výukové metody
- Seminář
- Metody hodnocení
- Seminární práce, prezentace
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/NJ_DiMno