PdF:SV4BP_FiVS Philosophy of education (S) - Course Information
SV4BP_FiVS Philosophy of education (seminar)
Faculty of EducationAutumn 2012
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SV4BP_FiVS/01: each even Tuesday 13:55–15:35 učebna 34, R. Šíp
SV4BP_FiVS/02: each odd Tuesday 13:55–15:35 učebna 34, R. Šíp - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social and Free Time Education (programme PdF, B-PD)
- Course objectives
- Main aims of the course:
to be able work out with scholarly literature
to understand a different conception of education in a different times: ancient-scholastic t., early modern t., modern t., and late modern t.
to analysed texts from the mentioned times. - Syllabus
- 1) ancient-scholastic t. - Plato, Augustine
- early modern t. - Locke, Rousseau
- modern t. - Herbart
- late modern t. Dewey
- Literature
- JŮVA, Vladimír and Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky. 6. rozšířené. Brno: Paido, 2007, 91 pp. ISBN 978-80-7315-151-5. info
- KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické společnosti Unie, 1923, 282 s. URL info
- KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. D. 2, Od renesance a reformace do konce století osmnáctého. Sv. 1 ; Dějiny pedagogiky. D. 2, Od renesance a reformace do konce století osmnáctého. Sv. 2. Edited by Otakar Kádner. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické společnosti Unie, 1923, 350 s. URL info
- KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského, 1912, 426 s. info
- STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Edited by Petr Rezek, Translated by Miroslav Petříček - Karel Šprunk. 7., přeprac. a rozš. vyd.,. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, 630 s. ISBN 8071925004. info
- CORETH, Emerich. Was ist der Mensch? (Orig.) : Co je člověk ? : základy filozofické antropologie. info
- KASPER, Tomáš and Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 224 s. ISBN 9788024724294. URL info
- Teaching methods
- class discussions, group projects, homeworks
- Assessment methods
- active work on the homeworks, active approach to the seminar (80% attendance in seminaries)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually. - Teacher's information
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1667
- Enrolment Statistics (Autumn 2012, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2012/SV4BP_FiVS