PDR_APOD Obecné otázky oborových didaktik

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/0/10. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je, aby studenti hlouběji porozuměli vztahu obecné didaktiky a oborových didaktik a aby si kladli relevantní otázky týkající se dalšího rozvoje oborových didaktik, zejména v kontextu svého disertačního projektu.
Osnova
  • Pedagogika, pedagogické disciplíny a jejich vzájemné vztahy. Modely obecné didaktiky (didaktika založená na teorii kurikula, kriticky konstruktivní didaktika, konstruktivistická didaktika, apod.); modely oborové didaktiky (oborová didaktika jako studium edukačního procesu, oborová didaktika jako teorie vyučování, oborová didaktika jako studium ontogeneze oborového myšlení, apod.). Konstituování oborových didaktik jako relativně samostatných disciplín. Vztah didaktiky, oborové didaktiky a mateřské disciplíny (oboru). Výukové metody daného vyučovacího předmětu. Didaktické prostředky a moderní didaktická technika. Specifika výuky v daném vyučovacím předmětu. Úloha oborových didaktik při realizaci školního vzdělávacího programu. Specifika výzkumů v oborových didaktikách.
Literatura
    povinná literatura
  • Brockmeryerová-Fenclová, J.. Čapek, V., Kotásek, J. Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 2000, č. 1, s. 23-37.
  • Gundem, B., Hopmann, S. (eds.) Didaktik and/or Curriculum. An International Dialogue. New York: Peter Lang, 1995.
  • Choděra, R. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2006.
  • Janík, T. et al. Pedagogical Content Knowledge nebo Didaktická Znalost Obsahu? Brno: Paido, 2007.
  • Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
  • Slavík, J. (ed.) Obory ve škole: metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik. Praha: UK, 2005.
    doporučená literatura
  • Slavík, J. Lesk a bída oborových didaktik. Pedagogika, 2003, č. 2, s. 137-140.
  • Slavík, J., Janík, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 2004, č. 4, s. 336-353.
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Kriticky zhodnotit minimálně dvě zahraniční časopisecké studie tematicky spadající do oblasti oborově didaktického empirického výzkumu s návazností na disertační práci studenta.
Obhájit alespoň částečně realizovaný projekt oborově didaktického výzkumu (jako základ disertační práce).
Informace učitele
Monotematické číslo časopisu Pedagogika: Kurikulum a oborové didaktiky, 2009, č. 2.
Monotematické číslo časopisu European Educational Research Journal: Didactics – learning and teaching in Europe, 2007, roč. 6, č. 2.
Další studie z časopisů: Pedagogika, Pedagogická orientace, Orbis scholae, Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, Journal für Sozialwissenschaften und ihre Didaktik, Language and Education, Electronic Journal of Foreign Language Teaching, Journal of Artistic and Creative Education
Databáze: Eurydice, Eurybase, FIS-Bildung
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.