SV4BP_PSCH Psychiatrie

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4BP_PSCH/01: Po 16:40–17:25 učebna 50, P. Kachlík
SV4BP_PSCH/02: Po 15:45–16:30 učebna 50, P. Kachlík
Předpoklady
Posluchači budou mít k dispozici sylabus předmětu. Podle jejich podnětů se vyučující soustředí na obtížnější nebo aktuální témata. Předpokládá se znalost základů anatomie a fysiologie CNS, biochemie, fysiologie. V případě potřeby je možné před výkladem nové látky ověřit a stručně připomenout klíčové poznatky. Konzultační hodiny mohou posluchači využívat k řešení problémů, týkajících se předmětu i svého studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Psychiatrie SP4BK_PSCH a SPZKC_PSCH, SP4RC_PSCH, SP1BP_PSCH, SP2BP_PSCH, SP3BP_PSCH
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními chorobnými stavy z oblasti psychiatrie, jejich terminologií, přičinami, vývojem, příznaky, klasifikací, léčbou a prevencí. Podrobnější tématické vymezení je uvedeno níže.
Duševní zdraví a psychická porucha, příznaky a příčiny psychických poruch, klasifikace psychických poruch, psychózy dětského věku, psychogenní poruchy a neurózy, depresivní stavy u dětí, psychosomatické poruchy, poruchy chování, lehká mozková dysfunkce a hyperaktivní syndrom, poruchy učení, poruchy mentální úrovně, poruchy vývoje osobnosti a psychopatie, důsledky psychické deprivace a týrání dítěte pro vývoj jeho osobnosti, disocialita a delikvence, závislost na alkoholu a drogách, suicidální chování.
Po úspěšném absolvování předmětu bude posluchač znát základní terminologii v psychiatrii, vyšetřovací metody, vybrané poruchy a chorobné stavy. Bude mít přehled o jejich etiologii, patofysiologii, symptomech, klasifikaci, terapii a prevenci.
Osnova
  • 1. Náplň a historie oboru, stručný přehled jeho vývoje
  • 2. Obecné zásady psychiatrického vyšetření
  • 3. Popis nynějšího onemocnění pacienta
  • 4. Význam osobní a rodinné anamnézy
  • 5. Objektivní vyšetření a stanovení diagnózy
  • 6. Psychologické vyšetření v psychiatrii
  • 7. EEG vyšetření v psychiatrii
  • 8. Základní zobrazovací metody, jejich přehled a význam
  • 9. Biochemie a likvorologie v psychiatrii
  • 10. Neurobiologie v psychiatrii
  • 11. Neurochemie, přehled základních transmiterů a jejich význam v CNS
  • 12. Schizofrenie, vymezení, primární a sekundární příznaky
  • 13. Schizofrenie-hlavní formy
  • 14. Schizofrenie-etiologie, genetika, léčba
  • 15. Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané drogami - obecný přehled
  • 16. Alkohol, jeho působení na organismus, akutní intoxikace
  • 17. Patická opilost
  • 18. Následky abúzu alkoholu
  • 19. Alkoholické psychózy, závislost na alkoholu
  • 20. Účinky barbiturátů a amfetaminů, důsledky zneužívání
  • 21. Účinky konopných produktů a kokainu, důsledky zneužívání
  • 22. Účinky halucinogenů a opiátů, důsledky zneužívání
  • 23. Účinky těkavých látek a jiných drog, důsledky zneužívání
  • 24. Organicky podmíněné duševní choroby - základní pojmy
  • 25. Organicky podmíněné duševní choroby - obecný přehled, typy demencí
  • 26. Atroficko-degenerativní demence
  • 27. Alzheimerova choroba
  • 28. Pickova choroba, korová nemoc s Lewyho tělísky
  • 29. Huntingtonova chorea, demence u Parkinsonovy nemoci
  • 30. Ischemicko-vaskulární demence
  • 31. Sekundární (symptomatické) demence
  • 32. Progresivní paralýza
  • 33. Afektivní poruchy-výskyt, vymezení
  • 34. Depresivní syndrom-přehled hlavních příznaků
  • 35. Depresivní syndrom-typy
  • 36. Manický syndrom-příznaky a typy
  • 37. Bipolární afektivní porucha
  • 38. Rekurentní (návratná) depresivní porucha
  • 39. Terapie maniodepresivity, dopad choroby na zaměstnání pacienta, soudní význam
  • 40. Příčiny vzniku maniodepresivity, její možné ovlivnění
  • 41. Epilepsie-obecná charakteristika, okolnosti vzniku záchvatu, dělení
  • 42. Záchvaty typu grand mal
  • 43. Záchvaty typu petit mal
  • 44. Jacksonova epilepsie a psychomotorický záchvat
  • 45. Význam EEG v epileptologii, léčba epilepsie
  • 46. Povahové změny u epileptiků
  • 47. Epileptické demence
  • 48. Epileptické psychózy
  • 49. Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem-obecné příčiny vzniku a projevy
  • 50. Fobické úzkostné stavy (agorafobie, sociální fobie, specifické fobie)
  • 51. Panická porucha, generalizovaná úzkostná porucha
  • 52. Obsedantně kompulzivní poruchy
  • 53. Reakce na stress, maladaptace
  • 54. Disociační poruchy ("hysterie")
  • 55. Somatoformní poruchy (somatizace, hypochondrie, vegetativní dysfunkce)
  • 56. Výskyt, průběh a terapie neuróz.
Literatura
  • ZVOLSKÝ, Petr. Obecná psychiatrie. Praha: Karolinum, 1998, 192 s. ISBN 8071846813. info
  • ZVOLSKÝ, Petr. Speciální psychiatrie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 206 stran. ISBN 8071842036. info
  • RABOCH, Jiří a Petr ZVOLSKÝ. Psychiatrie. 1. vyd. Praha: Galén, 2002, 622 s. ISBN 80-7262-140-8. info
Výukové metody
Přednáška s výkladem obtížných partií látky, teoretická příprava z doporučených tištěných a elektronických informačních zdrojů. Zpětná vazba - reakce posluchačů během přednášky či v konzultačních hodinách.
Metody hodnocení
Zkoušku z předmětu student vykoná písemně, a to formou testu, obsahujícího 26 otázek. Okruhy ke zkoušce jsou veřejné, respektují obsah kapitol závazného učebního textu (skript). K úspěšnému absolvování zkoušky potřebuje student dosáhnout alespoň 15 bodů, přičemž každá správně zodpovězená otázka je ohodnocena 1 bodem. Student má k vyplňování testu k dispozici max. 60 minut čistého času. V případě nesouhlasu studenta či jiných překážek, jež mu brání splnit písemnou formu (test), lze vyzkoušení provést i ústně. Vyučující posluchači zadá 3 otázky, vycházející ze sylabu předmětu, umožní mu písemnou přípravu.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu/index.php?p=studijni-materialy&sid=ec3a9d13faedfe3ad9c1755f9479ad70
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.