PdF:SZ7MP_OVEP Současné etické problémy - Informace o předmětu
SZ7MP_OVEP Současné etické problémy
Pedagogická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Slavomír Lesňák, PhD. (přednášející)
PhDr. Jana Skácelová (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 13:55–14:40 učebna 35
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD) (3)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Logopedie) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Ostatní pedie) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Více vad) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-ZS)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství cizích jazyků pro střední školy - angličtina (program PdF, N-SS)
- Učitelství cizích jazyků pro střední školy - francouzština (program PdF, N-SS)
- Učitelství cizích jazyků pro střední školy - němčina (program PdF, N-SS)
- Učitelství cizích jazyků pro základní školy - angličtina (program PdF, N-ZS)
- Učitelství cizích jazyků pro základní školy - francouzština (program PdF, N-ZS)
- Učitelství cizích jazyků pro základní školy - němčina (program PdF, N-ZS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství francouzského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství informatiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy - specializace služby (program PdF, N-SS)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství rodinné výchovy a výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství ruského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Vizuální tvorba (program PdF, N-SS)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-SS)
- Základy společenských věd (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen: - porozumět hlavním morálním problemům moderní společnosti
- Osnova
- 1. Problém universalismu. Postmoderní pluralita, konflikt kultur v multikulturní společnosti: konfliktní jednota v různosti. Doba personalizace a narcisů. 2. Ekologická krize a její reflexe. Antropocentrismus vs. Biocentrismus. Jejich rizika. 3. Přetrvávajíci problémy žen. Feministická a ekofeministická etika. 4. Násilí, terorismus a jejich legitimita. 5. Politická etika. 6. Problém medicínskych výskumů. Bioetika. 7. Etika výkonu povolání 8. Svoboda a důstojnost člověka, odpovědnost (Kant, Rawls, Fromm, Patočka - „Žít v pravdě“…) 9. Etika etické transcendence – apel tváře (Lévinas) 10. Diskursivní etika (Habermas) 11. Svědomí a integrita 12. Legalita, legitimita – hledání stability (problém „banálního zla“)
- Literatura
- FROMM, Erich. Mít, nebo být? Translated by Jan Lusk. Vyd. 1. Praha: Aurora, 2001, 242 s. ISBN 80-7299-036-5. info
- Výukové metody
- Přednáška.
- Metody hodnocení
- Ukončení zápočet. Podmínkou ukončení kursu je aktivní zúčastnení se kolokvia a odevzdání písemné přípravy na kolokvium (vycházející z odporučené literatury).
- Informace učitele
- Doporučená literatura: Arendtová, H.: Eichmann v Jeruzalémě. Praha. Mladá fronta 1995. Fromm, E.: Strach ze svobody. Naše vojsko, Praha 1993. Fromm, E.: Člověk a psychoanalýza. Praha. Aurora 997. Gore, Al: Země na misce vah. Argo 1994. Leopold, A.: Etika země. In: Filosofický časopis, r. XXXIX., 1991,č. 6, s. 1 011- 1 026. Welsch, W.: Postmoderna. Pluralita jako etická a politická hodnota. Praha, KLP 1993. Nagl –Dočekal, H.: Feministická filozofie. Praha: SLON, 2007. Badinter, E: Materská láska. Bratislava: ASPEKT, 1998. Lorenz, K.: Osm smrtelných hříchů. Praha: Academia, 2000. Lipovetski, G.: Éra prázdnoty. Praha: Prostor, 2008. Naess, A.: Ekologie, pospolitost a životní styl. Tulčík: ABIES, 1993. Jemelka, P.: Bioetika. 1. vyd. Brno: MU Brno, 2008. VALACH, Milan. Češi v neklidné době. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2006. 306 s. ISBN 80-86263-75-4.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2013/SZ7MP_OVEP