SZ7BP_sSPs Seminář k sociální psychologii

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Krása, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Matěj Stříteský, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martin Švanda, Ph.D. (cvičící)
Bc. Dana Peňázová (pomocník)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ7BP_sSPs/01: každé sudé pondělí 12:05–12:50 učebna 41, M. Švanda
SZ7BP_sSPs/02: každé sudé úterý 9:20–10:05 učebna 25, J. Krása
SZ7BP_sSPs/03: každé sudé úterý 11:10–11:55 učebna 10, M. Švanda
SZ7BP_sSPs/04: každé sudé pondělí 13:00–13:45 učebna 34, M. Švanda
SZ7BP_sSPs/05: každé sudé pondělí 14:50–15:35 učebna 25, M. Švanda
SZ7BP_sSPs/06: každé liché úterý 13:00–13:45 učebna 24, M. Švanda
SZ7BP_sSPs/07: každou lichou středu 8:25–9:10 učebna 34, J. Krása
SZ7BP_sSPs/08: každou sudou středu 9:20–10:05 učebna 39, J. Krása
SZ7BP_sSPs/09: každé sudé úterý 10:15–11:00 učebna 34, M. Stříteský
SZ7BP_sSPs/10: každé liché úterý 13:55–14:40 učebna 34, M. Stříteský
SZ7BP_sSPs/11: každé liché pondělí 12:05–12:50 učebna 41, M. Švanda
SZ7BP_sSPs/12: každé liché úterý 9:20–10:05 učebna 25, J. Krása
SZ7BP_sSPs/13: každé liché úterý 11:10–11:55 učebna 10, M. Švanda
SZ7BP_sSPs/14: každé liché pondělí 13:00–13:45 učebna 34, M. Švanda
SZ7BP_sSPs/16: každé sudé úterý 13:00–13:45 učebna 24, M. Švanda
SZ7BP_sSPs/17: každou sudou středu 8:25–9:10 učebna 34, J. Krása
SZ7BP_sSPs/18: každou lichou středu 9:20–10:05 učebna 39, J. Krása
SZ7BP_sSPs/19: každé liché úterý 10:15–11:00 učebna 34, M. Stříteský
SZ7BP_sSPs/20: každé sudé úterý 13:55–14:40 učebna 34, M. Stříteský
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Semináře ze sociální psychologie tematicky navazují a obsahově rozšiřují přednášky ze sociální psychologie. Studenti se naučí pracovat s odbornou literaturou, budou umět zorientovat se v problematice sociálních vlivů, naučí se samostatně a tvořivě zpracovat zadané téma a prakticky si procvičí probíranou problematiku.
Osnova
  • Tématické zaměření seminářů (plán si upřesní učitel, který povede semináře) (nabídka titulů je pouze inspirativní, je možno využívat veškeré odborné prameny a přidávat zdroje aktuální) 1. Stanovení požadavků a zadání témat a prací 2. Člověk - společnost - kultura 3. Sociální učení 4. Sociální poznávání 5. Komunikace 6. Možnosti kultivace sociálních dovedností učitele i dětí (komunikačních, percepčních a interakčních) 7. Psychologie sociálních skupin
Literatura
    povinná literatura
  • Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe, Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 769 s. ISBN 8073670925. info
    neurčeno
  • SMÉKAL, Vladimír. Soudková, Miluše: O zdravých vztazích mezi lidmi - Doslov. 1. vydání. Brno: Doplněk, 2006. ISBN 80-7239-196-8. info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005, 320 s. Studium. ISBN 80-7178-998-4. info
  • HAYESOVÁ, Nicky. Aplikovaná psychologie. Translated by Dagmar Brejlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 220 s. ISBN 80-7178-807-4. info
  • NOVOTNÝ, Petr. Kultura školní třídy - staronová výzva. In Poslední desetiletí v českém a zahraničním pedagogickém výzkumu. Hradec Králové: VŠP, 1999, s. 355-358. ISBN 80-7041-531-2. info
  • ŠVEC, Vlastimil a Roman MUSIL. Pokus o změnu přístupu k osvojování pedagogických vědomostí a dovedností studentů učitelství (ve výuce obecné didaktiky). In Poslední desetiletí v českém a zahraničním pedagogickém výzkumu. 1. vyd. Hradec Králové: Česká asociace pedagogického výzkumu a PdF VŠP, 1999, s. 268-274. ISBN 80-7041-531-2. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Trendy výzkumu učitelského vzdělávání. In Poslední desetiletí v českém a zahraničním pedagogickém výzkumku. 1. vyd. Hradec Králové: Česká asociace pedagogického výzkumu a PdF VŠP, 1999, s. 18-26. ISBN 80-7041-531-2. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 174 s. ISBN 80-85282-79-8. info
Výukové metody
Praktická procvičení teoretických znalostí formou skupinových sociálně-psychologických her, panelové diskuse, eseje či seminární práce.
Metody hodnocení
Zápočet se uděluje za aktivní účast na semináři (vedení diskuse, seminární práce v rozsahu 5 stran s využitím doporučené literatury nebo - dle konkretizovaných požadavků vedoucího semináře)
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wpsy/SP_SYLAB/sylab_SP.htm
Literatura je uvedena ke každému seminárnímu tématu v osnově.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017.