CJ2RC_JJAT Jazyková analýza textu

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/1. 12 hodin v semestru. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je shrnutí a praktická aplikace získaných poznatků z lingvistických a disciplín, systematická všestranná analýza jazykových textů, zejména z pohledu fonetického, lexikálního, morfologického, pravopisného a syntaktického.
Student absolvováním kurzu získá schopnost:
(a) vyhledat příslušný jazykový jev v souvislém textu (výslovnostní jevy, slovní druhy, větu jednoduchou, souvětí...);
(b) samostatně analyzovat text podle stanovených požadavků a svoje názory zdůvodnit a vysvětlit.
Osnova
  • 1. Cíle a metody komplexního jazykového rozboru.
  • 2. Pravopisné jevy související se zvukovou stránkou jazyka – pravopis zdvojených hlásek, souhláskových skupin.
  • 3. Vybrané problémy tvaroslovné:
  • – obtížné jevy ve skloňování substantiv, tvary dubletní;
  • – tvary zájmen, druhy zájmen; některé problémy při určování druhů zájmen;
  • – slovesné tvary a jejich tvarotvorný rozbor; poznávání slovesného kmene, gramatických sufixů a koncovek; určování slovesných tříd a vzorů;
  • – hláskové alternace při tvoření gramatických tvarů ohebných slov.
  • 4. Slovotvorné prostředky a slovotvorné postupy v češtině. Poznávání slov s konkrétními slovotvornými formantem v textu. Významy slovotvorných formantů, nejvíce produktivní formanty v češtině. Kompozita v textu. Funkce a hodnocení stylového zabarvení hybridních kompozit v českých textech. Slovotvorná analýza.
  • 5. Stavba slova a využití postupů slovotvorné a tvarotvorné analýzy.
  • 6. Využití slov z různých vrstev slovní zásoby v textu, zvážení jejich konkurence. Využití synonym s různým stylovým zabarvením. Důsledky a příčiny spojení antonym v textu.
  • 7. Syntaktické funkce slovních druhů. Vyjadřování syntaktických vztahů a významů ve větě prostředky lexikálními a gramatickými.
  • 8. Stavba věty a souvětí v souvislém textu. Paralelnost výstavby věty jednoduché a souvětí. Vztahy souřadně spojených větných členů ve větě jednoduché a vět v souvětí. Větné členy a druhy vedlejších vět.
Literatura
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana. Skladba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012, s. 169-280. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • HAUSER, Přemysl. Slovní zásoba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 45-58. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava. Tvarosloví. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 93-168. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • HAUSER, Přemysl. Tvoření slov. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 59-92. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Zvuková stránka jazyka. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 15-44. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 s. ISBN 80-210-2557-3. info
  • ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 380 s. ISBN 80-85866-12-9. info
  • ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 325 s. ISBN 80-04-24305-3. info
Výukové metody
- Čtení s porozuměním;
- Řízený rozhovor;
- Analýza jazykových jevů v textu, syntéza;
- Problémová metoda.
Metody hodnocení
Předpokladem pro získání zápočtu je zvládnutí látky dané osnovami a obsažené v doporučené studijní literatuře.
Znalosti a praktické dovednosti analýzy textu budou ověřeny písemkou v zápočtovém týdnu. V písemce je zahrnuto 30-40 jazykových jevů, z nichž student musí úspěšně vyřešit 75 %.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=678
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.