IVp105 Poradenství a intervence u dospělých osob 1

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IVp105/01: Po 10:15–11:55 učebna 32, L. Matoušková, H. Vaďurová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je na základě teoretických informací o lidech s postižením a znevýhodněním získat praktické dovednosti zaměřené na jejich podporu v různých oblastech života.
Na konci kurzu budou studenti schopni rozpoznat a popsat potřeby lidí s postižením či znevýhodněním v různých oblastech života, vnímat odlišnosti v komunikaci a zvolit vhodnou formu s ohledem na jedince a nabídnout vhodnou podporu v oblasti poradenství a intervence.
Kurz je zaměřený prakticky a klade důraz na aktivní přístup studentů.
Osnova
  • 1. Dospělost a postižení
  • 2. Mezilidská komunikace, komunikace mezi a s lidmi s postižením a znevýhodněním
  • 3. Terapeutické přístupy u dospělých osob s postižením
  • 4. Poradenství, poradenský rozhovor
  • 5. Případová a rodinná konference jako možnost práce s dospělými osobami s postižením a jejich rodinami
  • 6. (Sebe)zkušenost s postižením, prostředí (environment), podmínky
  • 7. Podpora dospělého člověka s postižením v každodenních aktivitách
Literatura
    doporučená literatura
  • PÖRTNER, Marlis. Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Translated by Petr Babka. Vydání první. Praha: Portál, 2009, 175 stran. ISBN 9788073675820. info
  • NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 269 s. ISBN 9788073675097. info
  • NEPUSTIL, Pavel a Markéta SZOTÁKOVÁ. Case Management se zotavujícími se uživateli návykových látek: Metodická příručka. 1. vydání. Praha: Úřad vlády České republiky, 2013, 103 s. Metodika, N. 11. ISBN 978-80-7440-076-6. URL info
Výukové metody
Teoretická příprava (samostudium), praktické aktivity (sebezkušenost), diskuse, video, exkurze, domácí úkoly
Metody hodnocení
Účast na seminářích, aktivní přístup, připravenost; projekt (video modelling); písemný test (min. 65 % úspěšnost nutná)
Navazující předměty
Informace učitele
Doporučené zdroje a odkazy:
Ballew, J. R. (1997) Case Management in Social Work: Developing the Professional Skills Needed for Work with Multiproblem Clients. Springfield (USA): Charles C. Thomas.
Bendová, P., Jeřábková, K., Stoklasová, V. (2006) Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Patrick, N.J. (2011) Rozvíjení sociálních dovedností lidí s poruchami autistického spektra. Praha: Portál.
Solovská, V. a kol. Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0369-8.
Úlehla, I. (2009) Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství.
Chodící lidé - Cesta k porozumění: http://chodicilide.cz/
Komunikace s lidmi s postižením - Metodické materiály: http://posit.upol.cz/ke-stazeni.php
Zásady úspěšné komunikace s lidmi s mentálním postižením: www.inclusion-europe.com/pathways2/images/CZ_Recommendations.pdf
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018.