PdF:SC2MP_DPV Didaktika přírodních věd - Informace o předmětu
SC2MP_DPV Didaktika přírodních věd
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Monika Bortlíková (přednášející)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (přednášející)
Mgr. Ivana Medková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Novák, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SC2MP_DPV/01: Út 9:20–11:00 laboratoř 86, T. Miléř
SC2MP_DPV/02: Út 9:20–11:00 laboratoř 83, L. Vodová
SC2MP_DPV/03: Út 9:20–11:00 laboratoř 80, M. Bortlíková
SC2MP_DPV/04: Út 9:20–11:00 učebna 5, E. Hofmann - Předpoklady
- Studenti si předmět zapisují až poté co absolvovali dva semestry oborové didaktiky na jedné z přírodovědných kateder (např. Didaktiku přírodopisu 1 a 2 na Katedře biologie).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
vysvětlit rozdíl mezi integrovanou tematickou výukou a projektovou výukou;
ve spolupráci se spolužáky navrhnout integrovanou výuku na dané téma;
zpracovat přípravu pro ITV na dané téma;
ve spolupráci se spolužáky realizovat ITV na ZŠ;
reflektovat realizaci ITV na ZŠ;
prezentovat výsledky realizace návrhu ITV ostatním skupinám; - Osnova
- 1. Seznámení s organizací předmětu 2. Prezentace realizací z minulých let 3. Představení témat pro realizaci ITV 4. Burza nápadů 5. Zpracování návrhů ITV 6. Hospitace na výuce přírodovědných předmětů na vybraných ZŠ 7. Realizace ITV na ZŠ 8. Prezentace a reflexe ITV
- Literatura
- povinná literatura
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: verze platná od 1. 9. 2016 [online]. (2016). Praha: MŠMT [cit. 2017-04-30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
- HOFMANN, Eduard, Boris RYCHNOVSKÝ, Irena PLUCKOVÁ, Hana SVATOŇOVÁ, Jaromír KOLEJKA, Josef TRNA, Vladislav NAVRÁTIL, Daniel BORECKÝ a Helena JEDLIČKOVÁ. Integrované terénní vyučování. Brno: Paido, 2003, 123 s. ISBN 80-7315-054-9. info
- doporučená literatura
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Projektová výuka v teorii a praxi. In Projektová výuka ve školství. první. Kunovice: Evropský polytechnický institut Kunovice, 2011, s. 155-177. Odborné knižní publikace. ISBN 978-80-7314-226-1. info
- HERR, Norman. The sourcebook for teachnig science. San Francisco: John Wiley / Jossey-Bass Publishers, 2007, 584 s. ISBN 978-0-7879-7298-1. info
- Gradace profesní dráhy učitele přírodovědných předmětů : projekt sekce přírodních věd Pedagogické fakulty MU v Brně : studijní texty. Brno: Paido, 1996, 230 s. ISBN 8085931214. info
- Výukové metody
- Forma výuky: projektová; integrovaná tématická výuka Metody výuky: vysvětlování, rozhovor - vyvozovací, brainstroming, práce s literaturou, pozorování, pokus, diskuze, hospitace.
- Metody hodnocení
- metody k ověření výstupů učení:
- vytvoření návrhu integrované tematické výuky na ZŠ
- prezentace výsledků realizace ITV na ZŠ
- zpracování námětů na ITV do podoby přípravy (seminární práce).
Závěrečné hodnocení: - aktivní účast na seminářích (tolerována je 1 absence: 2 vyučovací hodiny) - aktivní podíl na realizaci celodenní ITV (6 vyučovacích hodin) na základní škole - odevzdání portfolia, které bude obsahovat: 1) písemnou přípravu na ITV, 2) zpracované metodické listy k jednotlivým tématům, 3) prezentaci z realizace (fotodokumentace, upravený audiovizuální záznam, ppt), 4) vyplněné hodnotící archy. - Informace učitele
- Předmět je možné absolvovat až po úspěšném splnění dvou semestrů oborové didaktiky na některé z přírodovědných kateder. Studenti by již měli být seznámeni s výukovými strategiemi, specifiky použití jednotlivých metod výuky a náležitostmi přípravy na hodinu. Výuka probíhá zpravidla ve čtyřech paralelních seminárních skupinách pod vedením didaktiků jednotlivých přírodovědných oborů (biologie, chemie, fyzika a geografie) a to ve stejný den a čas. První a poslední seminář je pro studenty všech seminárních skupin společný. Aby mohlo dojít ke společnému uvažování studentů o integraci tématu, je třeba, aby v každé seminární skupině byl zastoupen aspoň jeden student učitelství přírodopisu, chemie, fyziky a zeměpisu. Z tohoto důvodu proběhne finální rozdělení studentů do seminárních skupin až na prvním semináři. Přítomnost studentů všech přírodovědných kombinací v každé seminární skupině je pro zpracování návrhu a jeho následnou realizaci na vybrané ZŠ nezbytné. V průběhu semestru se seminární skupiny zúčastní "Burzy nápadů" a hospitace na ZŠ, na které budou svůj návrh ITV realizovat. Návrh ITV zpracovávají studenti jednotlivých seminárních skupin samostatně pod vedením oborového didaktika. Po realizaci celodenní ITV všech seminárních skupin proběhne poslední společný seminář "Konference", na kterém budou prezentovány a reflektovány přístupy jednotlivých seminárních skupin k realizaci ITV. Společného semináře se účastní také zástupci ZŠ, na kterých byla výuka realizována (ředitelé, učitelé).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/SC2MP_DPV