SPCK1_DID1 Didaktiky předmětů 1. stupně základní školy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 1 (Matematika)

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
16 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si základní znalosti, intervenční přístupy a strategie v rámci vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace. Po absovování disciplíny je student schopen ovládat specifické problémy výuky matematiky na 1. st. ZŠ a speciálních školách.
Osnova
  • Poruchy vyplývající z obsahu učiva matematiky, z chápání abstraktních matematických pojmů, z metod práce, z nerespektování individuálních zvláštností žáků, projevy dyskalkulie, Obsah učiva aritmetiky a geometrie na 1. st. ZŠ a speciálních škol, Propedeutika některých témat napomáhajících chápání matematických pojmů (rozvoj funkčního myšlení, kombinačního myšlení, Prvky statistiky, využití kalkulátorů) Specifické poruchy učení na jejich vliv na úspěšnost žáků při studiu matematiky. Klasifikace dyskalkulie. Analýza dalších příčin problémů žáků v matematice. Komunikace v matematice. Budování číselných oborů a problémy žáků při chápání pojmu číslo, jeho zápis, čtení, uspořádání množiny přirozených čísel. Vyvození jednotlivých operací s čísly přirozenými a některými čísly racionálními. Problémy v oblasti chápání jednotlivých operací, pamětných spojů, písemných algoritmů. Slovní a aplikační úlohy, metodické řady úloh ke specifickým možnostem žáků při jejich řešení. Jednotky měr, jejich převody, specifické pomůcky k pochopení učiva.
Literatura
  • BARTOŇOVÁ, M. Průvodce učebnicí v matematice 1. ročníku zvláštní školy, metodická příručka. Brno: Compacta, 1998
  • BARTOŇOVÁ, M. Pracovní sešity I., II. Brno: Compacta, 1998
  • BARTOŇOVÁ, M. Matematika - učebnice pro 1. ročník zvláštní školy. Brno - Compacta. 1998
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. první. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 110 s. spisy Pedagogické fakulty MU č. 132. ISBN 978-80-210-5047-1. info
  • SIMON, Hendrik. Dyskalkulie : jak pomáhat dětem, které mají potíže s početními úlohami. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 166 s. ISBN 8073671042. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další poruchy učení u žáků 2. stupně ZŠ. první. Praha: IPPP ČR, 2006, s. 127-133. ISBN 80-8656-13-5. info
  • NOVÁK, Josef. Dyskalkulie : metodika rozvíjení základních početních dovedností. Vyd. 3., zcela přeprac. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004, 125 s. ISBN 8073110296. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 10., zcela přeprac. a rozš. Praha: Portál, 2003, 263 s. ISBN 8071788007. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a některé další obtíže v matematice. první. Praha: Portál, 2000, s. 27-38. ISBN 80-7178-389-7. info
Výukové metody
Přednáška, konzultace
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška, ukončení zkouškou.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018.