SPDRA_VZLO Specialisation - Broad Scientific Foundation - Speech Therapy

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
30/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The aim of the course is to deepen student´s knowledge about speech therapy and connect them with other subjects - such as education of individuals with hearing/physical/visual and mental impairment, psychology and medical discipline (neurology, ENT, phoniatrics). Furthermore, to deepen knowledge concerning communication disruption in children and adults.
Osnova
  • Basic syllabus: Spech therapy intervention from historical perspective, development of science and study program in 21. century. Etiology and patogenesis od speech disruption. Speech therapy intervention in early intervention. Integrated student with speech disorder in elementary school. Speech therapist´s role in copmrehensive rehabilitation care aimed to individuals with acquired neurological speech disorder in adulthood and in the old age. Contemporary speech therapy intervention in children and pupils with symptomatic speech disorders. Alternative and augmentative communication - communication systems, requirements for use of AAK in children, youth, adults and seniors. Specialized syllabus: Speech diagnostics and therapy in children with disrupted speech development. Test and test battery, exams, which are used in diagnostics of acquired neurological speech disorders (dysarthria, aphasia). Dysphagia in children with cerebral palsy. Dysphagia in adults. Methods, techniques and principles used by speech therapist in diagnostics of speech disorders. Contemporary issues of balbutology - etiology, patogenesis and therapy. Speech therapy intervention as a part of comprehensive rehabilitation in developmental disorders in orofacial area. Contemporary trends in speech therapy intervention in children and students with autistic spektra disorder.
Literatura
    povinná literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 236 stran. ISBN 9788024730080. URL info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 165 s. ISBN 978-80-210-5609-1. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
    doporučená literatura
  • Angell, C. A. (2009) Language development and disorders: a case study approach. Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers, xv, Balter, L., TAMIS-LEMONDA, C. (2003) Child psychology: a handbook of contemporary issues. New York: Psychology Press. Bass
Výukové metody
Seminar thesis, case study
Metody hodnocení
Processing and submission of: - seminar thesis in the lenght of 10 - 15 pages. - case study concerning individual with speech disorder (child, student, youth, adults). - diagnostic approach and recommendation for therapy. Course will be taught in two semestrs
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Literatura bude vždy na začátku semestru upřesněna školitelem.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.