VVm018 Contexts of Creation 1

Faculty of Education
Autumn 2017
Extent and Intensity
2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D.
Department of Art – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Jitka Juřicová
Supplier department: Department of Art – Faculty of Education
Timetable
Mon 18:30–20:10 ateliér 18A
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
At the end of the course students should be able: . to understand basic terms and concepts of (different)attitudes to problems in dispute (aesthetic and sociological as well); . to apply this knowledge to particular works of art or particular educational issues . to build one´s own coherent and experienced opinion
Syllabus (in Czech)
  • Anotace: Ve virtuálním úsilí o vypracování vlastní odpovědi na otázku po „užitku výtvarné výchovy“ kurz ve třech semestrech sleduje tři mohutnosti lidského ducha: vůli, rozum a cítění a zkoumá, jak výchova uměním může prospět rozvoji a kultivaci lidského ducha. Kurz má didaktickou povahu: ukazuje formy, koncepce a metody efektivně rozvíjející konativní, kognitivní a emoční potenciál člověka. Stojí na aktivní práci studentů s vybranými texty a na jejich diskusi. „Kontexty tvorby 1“ se zaměřují na aspekty jednání; vychází z rozlišení sfér lidské zaměřenosti a ze zkoumání podmínek jednání. Specifikem umění je estetický „nepraktický čin“, kterým vyvstává otázka po podmínkách možné intervence do sociálního a politického prostoru; aktivistické avantgardy odpovídají odmítnutím autonomie umění. Ale i expresivní dílo, (tj. nejen intervenční, participativní či komunikační forma umění) a estetická zkušenost (Dewey) může mít reálný dopad ve vědomí a proměnit se v impetus jednání. Kurz akcentuje pluralitu, dissens a konflikt. Specifickou formou jednání, jíž se předmět věnuje, je hra. Kurz ji přibližuje s odkazy na Huizingu, Calloise, Finka či Gadamera. Sylabus: • Rozlišení sfér lidského aktivity v antice v podání (vita activa a vita contemplativa); typy jednání v sociologii (Weber, Habermas); zkušenost jako čin (Dewey); a postoj jako mezní smysluplný čin (Frankl). • Každodennost versus neopakovatelný čin; jednání jako politikum (jeho aspekty; odvaha, rozhodnutí, volba, kalkul); intencionalita, a voluntarismus; historicita člověka jako výsledek sřetězení činů? Dilema: konflikt – kooperace; • Produkce (homo faber) versus tvorba (poesis) / technologie, technokracie; smysl versus fungování; mody tvořivosti • Ekonomie jednání: užitek versus hodnota (praxe/praktiky jako východisko pro porozumění jednání). Neúčelnost a altruismus, formy a sféry neutilitarity. • Expresivní jednání, symbolické (gesto, stylizace) či rituální jednání (Mertonova); Oběť/dar versus zisk/směna • Tvořivost (Blažek: instrumentální versus existenciální kreativita); tvořivý čin (Švec) Setkání a komunikace jako jednání vztažené k druhému – dialog (versus diskuse), odpovědnost.
Literature
    required literature
  • HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1971, 226 s. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Rituál, umění a výchova. 1. vyd. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 351 s. ISBN 80-210-3029-1. info
    recommended literature
  • PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství : filosofické základy pedagogické antropologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš.,. Praha: Portál, 2010, 261 s. ISBN 9788073677565. info
  • GADAMER, Hans-Georg. Aktualita krásneho :umenie ako hra, symbol a slávnosť. Translated by Oliver Bakoš. Bratislava: Archa, 1995, 99 s. ISBN 80-7115-078-9. info
    not specified
  • Filosofie jednání. Edited by Ondřej Švec, Translated by Daniel Štech. Vyd. 1. Praha: Oikoymenh, 2006, 243 s. ISBN 8072981463. info
Teaching methods
seminar based on discussion of the readings
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2017/VVm018